Biró Attila • 2024. április 24. 10:50
Rendhagyó körülmények között tartott sajtóeseményt a Spar, amin a Pénzcentrum is részt vett. Az eseményen a Spar az éves eredményeit ismertette, de a vállalat eladása körüli botrányról is beszéltek a résztvevők. Kiderült, hogy a vállalat 1023 milliárdos bruttó árbevételt realizált, de a beruházások mértékét jócskán vissza kellett vágniuk a különadók mértéke miatt. Heiszler Gabriella elmondta azt is, hogy bár a kivonulásról nem ő dönt, hanem a tulajdonos, ám a velük való beszélgetések során a kivonulásra a válasz a "nem" volt.
"Idén egy fokozott turbulenciák után érkeztünk ide. De a fő feladat az, hogy sugározzuk a nyugalmat és stabilitást, ahogy működünk" – kezdte az eseményt Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft ügyvezető igazgatója utalva a Spar eladása körül kialakult botrányra. Az ügyvezető rögtön ezután ismertette a 2023-as eredményeket. Ez az év volt az első olyan év a vállalat életében, amikor a bruttó árbevétel átlépte az 1000 milliárd forintos határt (1023 mrd).
Ez 15,8 százalékos emelkedés volt 2022-höz képest. Elhangzott az is, hogy a vállalat a franchise tagokkal együtt összesen mintegy 18 ezer munkavállalót foglalkoztat. Elmondták azt is, hogy jelenleg 447 ezer négyzetméteren működik Spar üzlet Magyarországon, ez 2022-ben 443 ezer volt. Ezzel kapcsolatban Heiszler Gabriella kiemelte, a növekedés azért ennyire kicsi, mert a pláza stop komolyan korlátozza Magyarországon a terjeszkedést.
Az ügyvezető beszélt a beruházásokról is, 2023-ben a Spar 22 milliárd forintot ruházott be Magyarországon. Ez 2022-ben 31, 2021-ben 32 milliárd forint volt. Heiszler Gabriella elmondta, a beruházási összeg azért volt relatíve alacsony tavaly, mert a különadók óriási mértéke miatt komolyan át kell gondolniuk, hová csoportosítják a pénzt, és mi az amire jut, és mi az, amire kevesebb. Szóba került a beszámoló elején a Spar online bevásárlótere is, ám ez az összes bevetél elenyésző részét adja. Jelenleg a szolgáltatás 200 településen érhető el, az átlagos bevásárlókosár értéke 26 590 forint volt Magyarországon.
Veszteséges a Spar
Bár a vállalat eredményei májusban jönnek majd ki. Heiszler Gabriella elmondta, a Spar 2023-ban is veszteséges volt, nagyságrendileg ugyanakkora mértékben, mint 2022-ben. A vezető elmondta azt is, a vállalat 2023-ban mintegy 30 milliárd forintnyi különadót fizetett be az államkasszába, ha ez nem lett volna, akkor nyereségesek lettek volna. Heiszler Gabriella a Spar esetleges kivonulásáról azt mondta,
erről nem én döntök, de a tulajdanossal való beszélgetések kapcsán azt mondhatom, hogy nem.
Durván emelkedett a sajátmárka szerepe a Sparban
Voiner Eduard a Spar ügyvezető igazgatója az eseményen beszélt a sajátmárkák egyre nagyobb jelentőségéről. A vezető elmondta, 2023-ban a bevételeik egyharmadát már sajátmárkás termékek adták. Ezeknek a termékeknek az eladási volumene ráadásul úgy is emelkedni tudott, hogy közben Magyarországon a kiskereskedelem eladási volumene csúnyán beesett.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A vezető beszélt arról is, mintegy 40 márkanév alatt forgalmaznak sajátmárkás termékeket. Ám ezek közül három igazi húzónév van a Spar, az S-budget és a Regnum. Voiner Eduard az S-budget termékekről elmondta,
a márka fiatal, 15 éves, mégis jelenleg ez a legnagyobb fegyverünk a diszkontok ellen, ugyanis ezeknek a termékeknek (mintegy 700 termék) nagyon fogyasztóbarát az áruk, viszont a minőségben nem kell kompromisszumot kötniük a vásárlóknak.
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!
(Címlapkép: Róka László, MTI/MTVA)