Biró Attila • 2024. április 12. 11:05
Jócskán átalakulóban vannak a vásárlási szokások az elektronikai-piacon is – hangzott el a Media Markt április 12-én tartott sajtóreggelijén, amin a Pénzcentrum is részt vett. A vállalat hazai ügyvezetője elmondta, a magyar vásárlókon mély nyomot hagytak az elmúlt évek gazdasági megpróbáltatásai, a szektorban is elindult a lefelé vásárlás, egyre többen keresik a sajátmárkás, de a használt elektronikai cikkeket is.
A magyarok többsége szerint nem javult itthon a gazdasági helyzet. A megkérdezettek 22 százaléka szerint stagnál, 42 százaléka szerint viszont romlott. Viszont a válaszadók egyharmada bizakodó a jövő tekintetében – derült ki a Media Markt friss, reprezentatív kutatásából. A felmérés rákérdezett arra is, hogy az embereknek mennyivel nőttek a kiadások az elmúlt időszakban.
A válaszadók többségének (23%) 31-50 ezer forinttal növekedtek a havi fix terhei, míg további 19% százalékának 21-30 ezer, illetve 18 százalékuknak 51-100 ezer forinttal nőttek a kiadásai. Az összegeket látva nem meglepő, hogy a válaszadók 26 százaléka kifejezetten kilátástalannak tartja a gazdasági helyzetét.
Mivel az emberek többségének romlott az anyagi helyzet, az elektronikai-piacon is egyre többen vásárolnak lefelé. Az élelmiszerek esetében a vásárlók 90 százaléka már azt mondja, vásárol sajátmárkás terméket, nálunk azért ez az arány még nem ilyen magas, de érezhető, hogy egyre többen keresik a sajátmákrás elektronikai cikkeket is. A kutatásunk azt mutatja, hogy az elektronikai termékek esetében is a márka már csak az 5. legfőbb szempont, 1. természetesen az ára
- mondta el a sajtóeseményen Szilágyi Gábor, a Media Markt Magyarország ügyvezetője. Ezen felül a Pénzcentrum kérdésére elmondták azt is, hogy ma már a sajátmárkás termékek is 2 százalék alatt tudják tartani a meghibásodási arányukat a Media Marktnál, akárcsak a klasszikus márkák.
A vezető beszélt arról is, hogy abszolút vásárlási trend az is, hogy egyre többen keresik az energiatakarékos készülékeket, az adatok szerint 10-15 százalékkal nő az ilyen termékek aránya ugyanabban a termékkategóriában a kevésbé energiatakarékos készülékekhez képest.
Ugyancsak nagy változás Magyar Norbert, kereskedelmi igazgató szerint, hogy egyre többen keresik a használt, de felújított gépeket is. Ez a szakértők szerint Nyugat-Európában már óriási piac, így itthon is nagy kiaknázatlan területről van szó. Érdekesség, hogy a használt/felújított eszközöket inkább a fiatalabb generációk keresik. Az is újdonság, hogy az IT-készülékek, és a mobilok mellett most már klasszikus nagygépeket is, például használt hűtőket is többen keresik.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Még mindig kevesebben vásárolnak
A Media Markt vezetői elmondták azt is, hogy továbbra is látogatószám csökkenés van, de nem olyan nagymértékű, mint ami tavaly volt, akkor kétszámjegyű volt ez a csökkenés az azt megelőző időszakhoz képest. Ettől eltekintve a slágertermékek továbbra is robognak, Magyar Norbert szerint az elkövetkező időszak legnagyobb robbanása a szolárgenerátorok lesznek.
Ez a szegmens még kicsi, de a kereskedelmi igazgató szerint egy ilyen 500 ezer – 1,5 milliós készülék egy feltöltéssel egy víkendház hétvégi energiaigényét el tudja látni. Ugyanígy őrölt tempóban emelkedik az e-mobilitáshoz kapcsolódó termékek iránti kereslet is. Így például újra kilőtt az elektromos rollerek iránti kereslet, de más eszközöket is egyre többen keresnek.
A szakember beszélt arról is, hogy az airfryerekért még mindig óriási a kereslet, a penetrációja a Media Marktnál már lassan akkor, mint a mikrohullámú sütőké. Az viszont érdekesség, hogy a nagyon olcsó készülékek technológiailag nem tudják azt, ami elégedettséggel töltené el a vásárlókat, emiatt pedig a vállalathoz is sok panasz érkezik.
Szilágyi Gábor végszóként kitért arra is, hogy bár a tavalyi évben jócskán csökkentek az elérhető 0% THM-es ajánlatok, hiszen ennek a költségét a vállalatok állják. Idén viszont, ahogy egyre inkább csökkennek a költségek, talán a kereskedők újra jobban megengedhetik maguknak ezeket az értékesítésösztönző ajánlatoka. Erre ráadásul a közelgő foci eb jó apropó is lesz.