Új üzlettípusokban is gondolkodik az Auchan a fogyasztói szokásokra reagálva

Pénzcentrum2024. április 11. 16:02

A kiskereskedelem általános helyzetéről, nehézségeiről beszéltek a szektor legfontosabb szereplői a Pénzcentrum által szervezett RETAIL DAY 2024 konferencián április 11-én. Szóba került a kerekasztalbeszélgetés során, hogy az Auchan miképp reagál a hard diszkontok megjelenésére, de a TEMU is téma volt, ahogy a sajátmárkás és a kényelmi termékek egyre hangsúlyosabb szerepe. Az állam szerepvállalásáról is kérdezték Heiszler Gabriellát, a SPAR vezérigazgatóját, hiszen most nem feltétlenül barátságos a szabályozási környezet: „Viharba kerültünk” – vázolta a helyzetet röviden.

Mint azt Madár István, a Portfolio vezető elemzője a Pénzcentrum által szervezett RETAIL DAY 2024 konferencia makrogazdasági kitekintőjében összefoglalta, mostanra véget értek a gazdaság nagy sokkjai: az energiaárak visszaestek, az élelmiszerinfláció megállt, a reálbérek elindultak felfelé, megindultak a költések, a kamatok csökkennek, tehát külső egyensúly helyreállt, a forint stabilizálódott. Nagy kérdés, hogy most már jöhet a jóvilág? Egyelőre a karakteres gazdasági élénkülés még várat magára. Másfél éve a magyar gazdaság recesszió állapotában van, a lendület nem látszik. 

Mi van e mögött? A lakossági fogyasztás óvatossági motívuma csak nehezen oldódik, és az ipari teljesítményt látványosan fékezi az európai dekonjunktúra. Ugyanakkor Madár István szerint a strukturális problémákkal is szembe kell néznünk: például, hogy a hazai munkaerőpiac demográfiai determinációi nem változnak: elfogytak a magyar munkavállalók. Ezen felül lassú a vállalati fejlődés, a termelékenység, valamint a keresletélénkítésen alapuló növekedési modell is egyre kisebb hozammal kecsegtet.

A kiskereskedelemben 2019-van, gyakorlatilag az 5 évvel ezelőtti szinten vagyunk, nem növekszik a forgalom.  A megtakarítási hajlandóság viszont növekszik, tehát az emberek nem költenek, inkább félreteszik a pénzüket. Ettől függetlenül a kiskereskedelmi forgalom el fog kezdeni növekedni az idei évben a közgazdasági modellek szerint. Erre vannak komoly jelek is, például a reálbéremelkedés is erre utal, ahogy a lakosság bizalmi indexe is javul folyamatosan. 

Madár István szerint a kiskereskedelmi különadótól egyelőre még nem köszönhetünk el, velünk marad a következő évben is. Hogy idén minden jobb lesz-e, még nem egyértelmű igen a válasz, hiszen a recesszió ugyan véget ér 2024-ben, de nem lesz 4%-os gazdasági növekedés.

Nem túl jók a számok

A kiskereskedelmi szektor romló számairól beszéltek elsőként, Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgatója is megerősítette, hogy lassabban indult az év, mint arra számítottak, várják, hogy fellendüljön a költés. Vannak jó jelek, hiszen a vásárló ott van a boltokban. Árucsoportonként nincsenek különbségek, hasonlóan alakulnak a számok. Az általános bizalmi hangulata egy ötös skálán 2-es.

Lucenko Viktória, az Auchan Magyarország vezérigazgatója a hangulatra inkább 3-ast mondott, tehát bizakodóbb. Mint elmondta,

a tavalyi évben a vásárlók inkább jellemzően megtakarítottak, az emberek főleg csak élelmiszert vettek, de idén a jó idő meghozza a vásárlási kedvet. Az idei évben van egy minimális változás, hiszen van végre lehetőség a valós képet látni, nem az infláció miatt nő a kosárérték, hanem mert többet vásárolnak, több terméket az emberek.

A saját hangulata már inkább 4-es, de az eredmények alapján inkább 2-es, ám az látszik, hogy kifelé jövünk a válságból, a tavalyi év után egy kicsit jobbra készül mindenki – fejtette ki Várkonyi Balázs, az Extreme Digital, alapítója, Vatera és Jófogás ügyvezető igazgatója. Bizonyos területek elindultak felfelé, de általánosságban mondható, hogy az online piac megállt, persze a tendencia növekszik 5-8 éves távlatban. Látszik az emberek habitusán, hogy többször is meggondolják, megveszik-e az adott terméket, tudatosabban vásárolnak. 

Az állam szerepvállalásáról is kérdezték Heiszler Gabriellát, hiszen most nem feltétlenül barátságos az állami szabályozási környezet: a SPAR a középpontban van. "Egy viharba kerültünk," egy két hét múlva esedékes sajtókonferenciára ígért további részleteket. A szabályozási rendszer változása oldhatja meg a jelenlegi problémát, hogy ne kelljen naponta böngészni a jogszabályokat. 

A konkurencia kapcsán Lucenko Viktória elmondta, a vásárlóért dolgoznak, és a vásárló nyerhet abból, ha a nagyvállalatok egészségesen versenyezhetnek egymással.

Ami hiányzik nekem, az a kiszámíthatóság, hiszen azt tudni kell, hogy normál időszakban itt a legélénkebb a fejlesztés és a beruházás, tehát fontos ágazat

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

– fejtette ki a panelbeszélgetésben Dr. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. A magyar KKV-kat online sokkal jobban is lehetne védeni:

A külföldi identitású cégek dinamikusabban nőnek, mint a magyar cégek. A döntések mögé erőteljesebben kellene bevonni a szakmát, akár pozitív diszkriminációt is megérdemelnének a magyar cégek

- fejtette ki Várkonyi Balázs. A TEMU-val kapcsolatban Kozák Tamás elmondta, hogy nem egy klasszikus áruházról van szó, hanem egy online piactérről, melyet ennél markánsabb szabályozással már nem lehet kordában tartani. Lucenko Viktória bízik a vásárlókban, szerinte a magyar vásárló a minőség alapján majd meghozza a döntését. 

Címkék:
auchan, kiskereskedelem, vatera, spar, konferencia, cégek, boltok, üzletlánc, kiskereskedelmi forgalom, Országos Kereskedelmi Szövetség, retail day 2024,