Pénzcentrum • 2024. március 16. 13:04
Az önkiszolgáló pénztárgépek elterjedésével párhuzamosan nő a bolti lopások száma, ami jelentős veszteségeket okoz a kiskereskedőknek. Ők azonban ennek ellenére a nagyobb forgalom reményében továbbra is előnyben részesítik ezeket a rendszereket, de hogy meddig maradnak velünk a robotkasszák, nagy kérdés.
Az önkiszolgáló pénztárgépek növekvő népszerűsége a kiskereskedelmi szektorban jelentős veszteségeket okoz a boltoknak. Egy friss felmérés szerint a vásárlók közel 14%-a bevallotta, hogy lopott már szándékosan az önellenőrző pénztárnál. A Grabango, a pénztárgép nélküli technológia vezető szolgáltatója által végzett elemzés rámutat arra, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál 21-szer nagyobb eséllyel történik lopás, mint a hagyományos kasszáknál.
Nem minden esetben történik szándékosan a lopás; sokszor előfordulnak becsületes hibák is. Egy korábbi LendingTree felmérés szerint minden ötödik vásárló véletlenül viszi el termékeket fizetés nélkül. A Z generáció tagjai között, valamint és az évi 100 ezer dollár feletti jövedelemmel rendelkezők körében magasabb a lopások aránya.
Az újabb technológia alkalmazása egy lehetséges megoldás erre a problémára: a Grabango vezérigazgatója szerint automatizált rendszereik segíthetnek csökkenteni a lopásokat, mivel pontosan nyomon követik, mit vesznek meg a vásárlók írja a Business Insider.
Ennek ellenére a Walmart és a Costco is változtatott önellenőrző stratégiáján az áruveszteség növekedése miatt. Az önkiszolgáló rendszerek használatakor tapasztalt veszteség aránya körülbelül 4%, ami jelentős az iparági átlaghoz képest. A technológiai problémák mellett gyakoriak az emberi hibák is, például téves termékazonosítás vagy alkoholvásárlás során fellépő korhatár-ellenőrzési nehézségek. Ezek a problémák tovább bonyolítják a robotpénztárak használatát.
Összességében látható, hogy bár az önkiszolgáló pénztárak kényelmet és gyorsaságot ígérnek mind a vásárlóknak, mind a kiskereskedőknek, komoly kihívást jelentenek az áruveszteség és a bolti lopások tekintetében. Ennek eredményeként egyre több üzletlánc dönthet úgy, hogy korlátozza vagy teljesen eltörli ezeket a rendszereket üzleteiben.
Szeretjük az önkiszolgáló kasszákat?
Miközben az elkövetkező években még mindig nagyon nagy ütemben fognak terjedni a robotkasszák, addig már most vannak olyan kutatások, amik azt mutatják, ennek a vásárlók nem biztos, hogy annyira örülnek. A legfrissebb adatok szerint, a robotkasszás üzletek iránt a vásárlóknak kisebb a hűsége, és egyre többen, egyre szívesebben térnek vissza olyan üzletekbe vásárolni, ahol hagyományos kasszák vannak. A megoldás ilyen téren egyfajta hibrid modell lenne, ám a vásárlókat rendkívül megosztja a téma, ahogy az a Pénzcentrum felméréséből is látszik.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Pénzcentrumon évek óta foglalkozunk a magyar vásárlókat nagyjából fele-fele arányban rendkívül megosztó témával. Egy éve, mikor legutóbb olvasóinkat kérdeztük a témában, az jött ki, hogy a majd 13 ezer szavazatból 3400-an voltak azok, akik abszolút szeretik az önkiszolgáló kasszákat, miközben 2000-en azok, akik szerint egyenesen be kellene azokat tiltani. Igen ám, de további 3200-an voltak azok is, akik egyértelműen azt mondák, nem szeretik ezeket a kasszákat, ezért ha tehetik, nem is használják őket.