Biró Attila • 2024. március 11. 16:02
Instant kakaópor, légfrissítő, szemeteszsák, gyümölcs üdítők, kólák, pékáruk, jégkrémek, megannyi termék, amiknek a kiszerelése durván összement a boltokban. A brutális árdárgulás mellett tehát a vásárlóknak még a méretbeli csökkenésekkel is szembesülniük kell. Március elsejétől azonban ezeket a mennyiségi vágások már nem tarthatják titokban a gyártók, a boltokban ugyanis kötelező a tájékoztatás. Az új szabályozás 11 napja van életben, és a hatóság oldalán már most majd 600 termékből áll a zsugorinflációs-lista. Ezt elemeztük most a Pénzcentrumon, és hoztunk 40 népszerű terméket, amiken jól nyomon követhető a változás mértéke.
A Pénzcentrumon mi is beszámoltunk arról, hogy március elsejével elindult a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) új adatbázisa, ami arról tájékoztatja a vásárlókat, mennyivel csökkent bizonyos termékek kiszerelése. A kiszerelések csökkenésének viszonyítása alapja a gyártó 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott mértéke. Tehát a boltok polcai között kihelyezett információs táblák által mutatott változások lehetnek egészen frissek, de több évesek is. Amiről egyébként az egész kezdeményezés szól, az nem más mint a zsugorinfláció.
A kiskereskedelemben azt a jelenséget nevezzük így, amikor egy termék csomagolása/űrtartalma összemegy, miközben általában az ára nem változik. A gyártók ezt a lépést költségeik csökkentése miatt hozzák meg úgy, hogy azt a fogyasztók általában észre sem veszik. A gyártók ugyanis dörzsöltek, vagy nem változtatnak a csomagoláson, de kisebb lesz például benne a csoki pár grammal. Vagy például a termék csomagolódobozának a magasságát nem, csak a mélységét csökkentik, így első ránézésre, mintha mi sem történt volna azzal.
Erre azért van szükség mert értelemszerűen a vásárlók nem szeretik azt érezni, hogy egy termékért ugyanannyit fizetnek, mégis kevesebbet kapnak. Márpedig a zsugorinfláció pontosan erről szól. A friss kormányzati döntés, és az ennek következtében a boltokban is látható jelölés tehát pontosan arra jött létre, hogy figyelmeztesse a „gyanútlan” vásárlókat, hogy a jelölt termékeknek bizony az utóbbi időben csökkent a kiszerelésük. Az új rendszerrel párhuzamosan élesedett egy Nébih-nél is egy aloldal, ahol folyamatos frissítés mellett a hatóság összegyűjti, mely termékek kiszerelése ment össze az idők során.
Ezek a termékek durván összementek
A Nébih listája már most majd 600 terméket vonultat fel, olyanokat, amiknek a tömege hol kisebb, hol nagyobb mértékben összement. A Pénzcentrum most átnézte az eddig közzétett listát, és megvizsgáltuk, milyen kategóriájú termékek vannak rajta kiváltkép felülreprezentálva, illetve ki is gyűjtöttünk 40 olyat, amik ismertségük vagy kategóriájuk miatt jól reprezentálják a teljes listát.
Kutatásaink során egyértelmű vált, hogy csak termékkategóriák alapján jól el lehet különíteni olyan termékcsoportokat, ahol a gyártók előszeretettel inflálták el termékeik tömegét. Ilyen kategóriák voltak:
- a fagyasztott termékek,
- a tejtermékek,
- az üdítőitalok,
- a mosószerek,
- a fűszerek,
- és a cukrászati termékek is.
Az általunk vizsgált 40 terméknek az átlagos méretcsökkenése egyébként 16,6 százalékos volt. Ez pedig azért különösen durva, mert ahogy a mi listánkon is, úgy a teljes listán is szép számmal szerepelnek amúgy az utóbbi években csúcsdráguló termékek is. Úgy mint a pékáruk, üdítők, csokoládék, édességek, hogy a tejfölt vagy akár a chipseket ne is említsük.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A lista átfésülése után tehát azt mondhatjuk, nem elég, hogy az utóbbi néhány évbe a magyarok sokkal többet kellett, hogy fizessenek az élelmiszerekért, azok sok esetben még össze is mentek. Sokkal több pénzt fizettek ki tehát az emberek, voltaképpen ugyanazért, de kevesebb termékért.
A legnagyobb csökkenők
Listánk élén a Nesquik egyik nagy kiszerelésű instant kakaója végzett. A termék súlya ugyanis nemrégiben még 1300 gramm volt, de ez mostanra 800-ra zsugorodott. Ez 38,5 százalékos csökkenés, de majdnem ugyanennyivel, 38,3 százalékkal csökkent az AmbiPur légfrissítő (több fajta kiszerelésben) termékek súlya is, 300 ml-ről 185-re. A dobogó harmadik fokán holtversenyben 3 termék végzett, mindegyik 33,3 százalékos zsugorodással. Ilyen volt a Reál 60 literes szemeteszsákja, a Happy Harvest mézes gabonapehely, illetve a BioTechUSA Energy Gel Pro is. A zsákból 15 helyett már csak 15, a gabonapehely 750 grammja helyett már csak 500, míg a 60 grammos energiagél helyett 40 grammot lehet kapni.
De azért 20 százalék feletti csökkenést is bőven lehetett látni: ide tartozott a Vadász Húsvéti hálós tojása, a kisüzemi sörfőzde Mad Scientist söre, egy Garnier kézkrém, egy Colgate fogrkém, de a Mars csoki is. Miközben 20 százalékkal csökkent több Sió üdítő, egy auchanos kalács, de a CBA-s sós chips tömege is.
Az átlagos csökkenési mértékhez közeli mértékben csökkent egyes Orbit rágók, a Pepsi Cola és gyerekeknek való tejalapú italpor ára. Ezzel szemben például a Cherry Queen konyakmeggy mennyisége csupán 2,4 százalékkal mérséklődött, de már a 2. legkisebb csökkenő súlycsökkenése is meghaladta az 5 százalékot. Sőt, a legtöbb termék esetében 10 százalék körül volt a veszteség. Ilyen volt a Magyar kefír, a Tibi vagy Boci tejcsokoládé, a Detki Mese Mézes, de a Balaton szelet is. Akárcsak a Magyar rögös túró, a Kelogg’s müzlik, néhány mosógél, de a Pikok kacsazsír is.