Pénzcentrum • 2024. február 28. 14:13
A Rossmann arról tájékoztatta vásárlóit, hogy 2024. március 4-től változnak az Általános Szerződési Feltételei (ÁSZF). A mostani - az utánvétes csomagátvétellel és a Rossmann-ajándékkártyával történő fizetéssel kapcsolatos - változás rengeteg vásárlót érinthet. Mutatjuk a részleteket.
Február 28-án arról tájékoztatta vásárlóit a Rossmann, hogy módosul az ÁSZF. Az ÁSZF legfontosabb változásai az utánvétes csomagátvételt, a Rossmann által kibocsátott ajándékkártyával történő fizetést érintik - közölték, részletezve a főbb változásokat. A módosított ÁSZF-et a boltlánc honlapján, illetve bármely magyarországi üzletében megtekinthetik a vásárlók. Felhívták a figyelmet, hogy a módosított ÁSZF 2024. március 4-től lép érvénybe, amely időpontot megelőzően továbbra is az ezen időpontig érvényes ÁSZF-ek az irányadók.
Főbb változások a Rossman ÁSZF-jében március 4-től:
- A megrendelt termékek vételárát és a szállítási költséget utánvétes fizetéssel, a Rossmann által kibocsátott ajándékkártyával történő fizetéssel, vagy online bankkártyás fizetéssel egyenlíthetik ki a vásárlók. Bolti átvétel esetén kizárólag online bankkártyás fizetéssel lehet majd a megrendelt termékek vételárát és szállítási költségét kiegyenlíteni, míg utánvétes fizetés esetén a Rossmann által kibocsátott ajándékkártyával nem lehet majd kiegyenlíteni vásárlás ellenértékét! - írták.
- Arra is felhívták a figyelmet, hogy a Rossmann fenntartja magának a jogot, hogy abban az esetben, ha a webáruházakban – nemcsak a Rossmann által üzemeltetett webshopban, hanem akár más webáruházban(!) - lebonyolított vásárlás során valaki több (tehát legalább kettő) alkalommal nem veszi át az utánvétes fizetési móddal megrendelt csomagját, úgy a Rossmann kizárólag az online bankkártyás, illetve a Rossmann által kiállított ajándékkártyával történő fizetési módot tegye lehetővé számára.
De honnan tudhatja a Rossmann, ha nem az ő webáruházából rendel valaki utánvéttel és nem vette át a csomagját? Ezt is leírja a tájékoztatás: "A Rossmann a vásárlók számára elérhető fizetési módok meghatározása során az Utánvét Ellenőr Kft.-vel működik együtt." Erről a webáruházak számára nyújtott szolgáltatásról valószínűleg még kevés vásárló hallott. A honlapjuk szerint így működik az Utánvét Ellenőr szolgáltatása:
Utóbbi változtatás indoklása, hogy "az utánvétes fizetési móddal megrendelt csomagok kiszállítása a lehető legnagyobb számban eredményes legyen". Ebből arra lehet következtetni, hogy megelégelhették az át nem vett rendelések növekvő számát. Ez egybevág azzal, amit az Ecommerce Hungary közölt még januárban az át nem vett utánvétes csomagok kapcsán.
Bekeményítenek a webshopok?
2024 januárjában érkezett a hír, hogy az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának decemberi felmérése szerint a magyar webáruházaknak több, mint hárommilliárd forint kárt okoznak évente az át nem vett csomagokkal, a nem együttműködő vevők. A felmérésből az is kiderült, hogy a károk csökkentésének egyik lehetséges megoldását abban látják a magyar webáruházak, hogy a nem együttműködő vevők kizárhatóak legyenek az utánvétes vásárlásból. A magyar e-kereskedők non-profit érdekvédelmi szervezetének két tagozata, a Kisvállalati és a Középvállalati Tagozat ezért úgy döntött, hogy a hazai webáruházak támogatásának és a piac tisztításának céljával 20%-os részesedést szerez abban a cégben, amely szoftveres megoldással szűri ki a “feledékeny” vevőket - ez a már fent említett Utánvét Ellenőr Kft.
Azt írták, az e-kereskedelem fellendülésével a pozitív tapasztalatok mellett a visszatérő problémák is kirajzolódnak a piacon. Az egyik ilyen, az át nem vett csomagokkal okozott kár. Át nem vett csomag alatt azt értjük, amikor a megrendelés során a vásárló az utánvétes fizetést választja, majd hiába megy hozzá a futár vagy viszik átvevőhelyre a terméket, nem jelentkezik érte. Azaz, amikor a vevő eláll a vásárlástól, illetve bármilyen módosítási igényt kommunikál a webshop munkatársai felé, az nem számít át nem vett csomagnak - írják.
Az utánvétes rendelések a magyar piacon a vásárlások több, mint 60%-át teszik ki. Ez a vevő számára biztonságos vásárlási mód a webshopok számára jelent kockázatot, mivel ha nem fizeti ki a terméket előre a vásárló, akkor extra kiadásként jelentkezik az akár többszöri kiszállítás díja és az adminisztrációval töltött munkaidő bérköltsége
– mondta el a téma kapcsán Zabari István, a Középvállalati Tagozat vezetője, a Lumenet tulajdonosa, hozzátéve: "Az át nem vett csomagok aránya az utánvétes vásárlásoknál a webshopok harmadánál eléri az 5%-ot. A többi kereskedő esetén 1-5% közötti ez az arány és csupán egy elenyésző részüknél esik 1% alá ez az érték" a kutatási adatok szerint.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A felmérés szerint a webshop tulajdonosok többféle megoldással próbálják behajtani a kiesést, például díjbekérőt küldenek a vevőnek, vagy behajtó cégre bízzák a helyzet kezelését, ám ezek csak kevés esetben hoznak eredményt. Az érdekvédelmi szervezet ezért szoftveres megoldást keresett a probléma megelőzésére.
A piacon már működő szoftveres szolgáltatás működési elve az, hogy a vásárlók egyes adatait hashelt formában begyűjti egy központi adatbázisba. A rendszer nyilvántartja adott vásárló esetében az át nem vett csomagok arányszámát az összes vásárlás számához képest, majd a webáruház által beállított követelményt el nem érő vásárlóknak egyszerűen nem jelenik meg az utánvétes vásárlási lehetőség. Ezáltal, ha elég sok webshop csatlakozik a rendszerhez, akkor nem kell külön listákat vezetniük, valamint kellemetlenség vagy adatvédelmi galiba nélkül megvédhetik magukat attól, hogy újra és újra veszteség érje őket.
“Akkor tudnak a nagyok mellett a kisebb webshop tulajdonosok is hatékonyan védekezni az át nem vett csomagok okozta károk ellen, ha összefognak. Enélkül ugyanis az ezzel szórakozó megrendelők körbejárják a webshopokat, és mindenhol kihasználják, hogy még nem látható a “priuszuk” az újabb áldozat saját egyedi nyilvántartásában” – mondta dr. Ormós Zoltán, a Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának vezetője.
Az adatvédelmi megfelelőséggel kapcsolatban dr. Amigya Andrea azt mondta: "A GDPR nem akadályozza meg az ilyen típusú rendszerek létrehozását és működtetését és az adatvédelmi előírások betartásával az Utánvét Ellenőr szolgáltatás jogszerűen nyújtható. Külön oda kell figyelni az érintetti joggyakorlás elősegítésére, valamint a szolgáltató és a webáruházak adatkezelési szerepköreinek pontos meghatározására. Azonban nem elég egyszer meghatározni a rendszer működésének adatvédelmi kereteit, hiszen a szolgáltatás és a jogszabályok változását folyamatosan figyelni kell és a szükséges változtatásokat végre kell hajtani a tájékoztatásokban és az egyéb dokumentumokban."
A fentiek alapján valószínű, hogy nem a Rossmann lesz az egyetlen, aki ilyen formában informálódik a vásárlóiról, és egyes "megbízhatatlan" vevőknek már nem ajánl fel utánvétes fizetési módot.
Vannak is már olyan webáruházak, amelyek szerződésben állnak az ÁSZF-jük szerint az Utánvét Ellenőr Kft-vel a honlapokon jelenleg elérhető tájékoztatás szerint. Ilyenek például az Illatbox, az OkosCucc.hu, a Kolly Shop, vagy a Butika.hu.