Végleg betiltanák a Temut Magyarországon? Új fejlemények a filléres kínai webshop ügyében

Reichenberger Dániel2024. február 21. 17:01

Nemrég a hazai internetes kereskedőket egybefogó Ecommerce Hungary úgy döntött, magyarországi kontrollt és versenyhivatali vizsgálatot kér a kínai internetes piac új gigásza, a Temu ellen. Györke Zoltán elnökségi tag szerint nem mehet tovább az, hogy az agresszív marketingkampánnyal és a fenntarthatatlanul olcsó árakkal alávágjanak a magyar kereskedőknek. A beadvánnyal kapcsolatban szkeptikus Scheller Richárd, aki jól ismeri a kínai internetes kereskedelmet: abban azonban egyetért, hogy a Temu valóban komoly veszélyt jelent a magyar kereskedőkre.

Az elmúlt hetekben lapunk is igen sűrűn és behatóan foglalkozott a Temu nevű kínai óriással, mely cég rövid idő alatt, elsöprő erővel térdre kényszerítette szinte a teljes online kereskedelmet - nem csak hazánkban, több globális szereplő is aggódva figyeli, mit művel ez a távol-keleti cég. Agresszív hirdetéseivel, a termékek árazásával az is találkozhatott velük, aki meglehetősen kevés időt tölt az interneten.

A durva marketingkampányt és a hazai elektronikus kereskedelem java részét térdre kényszerítő helyzetet nemrég megelégelte a kereskedőket tömörítő érdekvédelmi szövetség, az Ecommerce Hungary. Nemrégiben egy beadvánnyal fordultak a hazai kereskedelmi tevékenységeket is felügyelő Gazdasági Versenyhivatalhoz. Megkérdeztük őket, valamint a kínai piacot szintén jól ismerő Extra-Market tulajdonosait is arról, szerintük miért kell megállítani a Temut - és hogy ez lehetséges-e egyáltalán.

Mit szeretnének elérni?

Lapunk megkérdezte az Ecommerce Hungary elnökségi tagját, Györke Zoltánt, mi sarkallta az érdekvédelmi szervezetet a versenyjogi panasz beadására. Elmondása szerint nem tartható fenn az, hogy a Temu a hatalmas marketingköltéseivel jusson mindent leuraló előnyhöz.

A Temu láthatóan olyan gazdasági erővel rendelkezik, amely szignifikáns piactorzító hatással járhat. Ennek legláthatóbb jele a kiemelkedően magas marketing költés: például az USA-ban a Temu digitális reklámköltése 2023-ban, egyes források szerint, a 3 milliárd dollárt is elérhette (és ez a statisztika nem tartalmazza például a Super Bowl alatt vetített TV reklámokat). Magyarországon a Growww Digital a havi online költésüket tette a több száz milliós nagyságrendre. Ilyen nagyságrendű marketing költést a legnagyobb hazai szereplők sem engedhetnek meg maguknak. A marketing költés valamilyen szinten látható, becsülhető; ugyanakkor vélelmezhető az is, hogy a Temu által kínált termékek széles köre dömpingáron, veszteséggel kerül értékesítésre. Mindez együtt gazdasági erőfölényből következő versenyelőnyt jelenthet a Temu számára

 - fogalmazott Györke Zoltán. Elmondta azt is, hogy hogy az internetes kereskedőket tömörítő szervezetnél a beadványtól azt várják, hogy legalább minimális szabályozást igyekezzenek elérni a kínai óriással szemben. Szerintük a Temu olyan manipulatív módszerekkel operál, melyeknek már nem szabadna létezniük.

A jelentős piactorzító hatás és az alkalmazott eszközök vélelmezett jogszabály ellenessége miatt döntött úgy az ECH, hogy iparági összefogással a GVH-hoz fordul. Tagjaink között befejezéséhez közeledik a támogató aláírások gyűjtése, szándékaink szerint hamarosan hivatalosan is beadásra kerül a beadvány. A beadvány alapját a fogyasztót tisztességtelenül befolyásoló, megtévesztésre alkalmas gyakorlatok adják. Ezek közül kiemelkedő, hogy a Temu (a saját honlapján közzétettek szerint is) a kedvezmény mértékét a beszállítóik ajánlott fogyasztói árához képest tünteti fel. Az mellett, hogy ez egy átlagos fogyasztó számára teljességgel ellenőrizhetetlen, az is erősen vélelmezhető, hogy az adott termékek a magasabb áron soha nem kerültek forgalmazásra. A problémák másik csoportja a nehezen vagy sehogy sem ellenőrizhető, sürgető üzenetekre vonatkozik. Itt ilyenekre kell gondolni: „Majdnem elfogyott”, „Már csak x darab maradt”, „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”,„Megvásárolva x perccel ezelőtt”, „A közelmúltban 1,600+-en/-an értékelték 5 csillaggal” és így tovább

- mondta erről Györke Zoltán. Önmagában azt mondta a beadványról, hogy szerinte a piactorzítás miatt van erre szükség.

Összességében azt látjuk, hogy egy jelentős gazdasági erőfölényben lévő vállalat alkalmaz a fogyasztókat  nem megengedett módokon befolyásoló, a vonatkozó szabályokba ütköző eszközöket. Továbbá a cég tevékenysége magyarországi, a jogszabályokat betartó, megengedett eszközökkel, szabályszerűen versenyző vállalkozásokkal szemben torzíthatja a piacot. Ezért fordulunk a GVH-hoz

- zárta gondolatait az Ecommerce Hungary elnökségi tagja.

Van ennek értelme?

Némileg szkeptikus a Temu elleni harc eredményességével kapcsolatban az Extra-Market két tulajdonosa. A cég vezetői a Pénzcentrum kérdéseire úgy nyilatkoztak: érdemi dolog szerintük nincs az Ecommerce beadványában.

A beadvány alapján vélt, vagy akár valós jogsértések is állhatnak a Temu mögött, de ettől nem ijed meg, ha lesz bírság, kifizeti, és az élet megy tovább. Azt gondolom, jogilag korlátozni, avagy szakmai kifejezéssel élve "lelőni a weboldalt" kormányzati szinten számos kereskedelmi egyezménybe ütközne, illetve ez lenne az igazi piaci beavatkozás az állam részéről, ami szinte elképzelhetetlen. Tehát nem gondolom, hogy érdemi befolyást gyakorol a Temura

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

- fogalmazott Scheller Richárd, az egyik tulajdonos. Azt is elmondta, hogy

A válasz egyértelmű: az árakban. Ne legyenek illúzióink, szinte minden termék a világon Kínából jött, a különbség csak annyi volt, hogy egy magánszemélynek rendelni például az Ali Expressen 30-40 napba is beletelhetett, addig ez a Temuval lényegesen lerövidült, 5-7 napra is akár. A magyar kereskedők piaci rése itt keletkezett, berendelt Kínából nagyobb tételt jó áron, kivárta a 2-3 hónap szállítási időt, itthon belistázta és profittal 1-2 munkanapon belül szállította is. A Temu ezt vette el a magyar gazdaságtól,összeköti a gyártót,vagy a fő disztribútort a vevővel. Továbbá mindezt ingyenes szállítással teszi, ami a magyar ügyfeleknek ismeretlen fogalom, mivel a magyar kereskedők a szállítási költséget tovább hárította a vevőre. Van okunk feltételezni, hogy az erős marketing, az irreálisan leszorított árak, továbbá az ingyenes és gyors szállítás mögött egy geopolitikai cég törekvése húzódhat meg

- tette hozzá Scheller Richárd.

De miért az ellenérzés?

Az Extra-Market tulajdonosától azt is megkérdeztük, voltaképpen miért van ennyi mindenkiben ellenérzés a kínai internetes piac egyre nagyobb óriásává előlépő céggel szemben. Szerinte veszélyes az, ahogy az áruház működik - legalábbis a magyar piacra nézve.

A Temu működése a magyar gazdaságra nézve egyértelműen veszélyes, akár több ezer milliárd forintnyi áfabevételtől is eleshet a költségvetés, amennyiben a magyar kiskereskedők, disztribútorok, nagykerek kikerülnek az értékesítési láncolatból. Nem beszélve a munkahelyek megszűnése által okozott járulék- és társadalombiztosítási bevételektől. Elkezdtünk direkten tárgyalni a kínai gyártókkal, nagykereskedőkkel, akik Temu-árban hajlandóak szállítani egy magyar ügyfélhez 5-7 napon belül. A titok abban rejlik, hogy ezeknek a kínai kereskedőknek, gyártóknak van európai stock-juk, azaz európai raktáruk, ahol már eleve bent van az unión belül az áru, ezt lestük el a Temu-től, ez a sikere a többi kínai platformmal szemben. Kijelenthetjük – kis szerénységgel –, hogy mi építjük a magyar Temu-t. A teszt jól sikerült, további tárgyalások folynak a színfalak mögött, de erről üzleti titok miatt nem beszélhetek még.

Azt is hozzátette, hogy a magyar kormány mindeddig nem szólt bele az internetes kereskedelembe, s ez továbbra sem lehet cél. A kínai cégek árképzése azonban olyan veszély, amivel számolni kell, és szinte a versenyt is lehetetlenné teszik.

Ami pedig a bírálatokat illeti: a magyar kormány hozzáállása (az én tapasztalataim szerint) elég pozitívak, sosem korlátozta az e-kereskedelmet itthon, mint ahogy például Németországban, mondhatni támogatta a magyar kereskedőket - többek között állami forrásokkal, deregulációs törekvésekkel, szabad kereskedelmi egyezményekkel, infrastruktúra építésével, stb. De sajnos nincs mit szépíteni, nyilván amit Kínában gyártanak, azt a kínai gyártó jóval olcsóbban adja, mint ugyanazt a terméket, ami addigra már 4-5 kereskedőn átment. Ezt a jelenséget alapvetően az internet megjelenése hozta magával: csak idő kérdése volt, hogy az infrastrukturális feltételek lehetővé tegyék a gyártók és végfelhasználók direkt összekötését. De sajnos nincs mit szépíteni, nyilván amit Kínában gyártanak, azt a kínai gyártó jóval olcsóbban adja, mint ugyanazt a terméket, ami addigra már 4-5 kereskedőn átment. Ezt a jelenséget alapvetően az internet megjelenése hozta magával: csak idő kérdése volt, hogy az infrastrukturális feltételek lehetővé tegyék a gyártók és végfelhasználók direkt összekötését

- mondta még a Pénzcentrumnak Scheller Richárd.

Címkék:
vásárlás, cég, kínai, e-kereskedelem, online kereskedelem, online vásárlás, marketing, költés, idő, hazai, kína, termékek, kereskedők, kínaiak, kínai piac, elektronikus kereskedelem, temu,