Nagyon más lesz a házhozszállítás a jövőben, mint amit eddig gondoltunk róla

Pénzcentrum2024. január 16. 18:09

A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével, a környezetbarát, alternatív járművek integrálásának segítésével, valamint a dinamikus árképzés támogatása révén az árak konszolidációjával ad új lendületet a házhoz szállítások fejlődésének 2024-ben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. Szakértők szerint emellett tovább javíthatja idén az online rendelések kézbesítésének hatékonyságát a zónalogisztika terén a zónák AI-alapú meghatározása.

Az online vásárlók háromnegyede számára már jelenleg is döntő tényező a gyors és pontos aznapi kiszállítás a megfelelő webshop kiválasztása során, ez az igény pedig a következő években várhatóan még több felhasználó számára válik alapelvárássá. A piaci verseny szempontjából így elengedhetetlenné válik az e-kereskedők gyors reakciója, a kézbesítési szolgáltatásaik felzárkóztatása és bővítése, amelyekben többek között a mesterséges intelligencia, az alternatív szállítási módok és a dinamikus árképzés bevezetése segítheti őket. A DODO szakértői sorra veszik, hogy milyen meghatározó trendek fogják uralni 2024-ben a logisztikai iparágat, továbbá rávilágítanak, milyen vásárlói igények alakítják majd az e-kereskedelmi szektort a következő években.

Még jobb tervezés a mesterséges intelligencia és az alternatív járművek integrálásával

Tavaly a legmeghatározóbb trendnek a mesterséges intelligencia számított, amely a technológiai megoldások egyre fontosabb elemeként nem kerülte el a logisztikai iparágat sem. Az AI és a gépi tanulás térhódítása rendkívül fontos mérföldkő a hatékony logisztikai működés szempontjából: a fejlett előrejelző modell segítségével egyre könnyebbé válik egy adott területen belül a megfelelő számú jármű és futár hatékony elosztása, valamint az útvonalak tervezése úgy, hogy nemcsak az aktuális helyzetet, hanem a következő órák és napok alakulását is figyelembe veszik. Ez jobb hozzáférhetőséget biztosít a vásárlóknak, emellett a környezetbarátabb és zökkenőmentesebb városi közlekedéshez is hozzájárul.

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket kínál az alternatív járművek alkalmazásában is. Azzal, hogy a logisztikai vállalatok képessé válnak megbízhatóan előrejelezni egy terület megrendeléseinek összetételét és helyét, lehetővé válik számukra, hogy adott időpontban a szállítójárművek megfelelő kombinációját alkalmazzák, például drónok, robotjárművek, teherbiciklik, elektromos robogók vagy akár folyami hajók bevetésével. Ezért belátható időn belül az alternatív közlekedési eszközök használatát már nem a jogszabályok vagy maguk a járművek technológiája korlátozza majd, hanem hogy képesek-e úgy alkalmazni, beosztani őket, hogy a költségek és a fenntarthatóság szempontjából elérjék a kívánt hatást. Az áruk és a közlekedési eszközök összetettségének növekedésével párhuzamosan a szállítási rendszerek is komplexebbé válnak, amelyeknek figyelembe kell venniük többek között a különböző járművek teherbíró képességét, az akkumulátorok hatótávolságát és a környezeti viszonyokban való használhatóságukat.

A kereslet konszolidációja és a logisztikai szegmensek közötti határ elmosódása 

A vásárlók számára egyre fontosabbak az olyan értéknövelő házhoz szállítási szolgáltatások, mint a kézbesítés minősége és gyorsasága, amelyek a termékek ára és a házhoz szállítás díja mellett komoly vásárlást befolyásoló tényezők is lehetnek. A vállalat tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatásának adatai szerint az online vásárlók háromnegyede a gyors házhoz szállítást tartja az egyik legfontosabb tényezőnek. Emellett több mint 40 százalékuk számára a szállítási mód fenntarthatósága is döntő fontosságú. A városokban a küldemények gyorsabb és hatékonyabb kézbesítését többek között a zónalogisztika koncepciója teszi lehetővé, amely lebontja az egyes logisztikai műveletek között húzódó határokat, optimalizálja az útvonalakat, és egy adott zónán belül egységesen osztja el a megrendeléseket az elérhető járművek között.

A megfizethetőségre irányuló nyomás és a dinamikus árképzés bevezetése  

Az e-kereskedelemben állandó trend, hogy a minőség növelésével párhuzamosan a költségeket a lehető legalacsonyabban kell tartani, miközben az árukat és szolgáltatásokat a lehető legszélesebb körben kell megfizethetővé tenni. Bár egyre nő az igény a gyors és pontos kiszállítás iránt, a DODO tavalyi kutatása szerint, ezért a szolgáltatásért a vásárlók többsége nem szívesen fizetne plusz összeget. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a dinamikus árazás bevezetése, amelyet olyan területeken, mint a repülőjegy-, taxi- és szállodafoglalások, már régóta alkalmaznak. A logisztikai dinamikus árképzés lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy valós időben, az aktuális kereslet alapján határozzák meg a szállítás árát, optimalizálva a szállítási csúcsokat, és a lehető legolcsóbbá téve a gyors és pontos kiszállítást.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A dinamikus árazásnak köszönhetően a vásárlóknak lehetőségük lesz választani a csúcsidőszakban drágább, vagy csúcsidőn kívüli kedvezőbb szállítási módok között. 

Többcsatornás megközelítés és alapértelmezett aznapi kiszállítás még a túlméretes áruk esetében is

Az online értékesítés ugrásszerű növekedése ellenére egyre világosabbá válik, hogy az uralkodó üzleti modell a hagyományos és az online kereskedelem kombinációjából áll majd. Ha egy kiskereskedő a lehető legjobb vásárlási élményt, és a lehető legátfogóbb kiszolgálást akarja nyújtani vásárlóinak, manapság kulcsfontosságú az online és offline környezet megfelelő integrációja. Így a korábban kizárólag fizikai üzletet működtető kereskedések is egyre nagyobb valószínűséggel kínálják majd az áruik házhozszállítását a megrendelés napján. Ráadásul a trend gyakorlatilag semmilyen szegmenst sem kerülhet el, beleértve a túlméretes árukat is, amelyek esetében a vásárlók korábban aligha tudták elképzelni az expressz kézbesítést.

Világszinten megfigyelhető tendencia, hogy az online élelmiszer-kiskereskedők által felállított mérce más szegmensekre is átterjed. 

Címkék:
házhozszállítás, online, online vásárlás, online rendelés, vásárlók, mesterséges intelligencia,