Reichenberger Dániel • 2023. december 26. 06:57
Leginkább ruházati terméket és műszaki cikkeket szoktak vinni a magyarok a két ünnep közötti nagy leárazások alkalmával, és ez idén sem lesz másként - ezt mondta a Pénzcentrumnak Neubauer Katalin. A gigaakciók, ha óvatosan is, de idén már az ünnepek előtt megkezdődtek, de ennek csak az volt az oka, hogy a kereskedőknek a rossz gazdasági helyzet miatt motiválni is kellett a vásárlóknak, hogy náluk költsék a pénzét az, akinek még van.
A két ünnep közötti időszak hagyományosan a leértékelések kezdete is, ekkor durva akciókkal készülnek a kereskedők azoknak, akik sokallották egy-egy termék árát a boltokban. Ha azonban a vásárlás közben idén nyitott szemekkel jártunk az elmúlt hetekben, akkor észrevehettük, hogy idén már a karácsonyi ünnepek előtt elindultak a komolyabb leértékelések, tehát arra lehet számítani, hogy ezeket folytatják majd a kereskedők a karácsony második napjától december 31-ig tartó időszakban is – legfeljebb kicsit még engednek majd a leszállított árakból is. Neubauer Katalinnal, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi szövetség főtitkárával jártuk körbe, hogy idén mire számíthatunk a boltokban a két ünnep között.
A főtitkár kérdésünkre azt válaszolta, hogy a korábbi években megszokottnál máris sokkal komolyabb leárazásokat voltak kénytelenek eszközölni a kereskedők annak érdekében, hogy az árukészlet biztosan a kívánt tempóban fogyjon. A nagy kiárusítások kezdete azonban meg fog egyezni a megszokottal, tehát akár már 27-én érdemes lehet útra kelni, ha nagy akciókra vágyunk.
Ahogy mindig, várhatóan most is a két ünnep között indulnak a nagy kiárusítások, akciók és leértékelések, de az elmúlt években megszokotthoz képest várhatóan valamivel nagyobb mértékűek is lesznek ezek. Ennek az az oka, hogy bár jól alakult a forgalom a november végi-decemberi időszakban, ám ehhez az is kellett, hogy a 10-15 százalékos árengedmény-mérték helyett inkább 20-30 százalékosnak kellett lenni a már meghirdetett és elindított akcióknak ahhoz, hogy valóban megvegyék a leárazott terméket
- fogalmazott Neubauer Katalin.
A főtitkár szerint ugyanakkor némi változás volt abban a tekintetben, hogy mit vesznek az emberek és mennyiért. Mivel az infláció éves mértéke, valamint a reálbér-csökkenés idén komoly hatással volt a magyar pénztárcákra, a kereskedelem szereplőinek mindezt észben tartva kellett becsalogatnia a vevőket az üzletbe, és rávenni őket arra, hogy nála költsék a pénzt.
Ha egy kellően nagy készlettel várták a karácsonyi rohamot a kereskedők, akkor működött ez jól. De, ha azt vesszük, hogy egy nagyobb készlettel szinte ugyanaz a bevétel volt elérhető mint mondjuk tavaly ilyenkor, akkor azt mondhatjuk, hogy egy kicsit jobban kellett "motiválni" a vásárlókat. Általánosságban elmondható, hogy ha a kereskedő nagyobb árukészlettel vágott neki az ünnepi vásárlások időszakának, akkor karácsony után is számíthat arra, hogy a két ünnep között is nála vásárolnak majd jobban
- mondta erről Neubauer Katalin.
Mit visznek inkább?
Persze arra is kíváncsiak voltunk, hogy vajon folytatódik-e a trend, mely szerint inkább ruhát igyekszünk a két ünnep között leárazáson olcsóbban szerezni? Itt ráadásul bejön az is, hogy a cikk elején már említett visszacserélési hullám a legnagyobb mértékben a ruhaneműt érinti, tehát ekkor ezekbe a boltokba többen is szoktak menni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Várhatóan a ruházati termékek esetében lesz nagyobb az érdeklődés, már csak azért is, mert az ünnep után szinte azonnal el szokott indulni a "cserebere-időszak", az ajándékba kapott, de nem megfelelő méretű vagy egyszerűen nem tetsző termékeket igyekeznek cserélni a vásárlók. A kereskedők pedig ebben az időszakban természetesen még nagyobb, fogalmazzunk úgy, készletkisöprő akciókkal készülnek, és a műszaki cikkeknél is elmondható, hogy ilyenkor többen élnek a cserelehetőségekkel
- erősítette meg feltételezésünket Neubauer Katalin. Itt viszont arra is kitért, hogy van honnan visszakapaszkodnia a non-food üzletágnak: a decembert megelőző hónapokban ugyanis ez a szektor nem szerepelt valami fényesen.
Az október-november a nem élelmiszerek kategóriájában a várakozásokat nem érte el, de a december bepótolta az elmaradásokat. Sokkal intenzívebb akciók kellettek, sokkal jobban oda kellett figyelni a napi marketingtevékenységre. Napi szinten kellett figyelni a készletet, a vásárlói reakciókat. Mihez nyúlnak jobban? Az a kereskedő, aki képes volt gyorsan reagálni a vásárlói igényekre, változó attitűdökre, odafigyelt a részletekre, annak jobban is ment, ez most így jött ki
- zárta gondolatait a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Címlapkép: Balázs Attila, MTI/MTVA