Pénzcentrum • 2023. november 21. 13:31
Bár az utóbbi időben az albán pékségek és a kézműves sütödék viaskodása állt a híradások fókuszában, egyre inkább érdemes a kiskereskedelmi láncok pékáruval kapcsolatos tevékenységét is figyelemmel kísérni. A Pénzcentrum szavazása szerint ugyanis a legtöbb magyar a német diszkontok által kínált pékárukat tartják a legfinomabbnak. Termékeik ráadásul nem csak nálunk, de az Egyesült Királyságban is learatták a babérokat.
Noha a Magyar Pékszövetség ölre menő küzdelmet folytat az albán pékségekkel, nem kevésbé érdekes a diszkontláncok pékáruval kapcsolatos tevékenysége. Lapunk felméréséből ugyanis kiderült, hogy a magyarok szerint hol állítják elő a legfinomabb pékárukat Magyarországon. Annyit előre elárulunk, hogy az eredmény meglepő.
A pékáruk előállításában is a német precizitás dominál
A szavazók több mint egyharmada szerint (41 százalék) a Lidl árulja a legfinomabb péksüteményeket jelenleg Magyarországon – derült ki a Pénzcentrum által előző héten indított, több mint 33 ezer fő részvételével készült felmérésből. A második helyre az Aldi futott be (28 százalék), míg a dobogó harmadik fokára a Spar állhatott fel. Ezzel szemben az abszolút sereghajtóknak a Reál mutatkozott, mely élelmiszerlánc a szavazatoknak az 1 százalékát sem érte el, de ennél csak egy hajszálnyival ért el jobb eredményt a CBA és a Coop (1-1 százalék). A német precizitás tehát a pékáruk terén is megmutatkozik, míg a magyar tulajdonban lévő boltoknak van tere a további fejlődésre.
Az eredmények érdekesek abból a szempontból is – és ez adta a felmérés résztvevőinek a szavazásban való részvételi alapját is –, hogy egy élelmiszerlánc hiába rendelkezik toronymagas fölénnyel boltjainak számát illetően, attól még nem válik a verseny esélyesévé.
A Coop, a CBA és a Reál ugyanis együttesen több mint 4-szer annyi üzlettel rendelkezik (3838, 1987, 1093 darab), mint a szavazás összes többi résztvevője együttvéve, ez mégsem volt elég ahhoz, hogy labdába rúgjanak. Ennél még sokkolóbb eredményt kapunk viszont, amennyiben a szavazás első három helyezettjének összes boltjainak a számát hasonlítjuk össze a hazai kiskereskedelem királyaival, ekkor ugyanis kiderül, hogy utóbbiak majdnem 20-szoros túlerőben vannak a hétköznapokban.
Az alábbi eredmények ugyanakkor ennél brutálisabbak lehetnének, ha a boltok száma alapján súlyoznánk, és az alapján állítanánk fel a sorrendet. Ebből ugyanis az tükröződne, hogy a magyar kézben lévő üzletláncok a jelenlegi szintnél is rosszabbul teljesítenek, hiszen rengeteg boltjuk van az országban, ám csak kevesen tartják jónak az általuk kínált pékárut. Szemben a német boltláncokkal, akik bár lényegesen kevesebb üzlettel rendelkeznek hazánkban, mégis összességében szavazásunkon több vásárló mondta azt, hogy náluk a legjobbak a pékáruk.
A Pénzcentrum felméréséből ezeken felül kiderült az is:
- a szavazók inkább a diszkontláncokra esküsznek, míg a jóval több egységet számláló láncokat nem preferálják;
- a Lidl és az Aldi üzleteiről kétszer annyian mondták azt, hogy ott a legjobbak a pékáruk, mint az összes többi áruházláncról együttvéve.
Eldőlt a harc, csak épp nem a résztvevők győztek
Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke, nemrég atombombát robbantott a piacon azzal, hogy egy műsorban arról beszélt: a probléma már túlmutat a minőségen, meglátása szerint az albán pékségek jelenléte az országban komoly károkat okoz a magyar sütőiparnak. Az elnök magyarázata szerint ugyanis a munkaügyi szabályok megkerülése, a járulékfizetés kikerülése is előfordul ezeknél a cégeknél, de az teljesen jellemző, hogy a higiéniai és élelmiszeripari szabályokat teljesen lazán kezelik.
A vezető által felvetett problémával a Pénzcentrum videoblogja, a CashTag is foglalkozott nemrég. Adásunkban Dr. Nagy Károly, belgyógyász, háziorvos és üzemorvos, mindemellett pedig hivatásos pék, elmondta:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
az albán pékségek minden terméket egy lisztből csinálnak a kenyértől kezdve a buktáig ugyanaz a liszt fajta, ugyanazok az adalékanyagok, gyorsítók állagjavító anyagok kerülnek a termékekbe, úgyhogy ebből adódik, hogy igazán nem lehet különbséget tenni ízre a bukta és a kenyér között náluk.
A szakember, aki 7 éve nyitotta Doktor Pék nevű üzletét, hozzátette: attól függően, hogy milyen terméktípust állítanak elő ők 5-6 fajta liszttel dolgoznak. Az albán pékségek ugyanakkor jellemzően mindig friss, gőzölgő termékekkel várják a vásárlókat, akár este és hétvégén is. Ennek Doktor Pék szerint az az oka, hogy nagyon rövid az előállítási idő, nem sütik meg szakszerűen a pékárukat, mert az energia drága és minél olcsóbban akarják kihozni a költségeket.
Nem csak nálunk zabálják a vásárlók a Lidl pékáruit
Végül vissza a Pénzcentrum kutatásához, jobban mondva az okához. A szavazás elindításának ötletét az adta, hogy kiderült, a Lidl nem csak hazánkban roppant népszerű, hanem ahogy azt megírtuk, az üzletlánc az Egyesült Királyságban is komoly sikert könyvelhetett el azzal, hogy megnyerte idén az Év Pékáru Kiskereskedője díjat. A Baking Industry Awards zsűritagjai a díjazás után megjegyezték, hogy a diszkontlánc termékei egyrészt kiváló minőségűek, másrészt ár-érték arányban is megfelelőnek bizonyultak.
A zsűri a termékeken túl ellenőrizte azt is, hogy milyen körülmények között dolgoznak a pékek a láncokban, illetve hogyan fogadják a vásárlókat. Mint azt a minősítésben írták, a Lidl diszkontjai jól felszereltek, tiszták és rendezettek voltak.
Hozzátették, a Lidl pékárui jelentős szerepet játszottak abban, hogy a vállalat mára az Egyesült Királyság hatodik legnagyobbFMCG-hálózatává vált. Az új innovációk pedig, a hivatalos adatok szerint, 62,5 százalékos növekedést eredményeztek a diszkontlánc brit egységeiben.