Pénzcentrum • 2023. november 20. 07:15
A Tesco olyan technológiát tesztel az Egyesült Királyságban, amely automatikusan regisztrálja a vásárlók által felvett árucikkeket, így nincs szükség a pénztárnál a vonalkódok beolvasására, de még az önkiszolgáló kasszáknál sem kell pénztárost játszanuk, csak automatikusan fizetni. Ehhez hasonló technológia idehaza a Decathlon áruházaiban működik jelenleg, a sportáruházban viszont az NFC-technológiával automatizálták a kasszákat. A magyarországi élelmiszerláncokban pedig egyre nagyobb hangsúllyal jelennek meg az önkiszolgáló kasszák. Nagy kérdés, ha a Tesco tesztje sikerrel zárul, itthon is meghonosítják-e az automata rendszert, illetve követik-e majd a technológiai változást a versenytársaik is.
A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketlánca olyan új technológiát tesztel, amelynek segítségével a vásárlóknak nem kell többé megvárniuk, míg "kasszás Erzsi" beolvassa a vonalkódokat a pénztárnál, sőt, még az önkiszolgáló kasszáknál is elég csak fizetnünk, a cechet automatikusan kiállítja majd a terminál.
A Daily Mail cikke szerint a rendszer érzékelők és kamerák kombinációjával követi a vásárlókat, ahogyan az áruházban navigálnak, és automatikusan rögzíti, hogy mit tesznek a kosarukba. Az üzletből való kilépéskor a vásárlóknak megjelenik egy lista azokról az árucikkekről, amelyeket az üzlet szerint kiválasztottak. A vásárlók ezt a listát a fizetés előtt ellenőrizhetik. Ezt az innovatív rendszert először a londoni Hammersmithben, egy Tesco-üzletben vezették be, miután 2021-ben Holbornban sikeresen kipróbálták a hasonló technológiát.
A technológiával kapcsolatban hamar megjelentek a személyiségi jogokra vonatkozó aggályok, ugyanakkor a Tesco tisztázta, hogy ez a rendszer nem arcfelismerést alkalmaz, hanem pálcikaalakra emlékeztető vonalakat rendel a vásárlókhoz. Ez a módszer lehetővé teszi a folyosókon keresztüli követést, és a polcérzékelőkkel együtt működik, amelyek mérik az eltávolított tételek súlyát. Ez elméletileg lehetővé teszi az üzlet számára, hogy pontosan meghatározza, hogy az egyes termékekből mennyit vett fel az adott vásárló.
A kezdeti problémák ellenére, amelyek a Hammersmith-i teszt során a pénztárgépek képernyőjén megjelenő hibás tételekkel kapcsolatosak, a Tesco továbbra is optimista. A vállalat a kísérletből származó adatokat a folyamat és a szolgáltatás folyamatos fejlesztésére használja fel. A vásárlói visszajelzéseket is figyelembe veszik majd, amikor arról döntenek, hogy a rendszert tovább bővítik-e.
Sarah Quiggin, a Tesco áruházi vásárlói élményért felelős vezetője elmondta, hogy ez a technológia a vonalkódok beolvasásával kapcsolatos kihívások egy részét hivatott kiküszöbölni. Kiemelte a vásárlók frusztrációját a "nem várt tételekre vonatkozó figyelmeztetésekkel a zacskózási területen" kapcsolatban, és reményét fejezte ki, hogy a "szkennelés nélküli" pénztárak egyszerűsíteni fogják a pénztári folyamatot.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Megy a trükközés az önkiszolgáló kasszáknál Magyarországon
Nemrég írtunk arról, hogy csalás miatt nyomoznak egy férfival szemben, aki a megvásárolni kívánt termékekre jóval olcsóbb áruk vonalkódjait ragasztotta fel, így az önkiszolgáló pénztárnál jóval kevesebbet fizetett. Ezt ötször is el tudta játszani, hatodszorra bukott le. A nagy hazai boltláncok közül szinte mindegyiknek vannak önkiszolgáló egységei, így szinte kivétel nélkül érintettek lehetnek hasonló bűncselekményekben.
Cikkünk megjelenése után sorra jelentek meg a közösségi médiában olyan jelentek, mennyire egyedien viszonyulnak a robotkasszák üzemeltetéséhez a magyarországi boltok. Az egyik ilyen TikTok videó tanúsága szerint például egy nagy drogéria-láncnál a vásárló helyett inkább a biztonsági őr kasszázik. Azt mondja, így elkerülhetők a jövőbeli kellemetlenségek.
A Pénzcentrum tavaszi körképéből pedig kiderült, hogy Magyarországon szinte mindegyik élelmiszerlánc, az Aldit leszámítva, már üzemeltet önkiszolgáló kasszákat. Jól látszik tehát, hogy a legtöbb piaci szereplő igyekszik új irányokat találni, és leváltani a humánerőforrás-igényes klasszikus pénztári mechanizmust. A számok így néztek ki 2023 tavaszán Magyaroszágon:
- A Spar akkor közölte, náluk több mint 160 üzletben működik önkiszolgáló kassza, a számuk országszerte meghaladta a 650 darabot,
- Az Auchan arról számolt be, hogy náluk mind a 24 magyarországi üzletben található már önkiszolgáló kassza. Így összesen 350 darab ilyen pénztárral rendelkeztek áprilisban.
- A Tesco-áruházak közel 80 százalékában szintén működik már önkiszolgáló kassza.
- A Penny tavasszal arról számolt be, hogy mindössze 12 üzletükben üzemelt önkiszolgáló egység.
- A Lidl 78 áruházában szintén működött már ilyen rendszer.