Ez lehet az idei Black Friday slágerterméke: már most is úgy veszik, mint a cukrot

Pénzcentrum2023. november 15. 21:01

Az emelkedő megélhetési költségek világszerte nehézségeket okoznak, így idén a korábbi trendektől eltérő kereslettel találkozhatnak a kereskedők a novemberi akcióik során. A vásárlók várhatóan többet fognak költeni, mint tavaly, de a csúcskategóriás termékek helyett az alapvető szükségleti cikkeket kereshetik majd leginkább, derül ki a BCG legfrissebb kutatásából.

A 2023 Black Friday fogyasztói hangulatfelmérés szerint a tavalyi 67% után idén a fogyasztók 74%-a akar élni az akciós ajánlatokkal, de a luxus termékek helyett inkább olyan árukat kereshetnek majd mint a felnőtt- és gyermekruházati cikkek. A vevők a felmérés szerint legalább 30%-os kedvezményt várnak el és összességében a Black Friday és más akciók, pédául az egyre divatosabb Szinglik Napja idején akár 20%-kal is többet költhetnek, mint egy évvel ezelőtt.

A hangulatfelmérés Ausztráliában, Kanadában, Németországban, Svájcban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban mérte fel több mint 7 000 fogyasztó vásárlási terveit. Megállapította, hogy a fogyasztók mintegy 3/4-ét aggasztja az infláció és az alapvető élelmiszerek növekvő ára. Ez az aggodalom Ausztráliában és Lengyelországban a legnagyobb a hét vizsgált ország között. 

A megkérdezettek fele az elmúlt három hónapban csökkentette a nem létfontosságú vásárlásait, közel ennyien gyakrabban ellenőrzik és hasonlítják össze az árakat, 10-ből 4 fogasztó pedig többet vásárol az szezonális ajánlatok és akciók alapján.

A Black Friday időszakban világszerte hagyományosan a felnőtt ruházati cikkek, a szórakoztató elektronikai termékek és a gyermekjátékok tartoznak a TOP 3 kategóriába. A felmérés szerint a ruházati cikkek és a játékok forgalma a tavalyi szezonhoz képest stagnálni fog, míg az elektronikai cikkek esetében visszaesés várható.

Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője szerint a jelen helyzetben “a kiskereskedőknek az egységes kedvezmények helyett a személyre szabott, termékérdeklődésen alapuló célzott ajánlatokra van szükségük, ha meg akarják hódítani a vásárlókat a nagy versenyben zajló vásárlási szezonban." Különösen igaz lehet ez Magyarországon, amit a kutatás nem vizsgált ugyan, de a KSH adatai szerint nálunk szeptemberben 7,3%-kal, január-szeptemberben pedig 9,3%-kal maradt el a kiskereskedelmi forgalom az egyévvel korábbi szinttől, tette hozzá Lakatos-Török.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A BCG felmérése szerint a válaszadóknak csak 10%-a tervez luxus terméket venni és közöttük egyre nagyobb arányban vannak jelen a Z generációt képviselő 16-24 évesek. Általánosságban a vevők 14%-a tervez drága eszközöket (is) beszerezni. A nagy mértékű inflációs aggodalom ellenére Lengyelországban kiugróan sokan (29%) tervezik drága termékek vásárlását, de szintén átlag feletti, hogy a lengyel vevők 12%-a tervezi luxuscikkek beszerzését.

A kutatás szerinti 7 piacon átlagosan 410 USD-t (mintegy 145 ezer Ft-ot) szánnak a fogyasztók a Black Friday-re. A legtöbbet, fejenként 460 USD-t (163 ezer Ft) az Egyesült Államokban, míg a legtakarékosabbak az ausztrálok 260 dolláros (92 ezer Ft) kiadással.    

A 7 piacon a BCG által megkérdezett vásárlók leginkább a “legjobb üzlet,” a “legjobb ár/érték arány,” és a “legalacsonyabb ár” alapján döntenek, de nem sokkal marad el ezektől az “ingyenes szállítás”, valamint a “egyszerű visszaküldés” lehetősége sem, amelyek fontosságát a megkérdezettek majdnem fele emelte ki. Sokkal kisebb súllyal veszik figyelembe a vásárlók a pozitív értékeléseket, az “egyedi termék” jelleget, valamint a fenntarthatósági és etikai szempontok érvényesülését is, amelyeket csak 11% emelt ki.

A megkérdezettek mindössze egy tizede vásárol a Black Friday alatt csak fizikai boltokban. A vevők egyharmada csak online, 58%-a pedig fizikai és online üzletekben is tervez költeni. A kutatás szerint a csak online költők 52% az online piactereket részesíti előnyben, ami 15 százalékpontos ugrás az egy évvel korábbihoz képest. A hivatalos online márkaboltok iránti érdeklődés 3 százalékponttal 18%-ra csökkent, a használtcikk platformok 6 százalékpontot vesztettek és mindössze a vevők 4%-a jelezte, hogy itt akar vásárolni. A válaszadók 15%-a úgy tervezi, hogy a több márkát is áruló online piactereken fog fekete péntekezni.

Címkék:
vásárlás, online, kedvezmény, kutatás, black friday, online vásárlás, akciók, vásárlók, termékek, akciós, fogyasztók, bcg,