Súlyos dolog derült ki a kedvelt hazai tisztítószerekről: erről minden magyar vásárlónak tudnia kell

Pénzcentrum2023. szeptember 21. 17:29

További 16 százalékkal bővült 2022-ben a környezetbarátként árult tisztítószerek piaca, ezzel az elmúlt 3 évben mintegy kétszeresére nőtt a teljes forgalmuk, ami tavaly közel 8.4 milliárd forintot tett ki – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss piacméréséből. Az eredmények jól mutatják, hogy a gyártók gyorsan reagálnak a vásárlói igényekre, de sajnos nemcsak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült: tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek is.

Egyre több a környezetbarátként árult termék, és a vásárlók is keresik ezeket. Nem csoda, hiszen a magyarok 88%-a aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87%-uk pedig a környezeti hatásuk miatt.

Ám ha jobban a piaci számok mögé nézünk, nincs okunk az örömre, mivel a növekedés 80 százalékát 2022-ben a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak. Míg a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező termékek piaci részesedése második éve 1.9 százalékon stagnál, a magukat környezetbarátnak beállító termékek szegmense már 4.8 százalékát teszi ki a piacnak.

Mindenki próbál felülni a zöld hullámra

A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt a piaci trendeknek, illetve annak, hogy mire érdemes figyelniük azoknak, akik valódi öko-tisztítószert szeretnének hazavinni a boltból.

Pozitív hír, hogy 2022-ben szinte minden termékkategóriában a „zöld” termékek növekedése áll a teljes piac bővülése mögött, ezen belül viszont sokszor a nem alátámasztott, sugalmazó képi vagy szöveges üzenetekkel operáló termékek húzták a piacot.

Tavaly a legnagyobb forgalmi növekedés a mosogatószerek és az ablaktisztító öko-szerek piacán volt érzékelhető, ezekre 22-26%-kal többet költöttek a fogyasztók 2021-hez képest. Igaz, a magát öko-nak nevező termékekre több pénzt fordítottak a vásárlók, mint a hiteles ökocímkével rendelkező társaikra, előbbiek forgalmi növekedése 25%-30%-ot is elérte.

Hasonló, 21 százalékos növekedést mutatott a konyhai tisztítószerek szegmense is, de itt még inkább tarolnak az ál-öko szerek, amelyek mintegy 58 százalékkal növelték forgalmukat, míg a hiteles minősítésű társaik 13 százalékot veszítettek forgalmukból.

Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat

– kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

Mit lát a vásárló?

A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy öko-termékkel van dolgunk, azonban az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak – szemben az ökocímkével minősített termékekkel. A vizuális benyomás (pl. zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson) könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét a környezeti hatást legjobban befolyásoló tényezőktől.  

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékei közt is akadnak öko-színezetűek, de kevésnek van öko-minősítése, leggyakrabban például az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az öko-minősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon.

Igazolt zöld tulajdonságok: EU ökocímke

Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.

Éppen ezért a kritériumrendszer szigorú, és az „álzöld” termékek egy része nem tud vagy nem akar ezeknek megfelelni, így a gyártók különböző trükkökkel, többek közt ál-öko ismérvek kiemelésével, a csomagolás „zöldítésével” vagy akár öko-címkére hasonlító ikonokkal próbálják öko-terméknek beállítani a kínálatukat.

Mire figyeljen az, aki valódi öko-terméket keres?

Az EU korábban közölt vizsgálati eredményei szerint a zöldre festés vagy zöldre mosás (angolul greenwashing) gyakorlata észrevehetően megugrott az utóbbi években. A vizsgált esetek 42%-ában találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyeknek vélhetően nem volt valós háttere vagy túlzóak, esetleg félrevezetőek a fogyasztó számára. A magyar piaci trendek is alátámasztják ezt, lássuk hát, mikor érdemes gyanút fognunk:

  1. Szinte mindegyik öko vagy annak nevezett tisztítószer csomagolása részben vagy teljesen újrahasznosított, és ezt soha nem mulasztják el kiemelni a gyártók. Ez jár ugyan környezeti előnyökkel, de semmit sem mond el magáról a tartalomról, ezért ne dőljünk be, és mindenképp keresgéljünk tovább a címkén öko-minősítésre utaló információ után.
  2. További jellegzetessége az ál-öko termékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Sokszor azonban nem ezek az összetevők adják a termék lényeges környezeti hatását.
  3. Egyre több tisztítószeren is látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listája itt látható. A terméken, legújabban megjelenő vegán-logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy alapvetően környezetbarát-e a termék.
  4. A bővülő piacon egyre nehezebb kitűnni, ezért találkozhatunk olyan címkékkel is, hogy „napenergiával gyártva" vagy „környezetbarát termék”. Ha nincs mellettük hiteles címke, ne higgyük el, hogy teljes mértékben környezetkímélőek, csak akkor vegyük meg őket, ha megelégszünk a fenti tulajdonságokkal.

A fenti jelzők mindig a termék egy-egy tulajdonságát emelik ki, azonban semmit nem mondanak arról, hogy az egész termék összességében környezetbarátabb-e, mint a többi. A hivatalos EU Ecolabel minősítéssel rendelkező termékeknél bizonyított ez az előny.

A hiteles öko-termékek hatékonyságban is megállják a helyüket

És miért érdemes minősített öko-termékeket választani? Gyakori tévhit, hogy az öko-termékek nem annyira hatékonyak, mint a kommersz versenytársaik. Erre cáfolnak rá a Tudatos Vásárlók Egyesületének laboratóriumi terméktesztjei, amelyekben sorra a legjobban közt végeztek az EU Ecolabel minősítéssel rendelkező márkák mosószer, mosogatószer, általános felülettisztító kategóriákban. Ez a minősítés garancia a magas hatékonyságra is, ezért kevésbé csalódhatunk, ha ilyet választunk a boltban.

Címkék:
vásárlás, takarítás, zöld, termék, termékteszt, minősítés, öko, vásárlók, termékek, tudatos vásárlók egyesülete, ökológiai lábnyom,