Pénzcentrum • 2023. február 2. 20:02
A Buy Now Pay Later (BNPL) pénzügyi szolgáltatás néhány éve kezdte meg hódító körútját az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, ma már több mint 30 országban van jelen. Emberek milliói vásárolnak online és próbálnak ki termékeket anélkül, hogy fizetniük kellene értük. Az új finanszírozási szolgáltatás könnyen válhat a hitelkártya új versenytársává lakossági és üzleti körökben is – a Deloitte szakértői szerint.
A vásárolj most, fizess később! – Buy Now, Pay Later (röviden: BNPL) pénzügyi szolgáltatás már korábban is létezett, az utóbbi években a digitalizáció segítségével kínál innovatív megközelítést a termékek és szolgáltatások kifizetésére. Az újítás lényege, hogy a vásárlás folyamatában – új szolgáltatók beépülésével – azonnal elérhetővé válik a kamatmentes halasztott-, vagy részletfizetési lehetőség. A szolgáltatás elsősorban olyanok számára lehet érdekes, akik nem rendelkeznek hitelkártyával, vagy más fedezetlen hiteltermékkel – mindez a B2C és B2B területen egyaránt.
A BNPL működésének magját a „pay in four” megoldás adja, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy bármilyen vásárlás költségét négy egyenlő, kéthetente esedékes kamatmentes részletre ossza fel. Mindaddig, amíg a részletek a meghatározott időn belül kerülnek törlesztésre, a fogyasztó mentesül a további költségektől. A megoldással a fogyasztók pontosan ugyanazt az árat fizetik, mintha a teljes összeget a hitelkártyájukra terhelték volna. Arra is van lehetőség, hogy a fogyasztók ennél is kisebb részletekre bontsák kiadásaikat, akár 36 hónapig terjedő időszakra is – kamatfizetés ellenében. Ebben az esetben a kamatláb mértéke a fogyasztó hitelképességétől függ.
„Maga a BNPL fogadtatása ellentmondásos: pénzügyi elemzők és a szabályozó hatóságok egyetértenek abban, hogy a szolgáltatás a felelőtlen költekezést támogatja, ezáltal pedig képes elősegíteni a túlfogyasztás, az eladósodás veszélyeit. A BNPL, mint jelenség egyre nagyobb hullámokat vet a pénzügyi világban, amely főként azért aggasztó a késedelmes hitelek tekintetében, mert ez az ügyfeleket akár arra is ösztönözheti, hogy a meglévő hitelkártyájukat a szolgáltatáshoz kapcsolják, ezzel túlköltekezést eredményezve. Ez pedig akár egy olyan adósságspirált is eredményezhet, amely egy gazdasági válság és tartós infláció idején semmi jóval nem kecsegtet” – mondta Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.
Az ellentmondások ellenére a szolgáltatás meglehetősen elterjedt a társadalom bizonyos köreiben. Működését tekintve három alapvető és egymással szorosan összefüggő trend vezetett a BNPL megjelenéséhez és rohamos növekedéséhez: az e-kereskedelem növekedése, a hitelkártyák visszaszorulása és a magas ügyfélszerzési költségek. A globális kiskereskedelmi forgalomnak ma csupán 14%-a zajlik online, míg a fennmaradó 86% még mindig offline keretek között valósul meg, ugyanakkor az e-kereskedelem a jövő helyszíne, ahol a fogyasztók egyre több vásárlást bonyolítanak.
Fontos még, hogy a pénzköltési szokások is eltérnek egymástól generációként: az Y és Z generáció együttesen számítanak az e-kereskedelem haladó felhasználóinak, több mint 70%-uk az online vásárlás kényelmét, rugalmasságát és választékát részesíti előnyben. Ezt még inkább erősítette a pandémia okozta bezártság.
A BNPL szolgáltatással szemben a hitelkártya már kevésbé csábító opció. Igényléséhez egy sor hosszú és szigorú listának kell megfelelni, szemben a BNPL-lel, ahol a hitelbírálat pillanatok alatt megtörténik, ráadásul rejtett költségektől is mentes a szolgáltatás. Ezek alapján nem meglepő, hogy a BNPL főként az X és Y generáció körében elterjedt fizetési eszköz, ezek a generációk – általánosságban megtakarítások, stabil munkahely híján – nagy valószínűséggel nem is lehetnének jogosultak a hagyományos értelemben vett hiteltermékek igénylésére, használatára.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
„A Buy Now, Pay Later, mint pénzügyi szolgáltatás elterjedését nagyban elősegítette az egyes generációk – főként a fentebb említett fiatalabbak – hagyományos bankintézetekkel szemben támasztott bizalmatlansága is. A BNPL legnagyobb globális szereplői többek között az Affirm, a Klarna és az Afterpay, akik a pénzügyi tudatosság mellett elkötelezett hitelezőként pozícionálják magukat. Magyarországon már a nagyobb kereskedelmi bankok, de akár az Apple és a Revolut szolgáltatásai között is fellelhető a késleltetett részletfizetési lehetőség” – mondta Jalsovszky Géza, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
Kereskedői oldalról leginkább a kosárérték növelése, a kosárelhagyási ráta csökkentése és az új vásárlók bevonzása a legfontosabb szempontokok, amelyeket a Buy Now, Pay Later akár egyidejűleg is képes kiszolgálni. Ha a fogyasztó képes magasabb árfekvésű terméket „megvenni”, az magasabb bevételt jelent eladói részen. Nem elhanyagolható az sem, hogy a szolgáltatás kihasználásával és a hosszabb fizetési határidőnek köszönhetően az adott vállalat saját fizetőképességét is képes lehet megerősíteni.
Összességében a BNPL kedvező finanszírozási alternatíva lehet a lakossági és vállalati ügyfelek körében egyaránt. A mesterséges intelligencia segítségével a jövőben akár arra is megoldás születhet, hogy a hitelbírálat szövevényes folyamatai egyszerűsödjenek, a hitellimit pedig reális időhatáron belül – tehát ne napok, hetek múltán – váljon elérhetővé az igénylő számára. Ha pedig ezek az eredmények megvalósulnak, egyértelműen a banki hitelezési folyamatok digitalizációját szorgalmazzák majd, vélik a Deloitte szakértői.