Pénzcentrum • 2022. december 17. 17:03
Gyakorlatilag nincs olyan magyar, aki ne fogyasztana több-kevesebb rendszerességgel szendvicset, de egy friss országos kutatás szerint az élelmiszerek nagymértékű drágulása láttán már sokan áttérnének a készen vásárolt verzióról az otthon elkészítettre. Érthető a váltási szándék, hiszen ezzel darabonként akár több száz forintot is megspórolhatnak a fogyasztók, főleg akkor, ha például a vajhoz hasonlóan költséges összetevők helyett is megfelelő alternatívát találnak.
Csaknem minden válaszadó szokott szendvicset enni, mindössze a megkérdezettek 4 százaléka nem fogyaszt ilyen típusú élelmiszert – derült ki a Rama friss kutatásának eredményeiből. A leggyakrabban reggelire és vacsorára fogyasztják ezt az ételtípust, de sokan vannak azok is, aki a főétkezések közé, vagy tízóraira iktatják be. A reggeli alkalom a harmincas korosztályban, a tízórai pedig a középiskolások között számít a legnépszerűbbnek. Gyakran is fogyasztjuk: tízből nyolc magyar legalább hetente eszik szendvicset, a megkérdezettek harmada napi fogyasztónak számít.
A reggeli- és vacsoraalkalmak népszerűsége magyarázhatja azt a tényt, hogy a leggyakrabban otthon eszünk szendvicset: a megkérdezettek háromnegyede jelölte ezt a választ. A válaszadók több mint fele a munkahelyén, illetve az iskolájában is szendvicsezik, sőt a középiskolások 81 százaléka visz magával az iskolába ilyen ételt.
Házi szendviccsel spórolhatunk
10-ből közel 9-en esznek otthon készített szendvicset, és csupán 5 százalék az, aki jellemzően készen vásárolja, további 11 százalék pedig ugyanolyan gyakran fogyaszt házi és bolti szendvicset. A válaszadók által érzékelt árak láttán nem is csoda az otthon készített verzió vitathatatlan népszerűsége, hiszen míg 10-ből 7-en úgy kalkulálnak, hogy egy saját maguk vagy családtagjuk által összerakott sajtos-sonkás szendvics darabonként 150-500 forint közötti költségből hozható ki, addig a készen vásárolt változatért 500-1000 forint közötti összeget kell fizetni a túlnyomó többség szerint.
Bár a felmérés eredményeinek tanúsága szerint az elmúlt egy évben a megkérdezettek többsége nem változtatott a szendvicsfogyasztási szokásain, 15 százalék ár-érték arányban gazdaságosabb alapanyagokat kezdett vásárolni, illetve ugyanennyien vannak, akik gyakrabban készítettek otthon szendvicset. Az élelmiszerárak gyors és nagymértékű emelkedése ennél is markánsabban rajzolhatja át a képet, hiszen 10-ből 4 rendszeres szendvicsvásárló tervezi, hogy átáll a házi készítésű változatra. Ez az arány a huszonévesek és az 50-59 év közöttiek körében kiugróan magas: e korosztályok képviselőinek mintegy kétharmada reagálna váltással az áremelkedésekre.
Felvágott nélkül (szinte) nincs szendvics
A megkérdezettek átlagosan 5 összetevőt jelöltek a leggyakrabban használt szendvicsfeltétekre vonatkozó kérdésre válaszolva. Egy átlagos szendvicshez margarint vagy vajat/vajkrémet használnak, népszerű feltét a majonéz/mustár/ketchup, a tojás és házi húskészítmény (pl. fasírt, húskrém) is, míg zöldséget mindössze 27 százalék használ. Felvágottak, szalámik, kolbászok nélkül szinte nincs szendvics: 10-ből 8-an ezeket a húskészítményeket alkalmazzák a leggyakrabban, 10-ből 6-an pedig sajtot, sajtkrémet (is).
59 százalék kizárólag hagyományos pékáruk felhasználásával (zsemle, kenyér, kifli) készít szendvicset, a megkérdezettek 32 százaléka használ magvas vagy teljes kiőrlésű pékárut. Utóbbiak a férfiak és az 50 felettiek körében az átlagosnál népszerűbbek, míg a kenyér és a házi készítésű pékáruk a huszonévesek táborában számítanak kedveltebbnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kutatásból az is kiderült, hogy a hazai szendvicsfogyasztók gyakorlatilag ugyanannyira kedvelik a margarint, mint a vajat. A margarin a nők és a huszonévesek körében népszerűbb az átlagnál, az egyik legfontosabb döntési tényezőnek pedig a kedvező ár számít.
Egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság is: immár minden 10. megkérdezett választja ebből az okból a margarint. Jól tudjuk, hogy napjainkban az ár rendkívül lényeges tényezővé vált, mind többen keresik a megfizethetőbb választási lehetőségeket. Számukra is kiváló választás például a 100%-ban növényi alapú Rama vajalternatíva, ami amellett, hogy ugyanolyan finom, a vajnál 50%-kal kisebb klímalábnyommal rendelkezik, miközben pontosan ugyanúgy használható, akár sütésre, főzésre, akár szendvicsek készítésére
– mondta Kővári Csilla, régiós márkamenedzser. Az Opinio az Upfield Magyarország megbízásából végzett kutatása reprezentatív a 15-59 éves rendszeresen internetezőkre nem, kor, iskolai végzettség, régió és településtípus szerint.