Óriási bajban vannak a kereskedők: alig vásárolnak már a magyarok

Pénzcentrum2022. december 7. 20:32

A műszaki elektronika és a tartós fogyasztási cikkek globális piaca(T&D) idén is kihívásokkal teli promóciós szezonnal néz szembe.Ennek ellenére a Black Friday során a szórakoztató elektronikai ésinformatikai kategóriák továbbra is nagyon népszerűek a fogyasztókkörében, különösen a belépőszintű szegmensek a magasárengedményeik miatt. Azonban a 2022-es teljes évre a GfK a globálisT&D piacra vonatkozóan lassulást prognosztizál, az éves szintűcsökkenés közepes mértékű, egyszámjegyű lesz.

A Black Friday már a korábbi években is nehéz körülményekkel szembesült a világjárvány, a készlethiány és az emelkedő árak hatásai miatt. Most, 2022-ben a globális T&D piacnak ismét komoly kihívásokkal kell megküzdenie. A kiskereskedőknek és a gyártóknak nem csak a makrogazdasági válsággal, azaz az elszabadult inflációval, a nagyfokú bizonytalansággal és a fogyasztók szűkülő költségvetéseivel kell megküzdeniük, hanem a piac telítődésével és a 2021-től kezdődő magas bázisok miatti csökkenő kereslettel is.

Ezen akadályok miatt a GfK a globális T&D-piac egészére vonatkozóan 2022-re lassulást prognosztizál, a becslések szerint 6-7 százalékos visszaesés lesz az előző évhez képest. A 2022-es általános keresletcsökkenés ellenére a piacot némileg stabilizálják azok a fogyasztók, akik a növekvő infláció ellenére továbbra is vásárolnak - főként prémium termékeket. Például a dokkolóállomással ellátott robotporszívók (mint prémium háztartási kisgépek) 2022 januárjától szeptemberig több mint 100 százalékos növekedést könyvelhettek el az előző évhez képest, míg a kézi akkumulátoros rúdporszívók a gyenge kereslet miatt 4 százalékkal csökkentek.

Az idei promóciós szezonban, az elmúlt hónapokban valószínűleg jelentősebb árengedményt kapnak azon termékcsoportok, amelyek iránt különösen gyenge volt a kereslet. Ez különösen igaz lesz a tömegpiaci termékekre, mivel a prémium termékek továbbra is stabil keresletnek örvendenek, és ezért kevesebb árkedvezményt igényelnek. A két legfontosabb kategória, amelyektől a Black Friday promóciós héten a legnagyobb forgalomnövekedést várjuk idén egy átlagos héthez képest, ismét a televíziók és a laptopok lesznek.

- mondta Norbert Herzog, a GfK műszaki elektronikai és tartós fogyasztási cikkek szakértője.

Az elmúlt évek folyamatos átlagár-emelkedése után a T&D termékek esetében az áremelkedés dollárban kifejezve idén ellaposodott. Bár az IMF (Nemzetközi Valutaalap) 2022-re plusz 8,8 százalékos globális inflációval számol, a hasonló termékek árai stabilak, sőt, egyesesetekben negatívak. Ennek fő oka a mennyiségi kereslet csökkenése 2022 első három negyedévében.

Ez a hatás különösen a tévékészülékeknél jelentkezik, amelyek hagyományosan a legnépszerűbb szórakoztató elektronikai (CE) termékek közé tartoznak a Black Friday idején. A 2022 januárja és szeptembere között az előző évhez képest 5 százalékkal csökkenő volumenű eladások miatt a tévék a világjárvány után veszítenek jelentőségükből, és a kiskereskedőknek ki kell üríteniük magas raktárkészleteiket. Emiatt, valamint a labdarúgó-világbajnokság miatt fokozott árpromóciós tevékenységek várhatóak. A GfK a 2022-es teljes évre vonatkozóan a szórakoztatóelektronika globális piacának 7 százalékos értékbeli csökkenését várja az előző évhez képest.

A háztartási nagygépek (MDA) esetében a GfK a szórakoztató elektronikához és az IT-hoz képest a Black Friday promóciós tevékenységeinek kisebb mértékű növekedésére számít, mivel az MDA piac viszonylag stabilabb, mint a teljes T&D piac. Az MDA ágazatban 2022 januárja és szeptembere között az előző évhez képest 4 százalékos volumencsökkenés volt tapasztalható. Mindazonáltal az MDA kategóriák az elmúlt években a főszezonban növekvő eladásokat produkáltak. Ennek megfelelően a GfK arra számít, hogy az MDA globális szinten idén is tovább erősödik a Black Friday alatt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A magyarországi Black Friday adatok

A 2022-es Black Friday idén is -a tavalyihoz hasonlóan- két „péntekre” (hétre) fókuszált. A két hét értékesítési adatait az összehasonlíthatóság miatt összevontan kezeljük. Magyarországon is, -hasonlóan a globális trendekhez- a műszaki-elektronikai piac lassulásának lehetünk tanúi. Már az első félévben azt tapasztaltuk, hogy egy erős, 18 százalékos bevételnövekedés mellett 4 százalékkal kevesebb termék fogyott, mint 2021-ben. Ez a tendencia a harmadik negyedévben is kitartott, sőt egyes területeken még erőteljesebbé is vált a visszaesés.

A fokozódó pénzügyi bizonytalanság és a magas árfolyam mellett a fogyasztók óvatosabbak, nagyobb körültekintéssel választják ki a termékeket, valamint bizonyos esetekben kivárnak és későbbre halasztják vásárlásaikat. Ebben a helyzetben kíváncsian vártuk, hogy az idei Black Friday alatt az emberek mennyit költenek el műszaki elektronikai termékekre, illetve, hogy mik lesznek a top termékek?

Általánosságban elmondható, hogy az idei Black Friday alatt kevesebb műszaki terméket vásároltak, mint egy évvel ezelőtt, de az árak növekedése miatt a bevétel meghaladta a 2021-es szintet. Legjobban a telekommunikációs szektor tudott nőni, ahol Black Friday hetek 16 százalékkal magasabb bevételt realizáltak, mindezt egy 12 százalékos volumenbeni visszaesés mellett.

Az IT szektorban a notebookok voltak az egyetlen olyan termékcsoport, amely csekély (2 százalékos) növekedés mellett bevételben 11 százalékot visszaesett a tavalyi Black Friday-hoz képest. Az árak tekintetében elmondható, hogy promóciós időszak alatt a prémium termékekből nagyobb kedvezményt tudnak adni, így a kereslet is errefelé tolódik. Ezen túlmenően sokan már a karácsonyi ajándékot veszik meg, amelyre kicsit többet áldoznak, így az árszintek összességében magasabbak, mint egy átlagos héten.

A webes értékesítés szerepe ezekben a hetekben valamennyivel megugrik, nagyjából 40-45 százalék körül mozog szektoronként, kivételt képez az IT szektor, ahol ezen hetek alatt eladott notebookok 70 százaléka online került értékesítésre.

Címkék:
piac, prémium, gfk, black friday, kereslet, termék, globális, termékek, műszaki,