Pénzcentrum • 2022. október 18. 22:03
Hathavi gyengélkedés után éledezik, újra növekedési pályán az e-kereskedelmi piac. A következő hónapokon áll vagy bukik az idei év sikere. A szakértők kismértékű éves növekedést prognosztizálnak Közép- és Kelet-Európában, és Magyarországon is.
Az energia- és szállítási költségek növekedése, az infláció, a forint gyengülése a külföldi devizákkal szemben az e-kereskedőket is érzékenyen érintette, ezért kénytelenek voltak árat emelni, ami hozzájárul a forgalom növekedéséhez. Mivel a karácsonyi időszakban erősödik a kereslet, a következő hónapok forgalmán múlik, hogy mekkora lesz az e-kereskedelem növekedése. A szakértő előrejelzése szerint éves szinten 10 százalékos erősödés várható az e-kereskedelemben idén, 2021-hez képest.Jelenleg két ellentétes hatás alakítja az e-kereskedelem alakulását. Az év eleji stagnálást követően, július óta újra növekszik az e-kereskedelem forgalma a Growww Digital e-kereskedelmi trendriportja szerint.
Egyrészről fűti, élénkíti a gazdaság digitalizációja, melynek a fő motorja a digitális kereskedelem, két számjegyű éves növekedési potenciállal. Másrészről viszont ezt a lendületet hűti, lassítja a jelenlegi nemzetközi politikai és gazdasági helyzet és az ezzel járó bizonytalanság. A szakértő a nehézségek ellenére arra számít, hogy az e-kereskedelem szerepe erősödik, és a jelenlegi, átmeneti lassulás után visszatér a 15 százalékos növekedési pályára.
A piaci nehézségek, a kereslet csökkenése az egyországos nagyobb szereplőket viseli meg a legjobban, náluk látható a leginkább lassulás. Ezzel szemben a régió erős exportpiacain a több országban működő exportőrök a piaci átlagnál többszörösen nagyobb ütemben növekednek. A közepes és kis forgalmú webshopoknak szintén van mozgásterük, megfelelő stratégiával tudnak nőni. Egyre gyakrabban kerül terítékre a külföldi terjeszkedés kérdése a magyar webshopok között is, akik a forint gyengülése miatt mennének ezen piacok felé, ahol euróban tudnak árbevételt realizálni.