Meglepő dolog derült ki a betétdíjas üdítőkről: ezt tényleg komolyan gondolják a magyar boltok?

Pénzcentrum2022. szeptember 9. 14:03

Hiába készült egy éve útmutatás arról, hogyan kellene a régről ismert, újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert ismét felvirágoztatni, érdemleges változás egyáltalán nem történt. Lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben. A Humusz Szövetség ezért további lépéseket tervez, melynek részeként a vásárlók segítségét kérik, hogy jelezzék a nagy láncoknak: elég a pazarlásból.

2023 júliusától kötelező az egyutas italcsomagolások (PET, alumínium, üveg) visszaváltása. A Humusz Szövetség akkor – tehát egy éve – több környezetvédelmi civil szervezet és szakértő segítségével készített egy útmutatót, ami rámutat a hiányosságokra, és segítséget ad, hogyan kellene az újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert felvirágoztatni. Emellett személyre szabott javaslatokat is tartalmazó levelet küldött a témában érintett áruházláncoknak.

Mint a szövetség kiemeli: Egy jól működő betétdíjas rendszerben az üvegek átlagosan 40-szer újratölthetők lennének. A nulla hulladék hierarchia értelmében az újrahasználat környezetileg fenntarthatóbb megoldás az újrafeldolgozásnál. Azóta eltelt egy év, és a helyzet nemhogy nem változott, inkább romlott, hiszen ahogy honlapján a Humusz Szövetség jelzi: lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben, továbbá az elfogadott szabályozás nem számol az újratölthető göngyölegek megtartásával. És, ami még szomorúbb, a témában nem érzékelhető valódi érdeklődés a politikai döntéshozók, a vállalatok, de még a lakosság részéről sem.”

Erre a megállapításra a Humusz Szövetség 2022. évi történéseket, szakértő megfigyeléseit alapul véve jutott. A vizsgálat során a szakemberek azt nézték, hogyan tűntek el az újratölthető, betétdíjas italcsomagolások a magyar boltok polcairól.

Az eredmény a gyümölcsszörpök esetében a következő: a Tesco kivezette és megszüntette a saját márkás üveges gyümölcsszörpök, a Piroska szörpök jelenleg kiárusítás alatt állnak, az Auchan saját márkás üveges szörpjei pedig tartósan nem kaphatók, ráadásul a szabvány szörpös üveget Ági szörppel töltve eldobó üvegként árusítja.

De visszalépés látható a sörösüvegek terén is: a Spar már tavaly ősszel kivezette az üveges sörök többségét a Tesco megkezdte az üveges sörök kiárusítását. Az Auchan egyrészt csökkentette a korábbi német import üvegessör-választékot, helyette eldobó termékeket szerez be, másrészt drasztikusan csökkentette a betétdíjas üveges sörök kínálatát.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A borosüvegeknél csökkent a szabvány üvegpalackos termékek kínálata az üzletláncokban (csak a legolcsóbb termékek maradtak meg), de a betétdíj több láncban továbbra is kritikusan alacsony, visszaváltásra nem ösztönöz. Szűkült a Varga borok kínálata a Sparban, a Tescoban, az Auchanban. A kínai vegyesboltok a Varga bort eldobó termékként árusítják.

Ezen tényeket ismerve a Humusz Szövetség továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett, és nem nyugszik bele az eldobható kultúra további térnyerésébe. Azért, hogy a szövetség célját elérje, ismételten megkereste az illetékes helyettes államtitkárságot, konzultációt kezdeményezett (a betétdíjas rendszerre való mielőbbi áttérést javasló) Magyar Nemzeti Bankkal, illetve a Humusz Szövetség szakemberei is ott lesznek a Jövő Nemzedékek Szószólója műhelybeszélgetés-sorozatán, ahol a körforgásos gazdaságról és a betétdíjról szó esik majd.

Címkék:
bor, Tesco, sör, magyar, termékjelölés, termék, szövetség, termékek, italok,