Gyökeres változást hoz az új webshop-rendelet: lecsap a szigor, ezzel már nem trükközhetnek

Pénzcentrum2022. július 4. 17:01

Épp egy hónap telt el azóta, hogy módosult a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, és bevezették a webshopokban feltüntetett akciós árak, a vásárlást sürgető értékesítési technikák, valamint a vevővélemények hitelesítésének jogszabályi szigorítását. Az e-kereskedelem ilyen módon történő újraszabályozása hosszútávon növelheti az online vásárlással szembeni bizalmat, és az iparág forgalmát.

A 2021-es 10,4 százalék után, egy éven belül a teljes belföldi kiskereskedelmi forgalomból akár 12 százalékkal is részesedhet az online piac, ha az e-kereskedők betartják a nemrég bevezetett szigorúbb szabályokat – vélekedett a webshop-rendelet kapcsán Fekete Attila, az FWS vezetője. A szakember rámutatott, a tavalyi évet, több mint 32 százalékos növekedés mellett 1203 milliárd forintos forgalommal zárta a belföldi online kiskereskedelmi szektor, azaz a COVID utáni, amúgy is jelentős bővülés jó alap a tisztességesebb online marketingeszközök bevezetésére és a vásárlói bizalom növelésére.

Mi változott pontosan?

Fekete Attila kiemelte, az első, és minden bizonnyal legfontosabb újítás az akciós árakra vonatkozik. Az üzemeltetők az akciókat általában úgy kommunikálják, hogy a korábbi árat áthúzzák. Előfordul azonban, hogy ez a korábbi ár nem valós, és ezzel a kereskedő tulajdonképpen félrevezeti a vásárlókat. A jogszabály-módosítás ezt a fogyasztóvédelmi hiányosságot pótolja, amikor azt mondja: adott terméknél régi árként azt kell feltüntetni, amely az akciót megelőző 30 napos időszakban a legalacsonyabb árnak számított.

Ha a leárazott termék kevesebb, mint 30 napja került forgalomba, az akciót megelőző 15 napot kell számításba venni. Ezek a szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre, például a rövid lejáratú fogyaszthatósági idővel ellátott élelmiszerekre – magyarázta.

Az FWS szakértője kitért arra is, a vásárlói értékelések témaköre a másik olyan terület, amelyet régóta viták és gyanakvó tekintetek öveznek. Egy-egy webshop böngészése közben sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon valódi emberek tollából származnak-e azok az 5 csillagos értékelések. 2022. május 28. óta minden webáruház-üzemeltetőnek tájékoztatnia kell a vásárlóit arról, hogy milyen módon gyűjtötte be a véleményeket, illetve hogy közzéteszi-e a negatív értékeléseket is, valamint bizonyítania kell, hogy a vélemények valódiak.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ellenőrzések várhatók

Fekete Attila végezetül megjegyezte, összességében elmondható, hogy sok még a szürke terület az új jogszabályok gyakorlati megvalósítása, illetve betartásának ellenőrzése kapcsán, hiszen a megoldások nagyban függnek attól, hogy egy-egy webáruház hogyan van felépítve. Azok járnak jól ilyen jogszabályi változások esetén, akik vagy bérelhető és a jogszabályoknak vállalásuk szerint folyamatosan megfelelő, vagy hosszú távon megbízható webfejlesztő vállalkozásra bízzák webshopjuk fejlesztését, üzemeltetését - hangsúlyozta a szakértő. Ami biztos, a kérdéssel foglalkozni kell, mert várhatóak ellenőrzések, illetve akár bírságok is a témában. Fontos, hogy az üzemeltetők utánajárjanak, tájékozódjanak az őket érintő jogi kötelezettségekről, majd felkeressék webfejlesztőjüket, és megtegyék a szükséges lépéseket.

Címkék:
vásárlás, webshop, online, webáruház, e-kereskedelem, online kereskedelem, online vásárlás, internetes vásárlás, jogszabályok,