Pénzcentrum • 2022. június 21. 09:45
Eddig ismert probléma volt, hogy Európában nincs elég kamionsofőr, a pandémia ezt a szektort is keményen érintette. A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) legfrissebb felmérése szerint viszont már 40% felett van a sofőrhiány az európai utakon – írja a Vezess.hu.
Az IRU nemzetközi kutatásában 25 országban kérdeztek meg összesen 1500 fuvarozási céget arról, mekkora náluk jelenleg a munkaerőhiány. A felmérés alapján elmondható, hogy a koronavírus-járványt nagyon megszenvedte a szállítási szektor, amit jól bizonyít, hogy tavaly 42% volt a betöltetlen kamionsofőri állások aránya. Ez a szám 2019-ben még 24% volt. A legrosszabb helyzetben egyébként Románia és Lengyelország van a munkaerő-elvándorlás miatt, de meglepő módon Németországban is sok, 80 ezer kamionsofőr hiányzik.
A közeljövőben sem fog javulni a helyzet, ugyanis a 25 év alatti sofőrök aránya csupán 6–7%, Európában pedig minden harmadik kamionvezető az idősebb generáció tagjának mondható. Szintén nálunk a legmagasabb az átlagéletkor ezen a területen, 47 év. Az IRU főtitkára, Umberto de Pretto a nemzeti kormányokat és hatóságokat sürgette, hogy javítsák a kamionsofőrök munkakörülményeit, valamint bátorítsál a nőket és a fiatalokat, hogy válasszák ezt a pályát. Az IRU szerint idén nem fog enyhülni a hiány, ráadásul a kulcsfontosságú Törökországban is 25%-kal kevesebb hivatásos sofőr lesz a kelleténél.