Pénzcentrum • 2022. május 24. 11:02
Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29%-ot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet.
Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce kutató európai kitekintéséből kiderült, hogy hazánkban igen dinamikusan fejlődik a digitális kereskedelem. Jelenleg az online vásárlók penetrációja 74% körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria. Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online.
A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg 2021-ben sem, amikor 520 milliárd EUR-ra nőtt a piac 450 milliárd EUR-ról, 2022-re pedig további 52 milliárd EUR-s bővülést várnak. A tavalyi évben tovább folytatódott a könyv, digitális játékok, film és szórakozás szektor növekedése, szintén jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, ugyanakkor az nagy meglepetés, hogy a korábban kevésbé jelentős ruházat és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé.
A globális e-kereskedelem forgalmának 67%-a ma a top 100 nemzetközi e-piactereken zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish vagy az eBay és az Amazon.
A hazai e-kereskedelem részesedése az export piacból 4%-os
A magyar online piaci szereplők nem igen lépik át az országhatárokat, holott a bővülés egyik záloga a nemzetközi kereskedelemben rejlik - hívta fel a figyelmet a DHL Express Magyarország részéről Mészáros Ádám ügyvezető igazgatója a Future Trade Budapest konferencián. Magyarország általánosságban exportorientált országnak tekinthető Európában, hiszen exporttevékenysége 79,5%-os jóval meghaladva az uniós átlagnak számító 47%-os arányt, ezzel a kontinens élmezőnyébe tartozik Szlovákia, Belgium, Hollandia és Szlovénia társaságában.
A külföldre irányuló kereskedelemet ugyanakkor a gyártószektorok uralják hazánkban, melyek közül kiemelkedik a gépjármű-piac. A kiskereskedelmi szereplők körében elhanyagolható a külföldi értékesítés aránya, Madar Norbert, a GKI Digital szakértője szerint árulkodó szám az, hogy a hazánkban működő több, mint 3000 e-kereskedelemi cég közül csupán 284-nek volt legalább 9%-os külföldről származó bevétele és csupán 109 vállalkozás könyvelhetett el 10 millió forintnál több forgalmat a határon túlról. Ezzel az export alig 4%-át adják az e-kereskedők Magyarországon.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Több, mint 1200 milliárd forintot költöttek a magyarok az online térben
A konferencián az előadók és a résztvevők is egyetértettek abban, hogy mind a hazai piacon, mind a nemzetközi porondon óriási lehetőségek várják az e-kereskedőket. Ma Magyarországon 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik. A tavalyi évben 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 milliárd) 10,4%-os részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben.
Tulajdonképpen az online vásárlások darabszáma 20%-kal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az Emag, az Alza.hu és a Media Markt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban. A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi.
A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4%-ot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül. Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.