Pénzcentrum • 2022. április 13. 15:28
Az elmúlt öt esztendő alatt tizedével csökkent az iparcikkes boltok száma. A járványkorlátozások után a háborús következmények húzzák vissza az iparcikkes piacot. Nálunk is helyezkedhetnek a háború miatt az ukrán-orosz piacokon bezárt márkák. Mindeközben a magyar webáruházak is befékeztek, és ami rosszul érintheti a vásárlókat: kevesebb lesz az akció is, de több a hiányzó portéka.
2021 októberében élére állt, majd a következő hónapokban fordult egyet a kocka a boltos világban - olvasható a blokkk.com közleményében. Korábban a webkereskedelem, ettől kezdve jobbára a hagyományos boltok diktálták a vásárlások növekedésének tempóját. 2021 novemberében például a webáruházakban 4%-kal, a hagyományos boltokban 15%-kal több pénzt költöttünk, mint egy évvel korábban. És így volt ez a legutóbb megismert időszakban, 2022 februárjában is. Visszabaktattak a vásárlók a hagyományos boltba. De hát ennek is ára van.
Járvány, háború: felfordulást felfordulás követ a boltban is
A háború miatt a legnagyobb világmárkák zöme otthagyta az orosz piacot. Ukrajnában pedig a pusztítás miatt nem tudnak árusítani számos helyen. Így a boltos világ nagybefektetői nyilván más piacokon erősítenének, piacvesztéseik legalább részbeni ellensúlyozása érdekében. Kézenfekvő, hogy az egyik csapásirány, ahol már ott is vannak.
A járványkorlátozásokat az európai piacokon feloldották, a kedves vásárlók pedig szívesen menekülnek a bezártság nyomasztó emlékei elől egy jót shoppingolni - írja a blokkk. Van mit bepótolniuk a vásárlóknak, boltosoknak egyaránt, hiszen több hónapnyiban mérhető boltzárak is tarkították a járványkorlátozásokat.
Közben azonban ott van Kína is, a nagy beszállító, a maga piaci zavaraival, nem kis részben a járvány miatti legfrissebb korlátozásokkal, körítve a szállítás a konténerek méregnyi drágaságával. Szállítani pedig kell. Az is kiderült, hogy alapvető agrártermékek mellett egy sor ipari alapanyagból is meghatározó súlyú szállító az ukrán-orosz viszonylat, az orosz gáz és kőolaj mellett. Az energiaárak is felrobbantak, mindenütt drága, nálunk is.
Akciókra is kevesebb jut
Itthon munkaerő nincs elég, ráadásul senki nem tudja, hova tűntek az eladók a két boltzáras járványhullámot követően. És persze az iparcikkes piacon is beütött a drágaság, ráadásul lelassultak a szállítások, aminek leglátványosabb tere a gépkocsik piaca. De a különféle ketyerék, műszaki cikkek körében is felütötte fejét egyes portékák hiánya, ami hol rövidebb időszak, hol nem látni a végét.
A drasztikus költségnövekedések miatt a boltosoknak kétszer is meg kell vakarniuk a kobakjukat, mennyit áldozzanak akciókra. Az akciózás lételeme a boltozásnak, vásárlócsalogatásnak, de hát egyidejűleg egy lemondás is a leárazott portékák esetében az árbevételről. Mindezt teszik annak reményében, hogy majd behozzák a többi cikkecskén, hiszen a bolt sem veszteségre utazik, hanem eredményes gazdálkodásra. De hát ez most nagyon nehéz feladvány.
És ha emelkednek a beszerzés (egyebek között a gyengébb forint árfolyam) és a napi ügyködés költségei, például a drágább villanyáram, vagy munkaerő miatt, akkor egyrészt árat is kell emelni. És a vásárló örökké élő árérzékenysége miatt ez bizony eléggé korlátos, a versenyről nem is beszélve. Így bizony jobban meg kell válogatni a vásárlócsalogató reklámok termékkörét, újra kell számolni az engedmények nagyságát, és bizony egyre kevesebb árbevételről tud lemondani a boltos a reklámja kedvéért.
Lesz akció, de kevesebb.
Ruha, játék, könyv, bútor, miegymás: tizedével kevesebb a bolt
A járvány kényszere miatti korlátozások megtépték az iparcikkes boltok piacát az elmúlt két esztendőben. A különféle vegyes iparcikkek, ruházat, lábbeli, műszaki, informatikai cikkek, bútorok, papír, írószer, játékok boltjai két-két és fél hónap bezárásra is kényszerültek az elmúlt két esztendőben. Ez piacvesztést okozott nyilván, ráadásul a vásárlók a webáruházakból vásároltak annyit, hogy azt már nehéz bepótolniuk a hagyományos boltoknak, főleg egyik pillanatról a másikra.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Öt esztendő alatt tizedével nőtt az iparcikkes portékák vásárlásának értéke, de a fél évtizednyi időszak végén itt is egyre magasabbra csaptak a drágulás hullámai. Ezzel együtt ez visszafogott tempó, részben a webáruházak korábbi erőteljes léptékű nyomulása, a boltos piac átrendeződése miatt. Ezt a piacot is elárasztották a nagyáruházak, akár például a ruházatot, műszaki cikkeket, bútort, vagy bármely más területet nézünk. És ők azok zömében, akik visszaléptek valamilyen módon az ukrán és az orosz piacaikon, visszatérésük nyilván a békétől függ.
Még a hajdanán szatócs sorba sorolható vegyes boltok piacán is manapság már külhoni kalmárok nyomulnak, nevezetesen a kínai, vietnámi árusok, akik a gyengébben muzsikáló ruhás üzletek mellett, vagy éppen helyett minihipereket nyitottak elképesztő nagy számban. Igaz, itt jellemzően a szó szoros értelmében az aprócikkek uralják a polcokat, a ruhacsípesztől kezdve a fehérnemű, konyhafelszerelési cikkek, játékok során keresztül, egymás hegyén-hátán.
Igaz, közben egyes magyar kereskedők egészen ügyesen megkapaszkodtak a piacukon, például az Euronics, a Diego, de Praktiker is, aki közben többségében nemzetire váltott. De hát végül a Media Markt, az Ikea, Jysk, a H&M, a C&A uralják a saját piacaikat, a különféle márkák hálózataival együtt. Magyar ruházati lánc nem tudott igazán nagyra nőni, a fast fashion világában ez nehezen is elképzelhető. Bár egy sajátos kivétel azért akad, a haszáltcikkes Háda.
Igaz, sok-sok évvel ezelőtt a butik láz volt a jellemző a ruhás piacon, még a kapualjakban, körfolyosós házak udvaraiban is várták a kedves vásárlókat, de hát annak a világnak vége, már csak nyomokban maradtak meg ezek a kisboltok.
Webre költöztek a boltok, vásárlók
A webáruházak az összes költekezésünket nézve 10-12%-át viszik a pénzünknek. De hát be is fékeztek az utóbbi hónapokban, hiszen például a Black Friday legutóbbi hónapjában alig nőtt a piacuk. És 2022 elején is csak 10% nagyságrend körül mozgott a növekedésük, ami azért sokkal kisebb a korábbi időszakok 30-40%-os tempójánál.
De hát a jelen is, a jövő is a digitalizáció térhódításáé a boltos világban is, a vásárló pedig azért a saját kényelmét is nézi, amikor a turkálásban választ a fotel kényelme és a boltba baktatás között. De most éppen nehezebb a webáruházak dolga a hagyományos boltokkal szemben. Igaz ugyanakkor az is, hogy egyre szorosabb az összefonódás a két vásárlási ág között, hiszen egyre több hagyományos bolt nyit saját webáruházat. Ahol át is lehet venni az otthonról megrendelt portékát, ami a webáruháznak és a vásárlónak is olcsóbb, hiszen osztoznak az egyébként méregdrága fuvaron.