Biró Attila • 2022. április 6. 05:39
Több száz forintot is spórolhatunk 1-1 online bevásárlás során, ha azt a boltot választjuk, ahol a legolcsóbbak a sajátmárkás termékek. Ez a termékkategória azért különösen fontos manapság, mert a vásárlók az erős inflációs nyomás hatására igyekeznek egyre több alternatív megoldás felé nézni úgy, hogy azért a minőségből se adjanak sokkal lentebb. Érdekesség ugyanakkor, hogyha a zöldségeket és a gyümölcsöket is hozzácsapjuk a képzeletbeli bevásárlókosarunkhoz, akkor a pár száz forintról máris majdnem 3 ezer forintra duzzad a legolcsóbb és legdrágább bolt közötti árkülönbség. A Pénzcentrumon most a Tesco, az Auchan, a Spar, a Príma és az Aldi árait hasonlítottuk össze.
A legfrissebb magyarországi statisztikák szerint 2007 augusztusában volt olyan mértékű infláció, mint 2022 februárjában. A legutóbbi adatok szerint ugyanis egy év alatt, 2021 és 2022 februárja között az árak átlagosan 8,3 százalékkal drágultak hazánkban. A termékcsoportokon belül ráadásul az élelmiszerek ára ugrott meg az egyik legnagyobb mértékben, ezek átlagosan 11,3 százalékkal drágultak.
Nem véletlen, hogy az amúgy is rendkívül árérzékeny magyar vásárlók most minden eddiginél jobban próbálják megfogni a pénzt. Ennek pedig egyik módja, hogy a legnagyobb magyarországi boltokban a márkás termékek helyett az általában olcsóbb, saját márkás termékek megvásárlását részesítik előnyben. Ez a vásárlói hozzáállás persze nem új keletű dolog, az elmúlt tíz évben folyamatosan nő mind a saját márkás termékek forgalma, mind pedig az akciós áron történő vásárlás.
Ezzel párhuzamosan nem véletlen az sem, hogy ittlétük óta a Lidl és az Aldi is nagyon megerősödött forgalomban, hiszen a diszkontboltok koncepciója éppen az, hogy a megannyi márkás termék helyett a szortimentjük nagy részét jó minőségű, sajátmárkás, kedvező árú termékekkel töltik meg. Ez pedig a vásárlóknak is bejön, emlékezzünk 2 éve forgalomban a Lidl (és kicsivel a Spar is) már előzte a Tescót Magyarországon. A sajátmárka egyre nagyobb térhódítását támasztja alá az is, amiről a Pénzcentrum néhány hete számolt be, eszerint a Spar üzletekben például mára már a forgalom egyharmadát a saját márkás termékek teszik ki.
Saját márkás termékekből pedig nincs hiány a boltokban: éppen ezért a Pénzcentrum most 15, szinte teljesen megegyező sajátmárkás terméket hasonlított össze 5 boltban. Tettük mindezt azért, hogy kiderüljön, melyik bolttal járnánk a legjobban, ha a legolcsóbb, sajátmárkás termékeket vásárolnánk. A 15 termék közül csupán néhány helyen kellett eszközölnünk azt, hogy más termékmennyiségből számoljunk, és csupán egyetlen termék esetén fordult elő, hogy adott boltban nem volt belőle klasszikus sajátmárkás, ezért árban a legközelebbi árat tüntettük fel. Ezek természetesen a későbbiekben jelezve lesznek. Fontos az is, hogy kutatásaink során online elérhető kínálatot néztünk, ezért van az, hogy olyan boltok, mint például a Lidl vagy a Penny Market nem kerültek fel saját márkás termékeikkel (nekik nincs online boltjuk).
A listáról természetesen maradtak le olyan termékek, amik első blikkre feltűnőek lehetnek. Így például nem szerepel az összehasonlításunkban fehér toastkenyér vagy éppen kávé. Ennek pusztán az az oka, hogy az 5 bolt választékából nem tudtuk volna szerepeltetni mindezeket, csak azon az áron, hogyha egy jóval drágább (még mindig adott helyen a legolcsóbb) helyettesítő terméket használunk. Ez pedig értelemszerűen teljesen félre vitte volna a végső rangsort. A listánk végül így állt össze:
- tej, ESL, 1,5%, 1l
- tejföl, 12%, 175g
- Trappista sajt, 1kg,
- búzafinomliszt, bl55, 1kg
- ásványvíz, 1,5l, széndioxiddal dúsított
- friss tojás, extra sárga, 10db, L
- papír zsebkendő, 3 rétegű, 100db
- mustár, 500g
- ketchup, 500g
- virsli, bécsi virsli, 2x200g
- popcorn, 100g, sós
- Cola ízű szénsavas üdítőital, 2l
- kakós ostya, 200g
- állateledel, macska, 100g
- mosogatószer, 500ml
Ezeknek a termékeknek az árát vizsgáltuk tehát meg a Tescó, Auchan, Spar, Príma és az Aldi (Roksh) webshopjában. Fontos megjegyezni, hogy minőségileg nem hasonlítottuk össze a termékeket, illetve a szállítási költségeket, időpontokat sem vettük figyelembe. Ami viszont biztos, hogy a termék neve és kiszerelése több mint 90 százalékban mindenhol megegyezik, sőt, a virsliknél például később azt is meglehet nézni, hogy mekkora azok hústartalma.
Itt a legolcsóbbak a sajátmárkás termékek
Ahogy a listánkon látszik, a Pénzcentrum által gyűjtött 15 termék legolcsóbban az Auchanban lenne beszerezhető 6 005 forintért. Második helyen a Tesco futott be 6 332 forinttal, harmadik a Spar lett 6 496 forinttal, ettől a Pírma csupán 14 forinttal lemaradva lett negyedik a maga 6 510 forintjával, míg az 5. az Aldi lett 6 607 forinttal.
Ahogy a listánkból látszik, a két legnagyobb tételt a trappista sajt, illetve a bécsi virsli jelentette, a többi tétel közül a ketchupon és a friss tojáson felül szinte egy sem került többe 300 forintnál. Azt mondhatjuk tehát, hogy a sajátmárkás listánk viszonylag olcsó élelmiszerekből és elengedhetetlen háztartási kellékekből állt össze.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy a 15 termék közül akadt jó pár, ami szinte mindenhol ugyanakkora árcédulát kapott. Ilyen volt például a tejföl, a liszt, a ketchup vagy éppen az állateledelek is. A legtöbbet persze a legdrágább termékeken, azaz a sajton, virslin és tojáson lehetett nyerni. Ennek köszönheti egyébként elsőségét az Auchan, hiszen mindkét termékben néhány száz forinttal alá tudott vágni, az amúgy ide-oda pattogó, hol a legolcsóbb termék játéknak. Mindezek fényében azt mondhatjuk tehát, hogy
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
5 online webshopot tekintve, 15 sajátmárkás terméket vizsgálva, 300-600 forinttal járhatunk jobban, ha legolcsóbb helyen vásárolunk be.
További érdekesség az is, hogy bár az Auchan végzett az olcsósági lista élén, a 15 termékből 8 a Tescóban a legolcsóbb, 5 az Auchanban, 2 a Sparban, 3 a Prímában, és 1 az Aldiban. Ez azért 19 termék, mert több termék holtversenyben az első több boltban. Egyébként, ha a 15 termékből mindenhol a legolcsóbbat vásárolnánk, akkor a fizetésünk végösszege 5 653 forint lenne, 300 forinttal tehát olcsóbb, mint amennyibe a teljes bevásárlás az Aucahban kerülne.
Az árakkal kapcsolatban érdemes azt is kiemelni, hogy míg például a Tesco online felületén ugyanazok az árakat találni, mint a boltokban, addig az Auchan például már néhány helyen feltünteti, hogy az bizony árai csak online vásárlás esetén érhetők el. Ehhez képest az Aldi esetében a ROKSH, azaz az a felület ahonnan lehet rendelni a diszkont termékeiből, külön kiemeli, az ott látható árak nem egyeznek meg az Aldikban tapasztalható árakkal.
Zöldség, gyümölcsfronton mi a helyzet?
A múlt héten, egészen pontosan alig egy hete, március 31-is árakon, a Pénzcentrumon megvizsgáltuk ugyanennek az 5 online boltnak 6-6 zöldség-, és gyümölcsárát is. Ezekből a következő rangsor rajzolódott ki:
- Auchan – 8 816 forint
- Spar – 9 517 forint
- Tesco – 9 597 forint
- Príma - 10 348 forint
- Aldi – 11 003 forint
Ahogy látjuk, kevesebb terméken, jóval magasabb szórás, és jóval magasabb végösszegek jöttek. Fésüljünk hát össze mindent, hogy kiderüljön, hol lenne a legolcsóbb egy kvázi nagybevásárlásnak mondható 15 termékes sajátmárkás, illetve egy 6 + 6 termékes zöldség-, gyümölcsvásárlás:
Ha megnézzük a listát, láthatjuk, hogy teljes összesítetésben az Auchan végzett az élen 14 767 forintos végösszeggel, őket követte a Tesco 15 919 forinttal, majd a dobogó harmadik helyét alig lemaradva a Spar szerezte meg 16 027 forinttal. Negyedig helyen a Príma futott be 16 900 forinttal, ötödik pedig az Aldi lett 17 603. Ha tehát azt általunk összegyűjtött 27 terméket interneten rendelnénk meg, nem számolva a szállítási idővel, és annak költségével, akkor
a legolcsóbb boltban összesen 2 836 forinttal kerülne kevesebbe a nagybevásárlásunk, mint a legdrágábba.