Rengetegen járnak pórul a külföldi rendelésekkel: van segítség, ha nem, vagy hibásan jön meg a termék

Pénzcentrum2021. november 19. 15:35

Az év bármely szakában kellemetlenséget okoz, ha az online rendelt termék nem érkezik meg, vagy hamar meghibásodik. Még fontosabb a megbízható szállítás és a lehető leggyorsabb garanciális ügyintézés, ha a webshopban kiválasztott árucikket karácsonyi ajándéknak szánjuk. Nehézségeinket tetézheti, ha külföldi felületen vásároltunk. A német, cseh vagy román webshopokkal való zöld ágra vergődésben is érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni - ajánlja közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). 

A békeidőben is kétszámjegyű éves bővülést produkáló digitális kereskedelem felfutását jelentősen felgyorsította a járványhelyzet. A hazai online és csomagküldő értekesítés tavaly először felülmúlta az ezermilliárd forintot. A webshopok havi forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot. 2021 vége újabb rekordot hozhat az elektronikus vásárlásokban. A fogyasztók az interneten böngészve könnyen köthetnek ki külföldi székhelyű webáruházakban, ahol a hazai kínálatban akár el sem érhető termékekre találhatnak rá. Ezért is fontos tisztában lenniük a határon túlról rendelés kockázataival, és ismerniük a probléma esetén rendelkezésre álló megoldásokat.

Az EFK-hoz idén eddig 1110 panasz érkezett magyar fogyasztóktól az elektronikus kereskedelem témakörében. A megalapozott megkeresések közel kétharmada sikeresen rendeződik. A magyar EFK a külföldi társszervezetek közreműködésével egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben, több ügyfelet szabadítottak ki az úgynevezett előfizetői csapdákból. Telefonos és e-mailes elérhetőségeik a www.magyarefk.hu oldalon találhatók meg.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a közlemény szerint elmondta: A minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben már több mint kétezer ügyben adott tanácsot a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban. Közreműködésüknek köszönhetően idén november közepéig 155 magyar vásárló kapott vissza összesen 6 millió forintot. Ha biztosan hazai kereskedőtől rendelünk az interneten, az ITM e-kereskedelmi kisokosában foglaltakat akkor is érdemes megszívlelni.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Néhány további fontos tanácsot és tudnivalót is megosztottak a külföldi rendelésekről:

  • Külföldi rendeléskor érdemes fontolóra venni, hogy a termék kedvező vételára és a kiszállítási költség együtt is olcsóbb-e a hazai beszerzésnél. Könnyen előfordulhat, hogy a szükség szerinti visszapostázás többe kerül, mint amennyit magáért az árucikkért fizettünk.
  • Európai Unión kívüli vásárlás esetén áfát, és bizonyos esetekben vámot számítanak fel. A vételár bankkártyás kiegyenlítése a bankoknál kérhető chargeback útján biztonságos visszatérítési lehetőséget nyújt, ha nem érkezne meg a megrendelt termék.
  • Magyarországon a sávos jótállás bevezetésével az eladási ártól függően akár két-három év jótállás vonatkozhat a drágább termékekre. Az ár mellett ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, mielőtt a külföldi webshop mellett döntünk a hazai vásárlással szemben - sorolta az ITM.

Címkék:
külföld, online, külföldi, itm, külföldi webshopok,