Lebuktak a népszerű webshopok: ilyen trükkökkel vesznek rá, hogy többet költs

Pénzcentrum2021. augusztus 13. 12:02

Világszerte és Magyarországon is évek óta fokozatosan többet és többet költenek az emberek a webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó cég mellett akadnak olyanok is, akik ezt a boomot kihasználva becsapják az embereket. Ráadásul sok vásárló egy-egy balul sikerült, veszteséget jelentő online vásárlás után magát hibáztatja. A Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállítása segítségével elkerülhetőek az átverések.

Nincs ingyen ebéd - a webes vásárlások esetében ez annyit tesz, hogy gyanakodjunk, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínál. Ha pedig egy webáruház azt mondja, hogy a kiszemelt termékük épp nincs raktáron, akkor nem kell feltétlenül a drágább holmit megvennünk.

Szuperakció, visszaszámláló és társaik

Milyen trükköket vetnek be a webáruházak? Az egyik vevőcsalogató megoldás a trükköző webáruházakban, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy hány percig lesz még érvényben a webáruház által mindenféle vevőcsalogató jelzővel ellátott akciós ár. Például „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd”.

Nemrég a magyar vásárlók körében az egyik legnépszerűbb, külföldi ebáruház, a Wish próbálkozott ezzel, ami a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) is szemet szúrt. A magyar hatóság 2021. június 15-én eljárást indított a Wish webáruházat működtető cég ellen.

A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta.

Szintén megtévesztőek lehetnek a visszaszámláló órával párosuló, néhány percig kedvezményt ígérő „azonnali ajánlatok” – ugyanis a fogyasztókat sürgető határidő lejárta valószínűleg semmilyen tényleges hatással nincs sem termék árára, sem az elérhetőségére. A vizsgálat emellett kitér egyes, hangsúlyosan megjelenő termékjellemzők megalapozottságára is (pl. kiemelten feltüntetett, magas karátszám az esetenként néhány száz forintos ékszereknél)” – közölte a GVH, amely egyúttal jelezte, az eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a Wish jogsértést követett el, az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

„Nincs raktáron, válasszon másikat”

Nem ritka az sem, hogy rendelünk valamit, amiről kiderül, hogy nincs raktáron, nemhogy Magyarországon, de még egy távolibb raktárban sem.

Az élelmiszer-rendeléseknél előfordul, hogy egy-egy termék a sok közül tényleg nincs a raktárban, ezért a nagyobb boltláncok online boltjában be lehet jelölni, kér-e valaki esetleg helyettesítő terméket. Ha igen, akkor általában valami hasonló áru és minőségű terméket kézbesítenek. Ha nem, akkor ez a tétel kimarad a kosárból.

A megbízhatatlan webáruházakban azonban a „szerepeltetem a kínálatban, de majd azt mondom, hogy nincs raktáron” hozzáállás bevett megoldás. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy kínálnak egy adott, jellemzően elég vonzó árú terméket, amelyről vagy a rendelési folyamat végén, vagy a megrendelés után, vagy pedig rosszabb esetben a kiszállításkor derül ki, hogy nincs, nem volt raktáron. Helyette egy másik, esetenként drágább terméket ajánlanak fel – a különbözetet természetesen ki kell fizetnünk - vagy szállítanak ki.

Ha mást mutat a kép

Előfordulhat, hogy a webáruházban egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják, leszedik a képről. A gyanútlan vásárló megrendeli a „menőnek”, „trendinek” látszó terméket, majd a kiszállításkor szembesül vele, hogy egy a képen láthatónál rosszabb minőségű, gyengébb eszközt kapott. Itt nem kérdés a megoldás, nem szabad átvenni a terméket.

Akadt például olyan vásárló, aki rendelt a járvány első hulláma alatt országosan és nemzetközi szinten is hiánycikknek számító kézfertőtlenítőt egy webáruházból, amelyről kiderül, hogy a kiszállítás időpontjára a webáruház állítása szerint elfogyott. Cserébe drágábban, egy kis flakont vittek a vásárlóknak, amelyben szimplán csapvíz volt.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy mindenki körültekintően rendeljen az internetes boltokból. Érdemes megnézni az adott webáruházról szóló véleményeket, ugyanígy érdemes egy-egy terméknél rákeresni az interneten, hogy milyen tapasztalatokat szereztek azokkal kapcsolatban az érintettek. Senki ne hagyja magát sürgetni, azaz hiába „mondja” azt a webáruház, hogy mindjárt lejár az akció, ezt fenntartásokkal kell kezelni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Szabályok internetes vásárláskor

A Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy a netes vásárlásoknak is vannak szabályai, amelyekkel érdemes tisztában lennünk, ha nem szeretnénk pórul járni vásárlóként. A következőket érdemes átböngésznünk, mielőtt rendelésre és fizetésre szánjuk el magunkat.

1. Biztonságos oldalak: Első lépésként ellenőrizzük, hogy a weboldal biztonságos-e. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben az urld-ben „https” kapcsolatról, illetve a böngésző címsorában megjelenő „lakat” ikonról ismerhető fel.

2. Jogsértő webáruházak: Érdemes megnézni, hogy a kiszemelt terméket árusító bolt nem szerepel-e a jogsértő webáruházak - folyamatosan bővülő - listáján. Akármilyen vonzó is egy termék vagy az ára, a felsorolt webáruházakat messziről el kell kerülni, mert ezek súlyos jogsértést követtek el. Ennek számít például, ha az adott webáruház nem adta meg a szükséges tájékoztatást akár saját magáról, akár a garanciális jogokról, az elállási feltételekről.

3. Ha a kiszemelt webáruház nem szerepel az előbb említett feketelistán, akkor is tanácsos körbenézni a honlapjukon. A megbízható webáruházaknál ott kell lennie a honlapon az az online boltot működtető cég nevének, címének, székhelyének, cégjegyzékszámának, adószámának, a vállalkozást bejegyző bíróság nevének; elérhetőségének, telefonszámának és e-mail címének.

4. Tájékozódás a vásárló jogairól: A webáruházak kötelesek a honlapon részletes tájékoztatást nyújtani a fogyasztó jogairól, így különösen:

  • Megrendelés menete, a megrendelés elküldése előtti tájékoztatás
  • Megrendelés után visszaigazolás küldésének kötelezettsége
  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Jótállásról és szavatosságról tájékoztatás
  • Elállási jogról tájékoztatás

5. Részletes tájékoztatás a termékről: A webáruházak kötelesek a termékkel kapcsolatos részletes tájékoztatást közzétenni a honlapon.

6. Általános szerződési feltételek: Érdemes megnézni az adott áruház „ÁSZF”-jét – azaz általános szerződési feltételeit. Itt vannak felsorolva a vásárlási, szállítási feltételek, ezeket a későbbi félreértések, viták elkerülése érdekében fontos átböngészni. Itt lényeges, hogy a webáruházak időnként változtatnak az ÁSZF-jükön, ezért az adott rendeléskor érvényes ÁSZF-et érdemes letöltenie a vásárlóknak.

7. Fizetési feltételek: Szintén érdemes átböngészni a fizetési feltételeket, hogy milyen módon lehet kifizetni az adott terméket, például bankkártyával vagy utánvéttel vagy egyéb megoldással, illetve, hogyan lehet visszajuttatni a terméket, ha esetleg még sem jó.

Címkék:
vásárlás, gvh, webáruház, tájékoztatás, vásárlók, termékek, tudatos vásárlók egyesülete,