MTI • 2021. augusztus 1. 10:01
Ha élelmiszerről van szó, akkor a németek, az osztrákok és a svájciak ragaszkodnak leginkább a személyes minőségellenőrzéshez, előnyben részesítik az üzleteket az online rendelésekkel szemben az Oliver Wyman üzleti tanácsadó vállalat felmérésének kedden publikált eredménye szerint.
A tanácsadó cég 10 ezer osztrák, német, svájci, brit, francia, spanyol, belga és holland vásárló bevonásával 2021 áprilisában végezte el a felmérését. A koronavírus-járvány megemelte ugyan Ausztriában is az online élelmiszer-kiskereskedelmi portálok forgalmát, a "nagy dobás" azonban egyelőre elmaradt. A megkérdezett osztrákoknak mindössze 11 százaléka rendelt élelmiszert valamely szupermarket internetes felületén a felmérést megelőző három hónapban. A németek körében még ennél is kisebb volt az arány, 10 százalékos, a svájciak esetében pedig 15 százalékos. A spanyoloknak ezzel szemben 41 százaléka, a franciáknak 40 százaléka, a briteknek pedig 32 százaléka vette igénybe valamely online szupermarket élelmiszer kiszállítási szolgáltatását a vizsgálat három hónapja alatt.
Az online portálok a britek körében hódították meg a legtöbb törzsvásárlót. Azoknak az aránya, akik élelmiszer beszerzéseiket az online kínálat áttekintésével kezdik, a britek körében 17 százalékos, az osztrákok körében ez az arány mindössze 2 százalékos, a németek és a svájciak körében pedig 3 százalékos.
Az osztrákok, a németek és a svájciak a személyes minőségellenőrzést jelölték meg az üzlet választása legfőbb szempontjaként. Ők azok, akik leginkább aggodnak amiatt, hogy "nem a legjobb minőségű terméket" kapják meg házhoz szállítással. Magasnak tartották emellett a kiszállítási díjakat is. Nordal Cavadini, a piackutató intézet szakértője szerint itt egyértelműen az online szolgáltatók felelőssége elnyerni a vásárlók bizalmát a legjobb minőség kiszállításával lehetőleg alacsony díjak mellett.
A szállítási szolgáltatások egyéként gombamód szaporodnak mindenhol, de a szupermarketek is gyors iramban terjeszkednek a házhoz szállítási üzletágban. A szupermarketek saját állításuk szerint nem keresnek a házhoz szállítási üzleten. A Billa viszont Ausztriában a 2020-as járványévben 50 millió euróra emelte online üzletága forgalmát az előző évi 30 millió euróról. Cavadini szerint viszont ennek tükrében is fennáll annak a veszélye, hogy a szupermarketeket internetes értékesítésre szakosodott portálok szorítják ki a házhoz szállítási üzletből. Ezek ugyanis gyakran belvárosi, eredetileg nem élelmiszer tárolására használt raktárhelységekben építették ki bázisaikat és rendkívül rugalmasan, gyorsan reagálnak a pontosan meghatározott célcsoportot alkotó vásárlók megrendeléseire.