Ismét brutálisan tombol a vásárlási láz: ezek a magyarok nyári slágertermékei

Horváth Zsolt Benjámin2021. július 29. 11:03

A járványidőszak miatt otthon ragadtak ha sportoltak is, jellemzően a szobabicikliken rótták a kilométereket. A pandémia harmadik hulláma alól felszabaduló ország lakói azonban a nyári melegben elkezdtek visszaszokni a kültéri kikapcsolódási formákhoz. Ennek kapcsán a Pénzcentrum megkereste az egyik legnagyobb webshopot, hogy megtudja: mekkora rohamra számítanak idén, és hogy mik voltak az év eddigi slágertermékei. Ezenkívül azt is összesítettük, hogy a bútor és barkácsboltok hogyan zárták a pandémiás időszakot.

Egy friss kutatás igazolta, hogy a pandémia alatt mintegy felével nőtt azok száma, akik főbevásárlásaikat hosszútávon is online tervezik elvégezni, és negyedével csökkent azoké, akik továbbra is elsősorban üzletekben vásárolnának. A kutatás eredményei szerint mintegy felével nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik a jövőben is nagyrészt vagy teljes egészében online szándékoznak megoldani vásárlásaikat (az ő számuk 10 százalékról 15 százalékra emelkedett).

Ugyanakkor a megkérdezettek csak mintegy 40 százaléka állítja, hogy a korlátozások feloldása után is kifejezetten csak üzletben kíván vásárolni, ami összességében 26 százalékos csökkenést jelent a járvány előtti időszakhoz képest. Minden árukategóriában nőtt azoknak a száma, akik nagyobb valószínűséggel próbálják ki az online vásárlást, mint korábban.

Ezeket a folyamatokat azonban sokáig leginkább az élelmiszerek pörgették. Az emberek ódzkodtak ugyanis a nagyobb bevásárlásoktól a pandémia alatt. Különösen igaz ez a sportszer vásárlásokra, a járvány miatti korlátozások ugyanis a magyarok sportolási lehetőségeit is erőteljesen beszűkítették.

Ahogy átlapoztuk a naptárat a nyári hónapokra, most mintha új időszámítás vette volna kezdetét. Az utazások, nyaralások előtt is megnyílt a lehetőség, és hétvégén is gondtalanul (és maszk nélkül) mozdulhatunk ki, amerre csak akarunk. Bár ez azt jelenti, hogy a szabadban már megkötések nélkül lehet sportolni, sokaknak most vált nyilvánvalóvá, hogy odahaza semmilyen felszerelésük sincs ehhez.

Az otthonfelújítási láz és a pozitívabb légkor eközben rengeteg embert késztetett arra, hogy végre megvegye az évek óta áhítozott új bútorokat. A home office-hoz szükséges székek, monitor asztalok helyét ezért gyorsan elkezdték átvenni a normál időszak slágertermékei.

Ennek apropóján a Pénzcentrum megkeresett nagy webpshopokat, hogy megkérdezze, mik a magyarok kedvenc nyári sportszerei és a nagy bútorboltok tapasztalatait is összegeztük a magyarok pandémia alatti kedvenc berendezési tárgyairól.

Sportszerek

A sportszerek iránti erősebb keresletnövekedés már csak azért is várható volt, mert a húzósabb tavaszban, de még inkább a hideg és a pandémia szempontjából is gondterhelt időszaknak számító télben kevesebbeknek volt kedve a szabadban sportolni. Éppen ezért sokan inkább otthonra szerelkeztek fel is néhány olyan alap termékekkel, amik segíthetik az edzésüket, a fitten maradást. Most azonban ismét a kültéri sportszerek felé tolódott el a kereslet.

A Pénzcentrumnak az eMAG beszélt arról, mely termékkategóriák a változás legnagyobb nyertesei. A tavaly óta szaküzlettel is rendelkező webshop sportszer kínálata egyébként többnyire továbbra is online elérhető, ezért a vásárlók is az interneten rendelték őket. Az üzlet beszámolói szerint a forgalomnövekedés bizonyos termékkörök esetében egészen drasztikus mértékű.

A biciklik összeladásaiból az elektromos kerékpárok részesedése csupán néhány százalék a darabszám terén, idén jóval többen vásároltak elektromos rollert az üzlettől, míg a hoverboardok forgalma nagyjából azonos a kerékpárokéval.

Trambulinok esetében az eladott mennyiség csökkent a tavaszi hónapokhoz képest, és idén kevesebbet vesznek ezekből, mint tavaly, valószínűleg ez is a pandémiából való nyitás hatására. A horgászfelszerelések esetén (ideértve a csónakokat és a felfújható csónakokat is) viszont közel kétszeresére nőtt az eladott mennyiség tavaszhoz képest.

Horgászfelszerelésből mintegy ötödével több termék fogyott az eMAG-on, mint tavaly ilyenkor.

Nem csak a horgászok szoktak vissza a tópartokra. A felfújható csónakok iránt is jelentősen megnőtt az érdeklődés a tavaszhoz képest, a nyári hónapokban másfélszeresére nőtt az eladások száma a tavaszi hónapokhoz képest, ami nagyjából azonos a tavaly nyári számokkal.

A tavaszi hónapokhoz képest a legnagyobb növekedést viszont a csapat és ütősportok termékei, a Túrázás és kemping, a Túrahátizsákok, a Horgászat vadászat és a Sportkiegészítők kategóriái érték el a kereskedőnél. Eladott darabszám alapján az öt  legnépszerűbb termékkategória a június eleje és július közepe között az alábbiak voltak:

  1. Túrázás és Kemping
  2. Horgászat, vadászat
  3. Csapat- és ütőssportok
  4. Szobakerékpárok
  5. Futópadok

Jól látható tehát, hogy bár a magyarok természetbe való visszaszabadulása a túra- és horgászfelszereléseken már bőven tetten érhető, a bezártság alatt felfutó termékek is tartják még magukat. Erről árulkodik, hogy még mindig toplistás termék a futópad és a szobakerékpár.

Bútorok

Bár a vásárlási szokásokon egyértelműen nyomát hagyta, a JYSK friss kutatásának tanulsága szerint a megkérdezettek 40 százalékának egyáltalán nem okozott problémát a pandémiás időszak. Szimeiszter Sándor, a lakberendezési lánc Country Managerre ezen felül beszámolt arról is, az adatok szerint a válaszadók több mint negyven százalékánál csupán kevés negatív benyomást tett a pandémia. Sokan ráadásul nem is aggódtak ez alatt az időszak alatt.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Érdekes az is, hogy a megkérdezettek 50 százaléka egyáltalán nem változtatott semmin az otthonában, náluk jóval kevesebben voltak azok, akik új bútorokat, dekorációs eszközöket vettek.

Akik viszont költöttek, a legtöbben 10-20 ezer forintos beruházást tettek, náluk valamivel kevesebben voltak, akik 30-50 ezret is szántak rá. Szimeiszter Sándor szerint a JYSK kosárértéke a pandémiás időszakban átlagosan 15 ezer forint volt. Ez nagyjából megfelel a kutatásban kijött kosárértékeknek. Hauer Attila a JYSK marketing-szakembere ehhez az adathoz azonban hozzátette, a vásárlószámaik nem nőnek jelentősen, viszont akik elmennek a boltokba, többet költenek.

A lakberendezési áruház saját monitorozása szerint a vásárlókat nagyjából három nagy csoportba lehet besorolni: egy részük nagyon erősen árérzékeny, mások a gyors vásárlásra esküsznek, a többieknek pedig a praktikusság számít. A magyar vásárlók megoszlása ezen a hármas skálán kiegyensúlyozottnak mondható, igaz, legtöbben az árérzékenyek vannak. Ők azok, akik leginkább az akciókat keresik, akkor vásárolnak szívesen, amikor leárazások vannak.

Szimeiszter Sándor beszámolt arról is, hogy a JYSK lezárt 2020-as gazdasági évében 13,1 százalékos növekedést értek el. A Country Manager elmondta azt is, hogy a legdinamikusabban náluk a kerti kiegészítők szegmense nőtt a leginkább. Ez egyértelműen a pandémiával magyarázható a szakember szerint. A Country Manager az online értékesítésükkel kapcsolatban úgy fogalmazott, 1 év alatt 3 évet fejlődtünk.

JYSK Magyarország Top 3 árbevétel:

  • matrac
  • kanapéágy
  • kerti ülőgarnitúra

JYSK Magyarország Top 3 darabszám:

  • vegyes mintájú díszpárna
  • szolár lámpa
  • mikroszálas paplan

Imádunk festeni és kertészkedni

A bútor és barkácsüzletknél egyébként általános tapasztalat, hogy a pandémia alatt jelentősen növelni tudták forgalmukat, a tendencia pedig jó eséllyel a nyáron is folytatódni fog. A Praktikernél a legintenzívebb forgalmi fejlődés a festék és a kert kategóriában mutatkozott. Tavaly a korlátozások, idén az Otthonfelújítási program miatt is nőtt a felújítási kedv Magyarországon.

A barkácsbolt 76,23 milliárd forintos nettó árbevételt ért el a tavalyi üzleti évben a 2019-es 67,88 milliárd forinthoz képest.

A Praktiker, a járvány időszakára vonatkozó összegzése szerint a festékkategóriában érték el az egyik leginkább kimagasló értékesítési adatokat 2020-ban, a lakosság széles körben kezdett lakásfelújításba a bezártság heteiben, emellett aki csak tehette, a kertekben töltötte a pandémiás heteket, ezért a kerttel kapcsolatos termékek iránt is megugrott a kereslet. Így például a zöldhulladék gyűjtésére alkalmas zsákok, az ültetéssel kapcsolatos termékkörök árucikkei (virágok, kerti szerszámok, virágföldek, balkonládák, virágkaspók, marhatrágyák és tápoldatok) is nagyon jól fogytak.

A kertben azonban nem csak dolgoztak az emberek, hanem szabadidős tevékenységet is végeztek. A grill eszközök és faszén iránti kereslet például kimagaslónak bizonyult, de a napozóágyak forgalma is megduplázódott tavaly. Érdekesség, hogy a trend idén is erősödött. A járványügyileg már pozitívabb légkörrel záruló tavaszi számok szerint legalábbis a kertészkedési láz nem, hogy lankadna, hanem egyre élénkül.

Ez valószínűleg nagymértékben köszönhető annak, hogy bár a barkácsáruházak és kertészetek nyitva tartanak, a járványhelyzetben sokan elkerülik a sokszor zsúfolt helyszíneket, és interneten szerzik be a kertben szükséges termékeket. Idén már sokan rendelnek növényt az internetről is, ezek közül a legnépszerűbbek:

  1. bokor vagy sövény (33 százalék)
  2. díszfák (24 százalék)
  3. virágmagok és virághagymák (16 százalék)
  4. gyümölcstermők[1] (14 százalék)
  5. örökzöldek (14 százalék) 

 

Címkék:
járvány, bicikli, magyarország, praktiker, online, kutatás, sportszer, magyarok, emag, korlátozások, sportszerek, jysk,