Koós Anna • 2021. június 22. 11:35
A magyar vásárlóknak több mint fele számára fontos szempont, hogy magyar élelmiszert vegyen a boltban külföldi helyett a Pénzcentrum legfrissebb kutatás szerint. Amellett viszont, hogy ők maguk tudatosan keresik a hazait a boltok polcaink, a boltoktól is elvárnák, hogy többet tegyenek a fenntarthatóságért, és támogassák a hazai beszállítókat, termelőket. A felmérésből kiderült, mivel elégedetlenek a Lidl, Aldi, Tesco vagy Penny vásárlói, hogy mennyit tudnak a Sparba járók arról, mit tesz kedvenc üzletük a fenntarthatóságért, vagy hogy elegendő magyar termék van-e a boltok polcain az auchanozók szerint.
Az utóbbi fél évben kiemelt figyelmet kapott a magyar termékek vásárlásának témája. A Pénzcentrum a boltláncok, és szakértők megkérdezésén túl kíváncsi volt az olvasók véleményére is: mit gondolnak a magyar termékek körüli vitáról, fenntarthatóságról, minőségről, a boltok stratégiájáról, lokálpatriotizmusról és még sok kérdésről. Kutatásunk főbb, általános eredményeit korábbi cikkünkben közöltük, most pedig megvizsgáltuk részletekbe menően: az egyes boltok kedvelői hogyan látják a hazai termékek, magyar termelők és diszkontok helyzetét.
A Pénzcentrum felmérésében résztvevők leginkább a Lidlben (34,6%) szeretnek vásárolni, a nők valamivel szívesebben, mint a férfiak. A legszívesebben a fiatalok korosztálya és a dolgozók vásárolnak a Lidlben arányaiban. A rangsorban második a Spar, Interspar (17,6%) és harmadik az Aldi (15%). A Sparban különösen a nők, a fiatal korosztály és a nyugdíjasok szeretnek vásárolni, míg az Aldit a férfiak és a dolgozók preferálják leginkább. Az is érdekes, hogy amíg a Penny (7,4%) a negyedik legkedvencebb boltlánc a listán, a nyugdíjasoknak 10,8 százaléka preferálta, míg a fiataloknak csak 2,9 százaléka. A 35 év alattiak az Auchant és Tescót sem részesítik annyian előnyben, mint a nyugdíjasok.
Mindez azért érdekes a magyar termékek vásárlása szempontjából, mert egészen eltér a válaszadók véleménye olyan kérdésekről, hogy van-e elég magyar termék a boltok polcain, vagy mennyire fontos számukra, hogy egy boltlánc törekedjen a magyar termékek kínálatának bővítésére, a magyar termelők, beszállítók támogatására. Úgy tűnik, a vásárlók 58,6 százaléka számára fontos, hogy a bolt, ahol szívesen vásárol, törekedjen a hazai termékkínálat bővítésére. Közülük is a leginkább a nőknek, dolgozóknak, fiataloknak fontosabb ez a téma.
Abban pedig, hogy mennyire fontos számukra a magyar termelők, beszállítók támogatása, szintén kiemelkednek a nők: 10-ből 7 válaszadó nőnek inkább vagy nagyon fontos, hogy ez az általa kedvelt boltlánc kiemelt célja legyen. Megnéztük azt is, hogy az 5 legkedveltebb boltlánc vásárlói között hogyan oszlik meg azok aránya, akiknek ezek a kérdések inkább vagy nagyon fontosak. A sorrendet aszerint állítottuk fel, hogy melyik bolt vásárlói szerint lényeges a magyar termékek kínálatának bővítése:
Látható, hogy az Auchanban vásárlók számára a legfontosabb a termékkínálat növelés kérdése, de a többi bolt vásárlói esetében is 50 százalék feletti az arány. A beszállítók termelők támogatásában szintén az Auchan- és Spar-vásárlók állnak az élen, viszont harmadik helyre bejönnek a lidlizők is.
Vajon lehet összefüggés ezekben a kérdésekben azzal, hogy hogyan ítélik meg a válaszadók: elég magyar termék van-e a boltok polcain? Hiszen korábbi általános elemzésünkben látható volt, hogy nagyjából a válaszadók fele szerint vagy kifejezetten sok a magyar termék, vagy lehetne picit több, esetleg éppen megfelelő a mennyisége a boltok polcain:
Most megvizsgáltuk azt is külön, hogy eltér-e ebben egy Lidl- vagy egy Penny-vásárló véleménye. Összevontuk azokat a válaszokat, amelyek szerint inkább többnek, mint kevesebbnek érzik a magyar termékek arányát, illetve azokat, amelyek szerint épp megfelelő ezek mennyisége. Ez alapján látható, hogy amíg egy Penny-vásárló 56,6 százalékban elégedett a hazai áruk arányával, addig a lidlizők már csak 41,5 százalékban mondhatják ezt, az Auchanba járók pedig csak 26,1 százalékban.
Ezzel is összefügghet, hogy az auchanozók részéről nagyobb arányban elvárás a magyar termékek kínálatának bővítése. Viszont ott van pl. a Spar, Interspar: a válaszadók több mint fele elégedett a magyar termékek arányával, mégis sokan (61,7%) jelezték a korábbi kérdésben, hogy a termékkínálat bővítését üdvözlendőnek tartanák.
Mit tudhatnak a vásárlók?
Az egész felmérésből kitűnt, hogy a magyar termékek kiemelten fontos témává kezdett válni az elmúlt időszakban - ez lehet a gazdasági válság hatása, a járványé, vagy akár a klímaváltozásé is. A sok együttes új hatás, és a már korábban is létező igények afelé tendálnak, hogy egyre fontosabbá válik ez a kérdés a vásárlók számára. A válaszadók 52,5 százalékának inkább vagy nagyon fontos tényező vásárlásnál, hogy az adott termék hazai áru, vagy sem. Azt is láthattuk, hogy a boltoktól is elvárnák, hogy több ilyen termék legyen a kínálatban, illetve hogy támogassák a magyar beszállítókat, termelőket.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az információ azonban nem mindig jut el a vásárlókhoz. Hiába is támogatják a boltláncok nagy erőkkel a magyar termelőket, törekszenek rá, hogy minél több hazai beszállítóval szerződjenek, sok vevő valószínűleg egyáltalán nem értesül erről. Ezt abból gondoljuk, hogy megkérdeztük a kutatásban résztvevőktől, hogy tudomásuk szerint a bolt(lánc), ahol a legszívesebben vásárolnak törekszik-e a magyar termékek arányának növelésére, a magyar beszállítókkal való partnerségre. A vásárlók közül 60,2 százalék Igennel válaszolt, 4,8 százalék Nemmel, és 35 százalék (!) azt választotta: Nem tudja / Nem válaszol.
Ez azt jelenti, hogy 10-ből 6 vásárló tud csak arról, hogy a boltja valóban tesz azokért a célokért, amelyek a vevők több mint felének fontosak a vásárlásnál. Kevesen gondolják, hogy nem tesznek semmit a boltok, viszont rengetegen nem tudnak róla, vagy bizonytalanok. Megnéztük, melyik bolt vásárlói vannak a legnagyobb arányban azok között, akik szerint kedvenc üzletük igenis tesz a fent említett célokért.
Úgy tűnik a Spar, a Lidl, a Penny és az Aldi jár ebben is az élen. Tulajdonképpen minden bolt vásárlóinak nagy arányban az Igen választ kellett volna jelölniük, vagyis hogy tudomásuk szerint a bolt(lánc), ahol a legszívesebben vásárolnak törekszik-e a magyar termékek arányának növelésére, a magyar beszállítókkal való partnerségre. Hiszen az Agrárkamara már régóta egyeztetéseket folytat ez ügyben a hazai boltláncokkal, folyamatosan születnek az újabb és újabb megállapodások partnerségről, és a kiskereskedelem számára a fenntarthatósági céljaik megvalósításához is elengedhetetlen a magyar termelőkkel való együttműködés.
Tehát ha egy bolt vásárlója nem az Igen-t jelölte nagy arányban, mint mondjuk a CBA, Príma kedvelői, akkor ennek az állhat a hátterében, hogy nem jutott el hozzájuk az információ, mert a boltok egytől egyig tesznek a fent említett célokért. Ebből arra következtethetünk, hogy egyes boltok sokkal jobban kommunikálnak, esetleg használják ösztönzőként a magyar termékek reklámozását - így viszont a vásárlók is jobban tisztában vannak azzal, mi is zajlik a boltok és magyar termelők, beszállítók között.
A felmérés további részletes eredményeit következő cikkekben dolgozzuk majd fel, részletesen kitérve arra, miben tér el az aktív korú és a nyugdíjas korosztály gondolkodása a magyar termékek témában, illetve a vidékiek vagy a Budapestiek veszik szívesebben a hazait.
Címlapkép: Aldi / Todoroff Lázár