Ez döntheti el a boltok ellen indított háború sorsát: mit lép erre az Aldi, Lidl, Penny?

Koós Anna2021. május 21. 18:01

2020-as évben az élelmiszervásárlás volt a magyar internetezők második kedvenc témája, ami nem is csoda: a járvány alatt kardinálisan kérdéssé vált a mit, honnan és mennyiért. 2021-ben pedig egyre inkább foglalkoztatja a vásárlókat a termékek származása is, törekszenek a hazai termékek választására. Ezzel párhuzamosan a kormány több bejelentésével egyértelművé tette, hogy kiszorítaná a külföldi kiskereskedelmi láncokat Magyarországról. Ez azonban könnyen vásárlói felháborodáshoz vezethet. A Pénzcentrum felmérésében arra keresi a választ, hogy mi a vásárlók véleménye a hazai termékekről, a boltok termékkínálatáról, és min lehetne javítani, mivel lehetne őket a magyar árucikkek vásárlására ösztönözni.

Tavaly decemberben fogalmazta meg nyílt hadüzenetét Lázár János kormánybiztos a külföldi a kiskereskedelmi láncok ellen. Portfolio Csoport által szervezett Agrárszektor Konferencia 2020 online rendezvényen elhangzottak szerint a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. Ezt megerősítette az, amint már idén, február 4-én Orbán Viktor a Gazdasági Évnyitón mondott. A miniszterelnök sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az ügyben az elmúlt 10 évben egyelőre nem történt előrelépés, pedig azóta szerepel a kitűzött célok között.  

Valóban ismertek megszólalások korábbi évekből is, amelyekben megjelenik az igény a kormány részéről, hogy a hazai kiskereskedelem – különös tekintettel az élelmiszerláncokra – magyar többségi tulajdonban legyen. Amióta viszont Lázár János nyíltan hadat üzent a multiknak, a magyar termékek arányai a diszkontok polcain, és a magyar és nem magyar tulajdonú üzletek összehasonlítása folyamatos közbeszéd tárgya. Utoljára Nagy István agrárminiszter a növekedés.hu-nak nyilatkozta azt a kérdéssel kapcsolatban:

Stratégiai fontosságú kérdésnek tartom a kiskereskedelmet. Jelenleg olyan mértékű nyereség képződik a szektorban, majd ezt követően hagyja el az országot, amit nem lehet annyiban hagyni.

Raskó György agrárközgazdász szerint az ilyen bejelentéseknek nincs realitásuk: a Magyarországon jelen levő multikat piaci úton nem lehet kiszorítani. A szakember az Agrárszektor kérdésére elmondta: adminisztratív úton elképzelhető lett volna a multik elüldözése, viszont ahhoz az EU-nak is lenne egy-két szava. Nem valószínű, hogy engednének ilyen lépést, viszont rendelkeznek a kiskereskedelmi láncok megvédéséhez szükséges minden eszközzel. Az adminisztratív kiszorítás egy "blöff" Raskó György szerint, aki azt is elmondta, hogy

a vásárlók részéről is komoly felháborodásra lehetne számítani.

A Pénzcentrum sem először foglalkozik a kérdéssel, amelyet számtalan aspektusból meg lehet vizsgálni: mennyiben érintené jól, vagy rosszul a vásárlókat, ha a kormány beváltja ígéreteit? Drágább lenne a bevásárlás? Milyen helyzetbe kerülnek majd a kiskereskedelemben dolgozók? Érdekli egyáltalán a magyar vásárlókat, milyen tulajdonban van a bolt, ahol vásárolnak? Van igényük rá, hogy magyar termékeket vegyenek?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Igazság szerint a kiskereskedelmi élelmiszerüzletek már most sokat tesznek azért, hogy minél nagyobb arányban legyenek hazai termékek a kínálatukban, ezekről a törekvésekről aktuálisan mindig be is számolunk. Korábban a boltláncokat is megkérdeztük azzal kapcsolatban, mit tesznek a vásárlói igények kielégítése, és a magyar termelők, gyártók támogatása érdekében. Egészen sokféle törekvésre derült fény, amelyek nemcsak a magyar termelők támogatására, hanem a nagyobb fenntarthatóságra is irányulnak.

Egy friss kutatásból pedig most az derült ki, a magyar fogyasztók valóban egyre nyitottabbak a hazai termékek iránt, az ár és a minőség mellett fontos számukra azok eredete is.  Az elkötelezettség szintjében viszont még van tennivaló: a „Ha a magyar termék drágábban kapható, mint a külföldi, hajlandó magasabb árat fizetni érte?” kérdésre csupán a válaszadók 11%-a válaszolta, hogy mindenképpen a magyar terméket választaná. A kutatás rákérdezett a hazai termékválasztékon belül a kistermelői szegmensre is. 17%-uk szerint ez nagyon fontos, ők a kistermelői termékeket preferálják. A válaszadók 58%-a csak abban az esetben veszi le a polcról ezeket az árukat, ha az jobb minőséggel párosul. Egynegyedük egyáltalán nem figyel erre, számukra csupán a „hazai címke” a lényeges.

Felmérést készít a Pénzcentrum!

A Pénzcentrum legújabb felmérésében arra keresi a választ, miért keresik elsősorban a vásárlók a magyar termékeket, milyen elvárásaik vannak a boltokkal szemben, illetve mi motiválhatná őket arra a jövőben, hogy inkább a hazai árukat válasszák. Kérjük, hogy válaszaiddal segítsd te is a munkánkat!

Címkék:
vásárlás, Tesco, metró, aldi, lidl, auchan, kiskereskedelem, spar, magyar termék,