Pénzcentrum • 2021. április 9. 14:01
Egyértelműen leolvasható a járvány hatása a legnagyobb dráguláson, és árcsökkenésen keresztül ment termékek listáján: az egekben a digitális lázmérők és a karikagyűrűk ára. A biciklis szezon és a tavasz beköszöntét jelzi a kerékpárok és az átmeneti kabátok drágulása. Azon sincs semmi meglepő, hogy kilőttek a tojásárak: erre hónapok óta lehetett számítani. Mi jöhet még idén tavasszal? Feltehetően további drágulás. Mutatjuk a márciusi hónap legdrágább termékeinek toplistáját.
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint 2021. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál - ez jelentős emelkedés, hiszen februárban még 3,1 százalékos volt a mért infláció. Az elmúlt egy évben leginkább a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára emelkedett jelentősen. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,7 százalék-al nőttek - ez megegyezik a januárról februárra történt áremelkedések mértékével.
Az alapélelmiszerek között is akadnak olyan termékek, amelyek drasztikus dráguláson mentek át egy év alatt: az étolajé 21,3, a liszté 8,2, a cukoré 7,6, a rizsé 6,8, a munkahelyi étkezésé 6,6, a tojásé 6,4 százalékkal emelkedett. A sertéshús ára 7,8, a sajté 1,9 százalékkal csökkent. Az élelmiszerek ára átlagosan 2,7, a tartós fogyasztási cikkeké 3,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az új személygépkocsik 11,4, a szobabútorok 5,4 százalékkal kerültek többe.
A járműüzemanyagok ára 17,7 százalékkal magasabb lett.
Az egy év alatt leginkább megdrágult termékek listáját - azok közül, melyeknek a KSH havi szinten közli az átlagárát - mégis a kontaktlencse vezeti: 43 százalékkal kerül többe, mint tavaly márciusban. Dobogós továbbá az akácméz 28,3 és az étolaj 27,6 százalékos áremelkedéssel.
Jól látható a toplistán a járvány hatása: a digitális lázmérők ára is jócskán felkúszott, ezt a megugró kereslet okozhatta. A karikagyűrűk árváltozása pedig szorosan kötődik az arany árfolyamhoz, a benzin, gázolaj és dohánytermékek áremelkedése pedig feltehetően nem lep meg senkit. A top15-be tavalyi vesszőfutása után még mindig befér az alma, és az sem meglepő, hogy a férfi kerékpár felverekedte magát - itt a tavasz, nemsokára jön a biciklis keresletrobbanás és készlethiány a (web)áruházakban.
Ugyanígy tükrözik a legnagyobb árcsökkenést mutató termékek is a vírusválság és a járvány hatásait: hatalmasat csökkent a parkolás költsége például, köszönhetően az ingyenes parkolásnak. (A szemétszállítás díjának ilyen mértékű csökkenésének hátterében pusztán az áll, hogy a KSH már nem a havidíjat, hanem egy ürítés díját tünteti fel - így ha hetente viszik el a szemetet, nem csoda, hogy most a statisztika kb. negyedakkora árat mutat.) A lábbelik árcsökkenése is a karantén, korlátozások hatását mutatjuk: a női szandálok 8,4, a férfi szabadidőcipők 5,3 százalékkal lettek olcsóbbak egy év alatt.
Márciusban ismét lecsapott az infláció
Egy hónap alatt, 2021. februárhoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,7százalékkal nőttek, akárcsak januárról februárra. Az élelmiszerek 0,4 százalékkal drágultak, ezen belül a tojás 2,7, az étolaj 1,6, a baromfihús 1,4 százalékkal többe, a száraztészta 1,3, a szalámi, szárazkolbász, sonka 1,1 százalékkal kevesebbe került. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 1,3 százalékkal nőtt, ezen belül a dohányáruké 2,1 százalékkal.
A járműüzemanyagok ára 6,6 százalékkal lett magasabb!
Ami a havi drágulási toplistát illeti, a szezonális hatást mutatja férfi és női átmeneti kabát drágulása. A gyerek kabátok talán azért nem drágultak, mert digitális oktatásban ki lehet húzni akár addig is, hogy rögtön pulcsira lehessen cserélni a meleg kabátot? Lehetséges.
Az sem meglepő, hogy a tojás felkerült a havi drágulási toplistára: darabára 44,2 forintról 45,4-re kúszott fel, és ez még korántsem a vége. Korábban a Pénzcentrum is beszámolt, milyen együttes hatások vezetnek majd a tojás drasztikus drágulásához húsvét után:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Természetesen ebben a hónapban is volt olyan termék, amely olcsóbb lett, főként a szezonalitásnak köszönhetően - mint pl. a narancs és a citrom. A legnagyobb árcsökkenést mutató termékek 10-es toplistáján most 11 foglal helyet, mert a kakaópor és a csemeszalonna ugyanúgy 1,5 százalékkal lett olcsóbb.
Mi jöhet még?!
Azt már tudjuk, hogy a tojás drágább lesz tavasszal, és várható a takarmányárak emelkedésének következményeként minden állati eredetű termék (húsok, tej, tojás) drágulása. Elemzők szerint az infláció tavaszi megugrása is borítékolható: ez a márciusi áremelkedés nem is számít meglepően magasnak.
A következő két hónapban az alacsony bázis miatt még jelentősebb lehet az áremelkedés, a Portfolio-nak nyilatkozó közgazdászok szerint akár 5% környékére is ugorhat a fogyasztói árindex. Az igazi kérdés azonban az, hogy a tavaszi bázishatás miatti megugrás után az újranyitás mekkora inflációt hoz. Sokan
számítanak arra, hogy globálisan elindul egy sokkal erősebb áremelkedés az elhalasztott kereslet és a hosszabb-rövidebb kínálati fennakadások miatt, ez pedig Magyarországon is éreztetné a hatását.
Emellett a magyar újranyitásnak is lenne árfelhajtó hatása, így a május utáni magas infláció sem számítana meglepetésnek, de ezzel kapcsolatban egyelőre teljes a bizonytalanság - írja a Portfolio. A forint árfolyamának ingadozása és a tartósan magas infláció viszont lépésre késztetheti az MNB-t is. A jegybank már jelzést is küldött a piacnak, március végén egyik fő kockázatként emelték ki friss inflációs jelentésükben, a kamatdöntő ülés utáni sajtótájékoztatón pedig kijelentették, készek lépni, ha az áremelkedés tartós és jelentős marad tavasz után.
Felmérést készít a Pénzcentrum!
A Pénzcentrum legújabb felmérésében arra keresi a választ, miért keresik elsősorban a vásárlók a magyar termékeket, milyen elvárásaik vannak a boltokkal szemben, illetve mi motiválhatná őket arra a jövőben, hogy inkább a hazai árukat válasszák. Kérjük, hogy válaszaiddal segítsd te is a munkánkat!