Kiderült az igazság: ennyi magyar termék van valójában az egyes boltok polcain

Pénzcentrum2021. március 20. 10:01

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) friss kutatása szerint a 10 legnagyobb forgalmat generáló élelmiszer-kiskereskedelmi lánc kínálatában a termékek 70,53 százaléka volt magyar. A hat évvel korábbi eredményekhez képest pozitív elmozdulást mértek a tejek, gyümölcsök és zöldségek, a méz és a tojás tekintetében. A leginkább a friss gyümölcsök, zöldségek esetében nőtt a magyar termékek aránya a boltok polcain, 11,51 százalékkal.

A Nébih kutatása rámutatott, hogy az elmúlt hat évben csökkent a magyar termékek aránya a legnagyobb élelmiszerláncoknál. A 10 vizsgált kereskedelmi láncból 9 esetében csökkenést tapasztaltak a 2014-es felmérések eredményeihez képest, csak az Aldi volt a kivétel: de itt is csak 0,85 százalékkal nőtt a magyar termékek aránya.

Leginkább a magasan feldolgozott termékek esetében nőtt az import termékek aránya: a joghurtok közt csak 19,41 százalék volt a magyar termék, a sonkáknak 38,26 százaléka származott Magyarországról, míg a sajtok esetében ez az arány 46,68 százalék. Jó hír, hogy a mézek esetében 97,18 százalék volt a magyar termékek aránya, és a csirkehús (93,85%), túró, kefir, tejföl kategória (89,39%), de akár a meggybefőtt, kukoricakonzerv (73,96%) is jól szerepeltek.

A Nébih csaknem 40 ezer terméket vizsgált az Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Metro, Penny, Reál, SPAR, Tesco boltjaiban, 16 termékkategóriát vettek górcső alá, mindegyike élelmiszer. A jelentés részletesen itt olvasható.

Kiderült, hogy a vizsgált termékek közül a csomagolt sertéshús esetében az Aldi, Auchan, Lidl és SPAR kínálatában 100 százalék volt a magyar áru aránya! A csomagolt friss csirkehús esetében hasonlóképpen az Aldi, Auchan, Lidl, illetve a Penny, és Tesco győzedelmeskedtek (100%-kal). A magyar sonkák versenyét a Coop nyerte, a szalámik, szárazkolbászokét a SPAR, a virsli, párizsi kategóriát a Reál.

A tejek a Coop, Penny, SPAR, Tesco kínálatában 100 százalékban voltak hazaiak.

A tojásokat pedig a Lidl, Penny, Reál és Tesco esetében 100 százalékban magyar tyúkok tojták, a mézek közül pedig az összeset a polcon magyar méhek gyűjtötték az Aldi, CBA, Coop, Lidl, Penny, Reál, Tesco boltjaiban. A friss gyümölcsök, zöldségek legnagyobb arányban (87,26%) a Pennyben származtak Magyarországról, a lekvárok, dzsemek kategóriában pedig az Aldi győzedelmeskedett 100 százalékos ereménnyel.

Mennyire fontos a vásárlóknak a magyar termék?

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, a magyar vásárlók egyre környezettudatosabbak. Nem csak azért vásárolnak szívesebben magyar terméket, mert akkor nem több ezer kilóméterről érkezett "friss" gyümölcsöt esznek pl., hanem azért is, mert a fogyasztásuk így fenntarthatóbb, környezetbarátabb. A másik aspektus, ami miatt a magyar termék mellett döntenek, hogy így támogassák a gazdaságot, nem csak élelmiszerek, hanem más termékek esetében is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Egy tavaly év végi felmérés szerint a magyar vásárlók többsége még a pandémia idején is kiemelten fontosnak tartotta, hogy online vásárlásával segítse a magyar gazdaságot: a megkérdezettek több mint fele rendelt magyar terméket 2020 második felében legalább egyszer. A válaszadók többsége úgy vélte, hogy a magyar termékek vásárlásával támogathatják a gazdaságot ls 63 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy számára fontosabbá vált az elmúlt időszakban, hogy magyar terméket rendeljen.

Korábban egy másik, ehhez kapcsolódó kérdésben kértük a Pénzcentrum olvasóinak véleményét: mennyire tartják fontosnak, hogy magyar tulajdonú üzletben vásároljanak. Az eredmény azt mutatta, hogy a magyar vásárlók számára a minőség a legfontosabb (39%), de az alacsonyak árak (31%) is nagy súllyal esnek a latba. Ami meglepő eredmény a szavazásban, hogy mindössze 6 százalék számára fontos, hogy ne külföldi, hanem magyar tulajdonú legyen az üzlet, ahol vásárol, viszont 24 százalék kifejezetten kerüli az ilyen üzleteket. Vagyis a válaszadók negyede nem szívesen költi a pénzét ilyen boltokban!

 

Címkék:
vásárlás, élelmiszer, bolt, vihar, magyar termék, szavazás, sertéshús, párizs, csok 10+10, online bevásárlás, spar bevásárlás,