Hiszünk benne, de költeni nem akarunk rá: felemás a magyarok zöldszemlélete

Pénzcentrum2020. december 11. 13:04

Szeretnénk védeni a környezetet, de lehetőleg ne kelljen érte sokat tenni, pláne ne járjon plusz kiadásokkal - felemás eredménnyel zárult, hogy a magyarok ökotudatosságát mérte fel egy ásványvízgyártó. Zöldbe csomagolva pedig mindent jobban el lehet adni.

"Alapvetően nyitottak vagyunk a zöld kezdeményezésekre, amennyiben ezek könnyen elérhető és lehetőleg olcsó megoldások" - fogalmazza meg ellentmondásos végkövetkeztetését a Mizse ásványvíz gyártójának felkérésére készített kutatás a magyarok ökotudatosságáról. 

E szerint bár elvben sokaknak fontos a fenntarthatóság, ez nagyon sokaknál csak addig terjed, ameddig ez nem jár plusz energia- vagy pénzbefektetéssel, rengetegen pedig kifejezetten az ár-érték arány miatt választanak egyébként zöldnek tekinthető megoldásokat. Pozitívumnak mondható ugyanakkor, hogy az ilyen lépések a felmérés szerint már beépültek a mindennapi rutinunkba.

Textilzsáktól a magyar almáig

Első helyen áll a hulladékok szelektálása, ugyanis a válaszadók saját bevallása szerint több mint kétharmaduk (77%) szétválogatva gyűjti hulladékát. Emellett, ha valami elromlik, akkor a magyarok kétharmada szívesebben gondolkodik javításban, mintsem rögtön egy új vásárlásában. Ez persze nemcsak környezet, de pénztárcabarát megoldás is egyben. 

Dobogós helyen áll még a hazai termékek előnyben részesítése is arra hivatkozva, hogy ezzel kisebb lesz a szállítás okozta környezetszennyezés mértéke (69%). Ezenkívül a lakosság nagy része (61%) igyekszik minimalizálni a műanyag zacskók használatát és inkább a többször használatos textiltáskákat választják

Költeni azért ne kelljen rá

A kutatásból kiderült, hogy minden harmadik ember (32%) előnyben részesíti a környezetre kevésbé káros "zöld" termékek vásárlását, bár nagy százalékuknál (49%) ez még mindig inkább csak alkalomadtán fordul elő. Sőt, a válaszadók 14%-a nyilatkozott úgy, hogy számukra az ár az elsődleges szempont. 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kifejezetten a fenntarthatóság miatt kevesen hajlandóak használt termékeket vásárolni, legyen az bútor, ruházat vagy háztartási eszköz (21%), illetve ugyanilyen arányban érdeklődnek a csomagolásmentes boltok iránt is. Ennek ellenére bizakodásra ad okot az, hogy a magyarok majd fele (48%) az újrahasznosítható, illetve újrahasznosított anyagú csomagolásokban lévő termékeket választja szívesebben.

Jelentsen ez akármit is

A fenntarthatóság előtérbe kerülésével olyan szavak épültek be a köztudatba, illetve szinte mindennapi szóhasználatunkba, melyek pontos jelentésével nem feltétlenül vagyunk tisztában. Így például minden harmadik magyar találkozott már az ökológiai lábnyom fogalmával, mégsem ismerik pontos jelentését (37%), illetve majdnem felük (46%) van ugyanígy a karbonsemlegességgel. 

Ettől függetlenül a gyártók bátran használják az ilyen és ehhez hasonló megnevezéseket, bélyegeket termékeiken, hiszen pozitív gondolatokat csatolnak hozzájuk a vásárlók. Magyarul nem értjük, hogy melyik mit jelent, de azért zöldbe csomagolva mindent jobban el lehet adni.

Címkék:
lakásfelújítás, zöld, környezetvédelem, szennyezés, ökológiai lábnyom, textil, fenntartható, zöld energia, korszerusites, ökológia,