Pénzcentrum • 2020. november 26. 11:33
Az elektronikus kereskedelemben 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt. Ne rendeljünk olyan webáruházból, amely egy e-mail címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget. Black Friday előtt is érdemes a jogainkról, panaszkezelési lehetőségeinkről és a kiszemelt online kereskedés megbízhatóságáról körültekintően tájékozódni.
A Black Friday, a hálaadás utáni első péntek hagyományosan a karácsonyi vásárlások kezdőnapja az Egyesült Államokban. Ma már a világ minden táján kiemelt kedvezményekkel várják ezen a novemberi pénteken vevőiket a kiskereskedők. Magyarországon elsősorban az online forgalomra jellemzők az akciók, leárazások, amelyek legújabban nem csupán egyetlen napig, hanem szinte egész hónapban tartanak. A lehetőség népszerűségét mutatja, hogy a Black Friday szóösszetétel 2017-ben a legfelkapottabb keresőszó volt, és az elmúlt két évben is az első hétben szerepelt.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait. Megrendelés előtt célszerű összehasonlítani az árakat, mert könnyen előfordulhat, hogy az akciósként hirdetett termék máshol olcsóbban kapható. Az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel. A jogsértésen ért e-kereskedőkről a kormány oldalán lehet tájékozódni.
A "Kapcsolat" menüpontból ki kell derülnie, hogy magyar webáruházban böngészünk-e. Ha nem így van, probléma esetén külföldre tudjuk csak visszaküldeni az árut, a postázás pedig többe kerülhet a terméknél. Ha karácsonyi ajándékot vásárolnánk akciósan, kalkuláljuk be, hogy a tengerentúlról vagy Távol-Keletről kedvezményesen megrendelt árucikk nem biztosan érkezik meg szentestéig.
Online vásárláskor 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt. A CD, DVD, szoftver kivételével akkor is meggondolhatjuk magunkat, és indokolás nélkül visszaküldhetjük a terméket, ha már kicsomagoltuk. Ez a jog azonban nem korlátlan, például gyorsan romló élelmiszerre vagy egyedi igényre elkészített ajándékra sem vonatkozik. A termék visszaküldésének költsége a vásárlót terheli. A kereskedőnek a visszajuttatást követő 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie a vételárat és a szállítási díjat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ha panaszunkat közvetlenül a webáruházzal nem sikerül rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk segítségért.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár elmondta: "Az elektronikus kereskedelem 114 milliárd forintos forgalommal minden eddigi mutatóját felülmúlta idén áprilisban, a legszigorúbb korlátozások idején. Az internetes és csomagküldő cégek teljesítménye némi visszaesést követően már szeptemberben meghaladta a tavaly novemberit. A járvány második hullámában bevezetett óvintézkedések ismét látványos élénkülést hozhatnak. Az év utolsó hónapjaiban az online kereskedelem havi forgalma megközelítheti, akár meg is haladhatja a 100 milliárd forintot. Az ITM ismételt figyelemfelhívásával az ünnepi időszakot megkeserítő, elkerülhető bonyodalmaknak és kellemetlenségeknek szeretné elejét venni a magyar családok békés készülődésének érdekében."