Biró Attila • 2020. november 11. 11:01
Magyarországon történetileg más utat járt be a Black Friday mozgalom, mint például az USA-ban. Ennek azonban megvannak a maga okai. Többek között ezekről az okokról; az ilyenkor várható akciók mértékéről; a vásárlók megtévesztésének visszás kereskedői gyakorlatáról; illetve az új koronavírus-járvány okozta nehézségekről is beszélgettünk Várkonyi Balázzsal, az Extreme Digital Zrt. ügyvezető társalapítójával. Interjú
Pénzcentrum: A Black Friday Magyarország évek óta nem egyetlen napi nagy akciórohamot, hanem egy elnyújtott, gyakorlatilag egész novemberen át tartó akciós időszakot jelöl. Mennyire lehet így még komolyan venni a hírhedté vált akciós napot?
Várkonyi Balázs: Magyarországon egyfajta sajátos találmány volt, hogy a Black Friday inkább egy több héten át tartó akciós hullám legyen, mert a kapacitás elosztás ezt követelte. Arra ugyanis nagyon kevés cég képes, hogy egy napon bonyolítsa ezt a teljes rendelésszámot. Ez, csak hogy értsük, mekkora számokról van szó, egy normál napi rendelésszámnak akár a 30-40-szerese is lehet. Miért lenne egy cégnek ekkora kapacitása ahhoz, hogy ekkora hullámot kezelni tudjon?
Ezért alakult hát így Magyarországon, mert a cégek, csomagküldő vállalatok azt mondták, egy nagy nap helyett legyen inkább négy, három vagy kettő közepesen nagy nap. Ebben egyébként anno az Extreme Digital is partner volt, mert a raktárkapacitások, az árukészlet kapacitások ezt követelték. Ezzel szemben például a másik brandünk, az eMAG stratégiája Romániából világ életében arra összpontosult, hogy olyan fejlesztéseket hajtson végre, amiket a Black Fridayen tesztel le, és utána ezzel az új, óriás nagy számmal próbálja már a következő év bázisát megemelni. Így az egész stratégia arra épül, hogy mindent a Black Friday-ra összpontosítanak, és egy ilyen nap legyen. Ezek tehát markáns különbségek.
Ha ez elmúlt éveket nézzük, akkor a Black Friday-kor alkalmazott akciók mértéke nagyobb, mint más éves akciós időszakokban?
Ahogy azt már mondtam, a két cégünknél más a stratégia. Az Extreme Digitálnál kevesebbszer vannak 40-50 vagy akár ennél is magasabb akciók ebben az időszakban. Itt inkább kisebb akciókból van sok, de azokat nagyon releváns termékekbe tesszük, így ár/érték arányban az itt vásárlók azt érzik, hogy jól járnak. Az eMAG-nál viszont ténylegesen adattal, számokkal, fogyással visszaigazolva tudom mondani, hogy az évben ezen a napon adjuk a legkedvezőbb áron azokat a termékeket, amiket az akcióba beteszünk.
Lehet különbséget tenni, hogy milyen árkategóriájú termékek kapnak 50 vagy afölötti százalékos engedményt, illetve ennél kevesebbet?
Műszaki termékek esetében a kedvezmény mértéke azért sokkal szolidabb lehetőség, mint mondjuk egy FMCG vagy egy divat-termékcsoport esetében. Tehát egy 50-60 százalékos engedményt például egy IT elektronikai terméknél elérni nagyon nehéz. De azért a műszaki cikkeknél is van egy nagy szerencse az évnek ennek a szakában, ami lehetőséget ad a magasabb kedvezményekre. Általában a nagy márkák ugyanis karácsony előtt élesítik portfólióváltásukat, ilyenkor dobják piacra legújabb termékeiket. Ez a váltás pedig azt is segíti, hogy az aktuális legjobb terméket maga a gyártó is leárazza, hogy az új termékét hagyja majd érvényesülni karácsonykor.
Az elmúlt években mind a média, mind a hatóság felhívta a vásárlók figyelmét, hogy egyes kereskedők megtévesztő ajánlatokkal próbálják behúzni a vásárlókat. Mit lehet ez ellen tenni kereskedői oldalról?
Azt látom, hogy a magyar hatóságok tényleg nagyon jelentős munkát végeznek az elmúlt években. Nagyon látványos a tevékenységük, mi mind a két márkánkkal eléggé célkeresztben vagyunk. Mi azonban a magunk részéről csak annyit tehetünk, hogy figyelünk és felhívjuk a vásárlóink figyelmét, hogy megfontoltan vásároljanak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mennyiben zavarta meg az év végi akciósorozatot az új koronavírus-járvány, mennyiben érinttette ez a készleteket, illetve kell-e számítani a kiszállításokkal kapcsolatban csúszásokra?
A koronavírus hatására gyakorlatilag az idén 2-3 évet fejlődött az e-commerce kereskedelem, és ez globális hatás. Az első hullámnál, mivel az először Kínában és más távol keleti országban jelentkezett elsőként, tényleg voltak gyárleállások, és volt, hogy készlethiány is fellépett. Ezt azonban odakint gyorsan korrigálták, és gyakorlatilag elindult a tömegtermelés, úgyhogy az európai második hullámnál készletprobléma egyáltalán nincs, olyannyira, hogy inkább dömping van. Összességében azonban a piac nem nő, a GKI szeptemberi kimutatása szerint összesen 1 százalékot nőtt a teljes kiskereskedelemi forgalom a 2019-eshez képest, viszont az online piacrész bizonyos időszakokban 30-40 százalékos növekedést is fel tudott mutatni.
A szállításokat illetően ugyanakkor azt látom, hogy jól felkészültek a cégek. Ha azonban további országos szigorítások is jönnek, akkor azért kihívás lesz a futárszolgálatoknak ezt az extra növekedést kiszolgálni. Úgyhogy biztos el lesznek havazva bőven, amit még az időjárás is tud majd tetézni. Egy fagy vagy egy hó még további csúszásokat tehet majd a kiszállításokba. Ezzel együtt azt gondolom, hogy a futárszolgálatoknak egy nagyon erős, ám annál több kihívással teli év a 2020-as.