Biró Attila • 2020. november 7. 06:58
Az idei karácsonyi bevásárlási szezont is jócskán átalakítja az új koronavírus-járvány. A szakértők azonban úgy vélik, az ünnep állni fogja a sarat, óriási költekezésekre lehet számítani idén is. Ahogy arra is, egyre többen vásárolnak majd online, de persze attól nem kell tartani, hogy a műszaki boltokba nem fognak menni az emberek. A készülődés nagy, a kereskedők mind a raktárkapacitásuk növelését, mind a kiszállítás magasabb fokozatra kapcsolását előkészítették. Mutatjuk, várhatóan mik lesznek az idei év sláger elektronikai termékei, illetve azt is, a tavalyi évi legekből mekkora következtetéseket érdemes levonni idénre.
Az idén átlagosan 52 300 forint fejenként a karácsonyi ajándékokra szánt átlagos keret, 8 százalékkal nagyobb, mint tavaly - derült a GKI és az Árukereső friss kutatásából. A felmérés rámutatott arra is, vélhetően a laptopok, háztartási gépek, okostévék, játékkonzolok és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasszal tetőzött. Ennek következtében nagyobb szerep juthat a játékoknak, könyveknek, ruházati cikkeknek és szépségápolási termékeknek.
De hogy látják ezt a legnagyobb magyar elektronikai kereskedők? Ők mire készülnek idén karácsonykor, szerintük mik lesznek az idei szezon slágertermékei, illetve milyen nehézségekre lehet majd számítani a koronavírus-járvány okán? Többek között ezeket a kérdéseket tette fel a Pénzcentrum a magyar elektronikai-piac legnagyobb szereplőinek.
Karácsonyi ajándék top lista
Először arra voltunk kíváncsiak, mik voltak a 2019-es év slágertermékei a karácsonyi időszakban, illetve arra, hogy ezek alapján mire lehet következtetni idén, 2020-ban.
Media Markt
- tájékoztatta a Pénzcentrum a Media Markt, akik idénre viszont úgy számonak, hogy az egyik slágertermék "várhatóan a játékkonzol lesz, ugyanis mindkét gyártó új modellt bocsát piacra, ezeket máris hatalmas várakozás övezi, számos előrendelésünk van már. Szintén nagyon várták az új okostelefonokat (pl. iPhone 12) a vásárlók, de idén is számítunk arra, hogy megnő a forgalma a háztartási kisgép osztálynak, az egészségmegőrző termékeknek, a nagyméretű (okos) televízióknak."
Ezen felül a vállalat azt is elmondta lapunknak, hogy minden évben rengetegen vásárolnak játékszoftvert, illetve praktikus kiegészítőket a már meglévő eszközökhöz, ezekre szintén számítunk. Specifikusan a Media Marktra jellemző az is, hogy a karácsonyi időszakban nagyon felpörög az úgynevezett Okospult szolgáltatásuk, melynek keretében például szoftvereket telepítnek megvásárolt notebookokra vagy védőfóliákat ragasztanak mobilokra.
Euronics
- mondta el a Pénzcentrumnak Fazekas Bálint az Euronics Műszaki Áruház - Vöröskő Kft. igazgatósági tagja. A szakember ezen felül bemutatta a tavalyi év top 10 slágertermékét is, melyek a következők voltak:
- Kézi mixerek, kapszulás kávéfőzők, konyhai mérlegek, hajszárítók. Ezek a termékkörök klasszikus karácsonyi ajándékok, hiszen ezek minden családban úgymond fogyóeszközök.
- Másik nagy sláger termékkör a telefonok és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítők voltak. Nem meglepő, hiszen a tavalyi évben is számos új modell jött ki a termékkörből, valamint a kiegészítők, mint fejhallgatók, hordható okos eszközök nagy divatnak számítanak.
- Jól látszik a piaci átrendeződés a televíziók esetében. Míg néhány éve még a 32" volt a normál, vagy átlag méret, a tavalyi évben tovább emelkedtek a képátlók. Ma már a TOP 10-be nem fér bele a 32", vagy alatti tévé, mint kategória.
- Tartja magát azonban továbbra is a klasszikus karácsonyi ajándék, a mosógép. Itt az előltöltős gépek már nagyobbak, mint a hagyományosnak nevezhető felültöltős piac.
- A dobogóról éppen csak lecsúszott a hűtők kategóriája, ami szintén nevezhető tradicionális karácsonyi terméknek, hiszen a családi lakomákat valahol tárolni kell. Érthető, ha ilyenkor megnő az igény ezekre a gépekre.
- A laptopok sok családban az iskolakezdés mellett a karácsonyi ajándékozásnál kerülnek fókuszba, ahogy tavaly is történt.
- Előkelő helyen végeztek a porszívók, takarítógépek is. Ez utóbbiak olyan szegmens, ami a tavalyi évben szinte csipkerózsika álmából éledt fel. Hosszú ideig a nagy gyártók sem látták a fantáziát a termékkörben. Aztán a tavalyi évben, ahogy a napi takarításban az állóporszívók kezdték átvenni a területet a porzsákos porszívóktól, úgy váltak ismét létjogosulttá az egy-egy nagytakarításkor használt eszközök.
- A TOP 10-be fér még egy fontos termékkör, a beépíthető főzőlapok és sütők. Ezek amellett, hogy a karácsonyi étkezések elengedhetetlen kellékei, jól mutatják, hogy a hagyományos tűzhelyek, főleg a gáztűzhelyek miként szorulnak a háttérbe.
- Mögöttük kevéssel a mosogatógép végzett, ha az eladásokat nézzük. Ez a termékkategória is az elmúlt években nőtte ki magát. Azzal, hogy az emberek környezettudatosabban élnek, illetve növekszik az életterük, a mosogatógépek ma már nem a luxus, hanem az észszerűség mintapéldái.
- A szórakoztató elektronika fért még be az elméleti 10-es listára.
Fazekas Bálint mindezen felül elmondta azt is, hogy az idei karácsonyi szezonra a COVID helyzet rá fogja nyomni a bélyegét, ahogy tulajdonképp átrendezte az egész év kereskedelmét is. Az év elején a számítástechnikai és az otthoni munkavégzéshez, élethez szükséges termékkörök kerültek a fókuszba. Sok laptop, konyhai kisgép, majd szépségápolási termék fogyott, aztán ahogy állandósulni látszott a helyzet, az otthoni szórakozás vált slágerré.
Ez utóbbit azzal magyarázta a szakember, hogy mivel a mozizás kicsit háttérbe szorult, a streaming szolgáltatók mind inkább átveszik a filmszínházak helyét. Ezért felértékelődni látják az otthoni szórakoztatást. Ehhez pedig a soundbarok nagyon jó alternatívák, ahogy a bluetooth hangszórók iránt is tovább nő a kereslet.
Szinte biztos az is, hogy az automata kávéfőzők, vagy akár a padló- és szépségápolás is olyan szegmensek, melyek mindig megtalálják a helyüket a karácsonyfa alatt. Ugyanúgy ahogy a Media Markt, az Euronics is azzal számol, hogy a konzolok között szintén most várható az újdonságok megjelenése, akár a szoftverek, akár a gépek tekintetében.
Specifikusan az Euronics kitért arra is, hogy idén bevezettek egy új termékkategóriát, a barkács és kerti szerszámok értékesítésével. Ez pedig egy nagy piac, főleg az urak, de a hobbi kertészek is megtalálják náluk, amit keresnek. Arról nem is beszélve, hogy ez a szegmens nagyon fejlődi, ahogy azt láthattuk is, az idén mindenki házi kiskerteket telepített, vagy éppen lakásfelújított.
Extreme Digital
Az Extreme Digital arról tájékoztatta lapunkat, hogy míg tavaly a teljes szezonban a tévé, az okostelefon, a tévé és a notebook volt a legnépszerűbb, addig a szentestét megelőző héten azok a tíz-húszezer forintos termékek adják a megrendelés legnagyobb részét, amelyeket tipikusan utolsó pillanatban vásárolnak meg valakinek ajándékba.
Így például az egykori NDK-s szendvicssütő kínai gyártmányú utódja mellett ilyen termék az aktivitás mérő karpánt, a belép kategóriás táblagép, valamint az elektromos fogkefe is. Ezen felül szintén kiemelkedően népszerűek voltak a Dolce Gusto kapszulás kávégépek. Ezen kívül nagy számban fogytak az ajándék mellé szánt olyan járulékos kiegészítők is, mint a másfél méteres, 4K felbontással kompatibilis HDMI-kábel, illetve a microSD memóriakártya.
Emellett a vállalat szerint karácsonykor nagyon népszerű utolsó pillanatos ajándéknak számítanak a Feldobox élménykuponok is: ezekből a karácsonyi szezonban nyolcszor annyi fogyott, mint egy átlagos hónapban. Specifikusan egyébként az Extreme Digital saját ajándékártyáját is sokan választják univerzális ajándéknak.
Az utolsó napos ajándékokat félretéve a vállalat beszámolt arról is, milyen termékek voltak egészében a november-december slágertermékei. Itt nem meglepő módon már jóval nagyobb értékű termékek kerülnek a népszerűségi lista élére: a tévé, az okostelefon, a notebook és a játékkonzol.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
De felfértek még a listára a szárítógépek, a táblaképek, továbbá a játékok, a szépségápolási termékek és parfümök, a konyhai kisgép, az okosóra és aktivitásmérő, illetve a kávéfőzők is. Ezeken felül kiemelkedően sok fogyott tavaly az akkumulátoros csavarhúzóból, de LEGO termékből is jutott. Érdekes jelenség volt az is, hogy a vállalatnál a tavalyi Black Friday-kor ének slágerének számított az elektromos roller is: bár az Extreme Digital több ezer darabot eladott ezekből, a rollerek karácsonyi felfutása megtorpant, a rollerek szabályos használatával kapcsolatos aggályokkal megfogalmazó cikkek, tévériportok érezhetően sokak kedvét elvették a vásárlástól - ami jól látszik a keresési statisztikákból.
És hogy mit hozhat a 2020-as karácsony? Az vállalat úgy számol, hogy a járványhelyzet miatt jóval nehezebb megjósolni a várható karácsonyi vásárlási trendeket, mint a korábbi években, mert a járvány kezdetén bevezetett kijárási korlátozások alatt sok magyar háztartás előre hozott olyan nagy értékű beszerzéseket, mint amilyen a laptop, a tévé, vagy a mosó-szárítógép, hűtőszekrény.
A kereskedő ezért arra számít, hogy a COVID19-járvány által keltett bizonytalanság nyomán sokkal megfontoltabban fognak költeni a magyar vásárlók a karácsonyi ajándékozásra. Vélhetően a korábbi éveknél is többen időzítik majd a beszerzéseket a novemberi Black Friday-re, hiszen ott jelentős kedvezménnyel szerezhetnek be sláger termékeket.
Nagy a készülődés
A MediaMarkt műszaki áruházlánc megemelkedett érdeklődéssel számol a hátralevő időszakra, ennek megfelelően bővítette logisztikai kapacitásait mind a raktározás, mind a házhozszállítást végrehajtó logisztikai partnerek terén.
- mondta el lapunknak a vállalat, ami ezért mindig előre készül, hogy minél gördülékenyebben kiszolgálhassa a megrendeléseket. Ezen felül fontos szerepet kapnak az egészségügyi óvintézkedések is.
- tudta meg lapunk a kereskedőtől.
- tudatta a Pénzcentrummal Fazekas Bálint. Az Euronics szakembere felhívta a figyelmet arra is, hogy erre a logisztika mellett, a házhozszállítást végző cégeknek is fel kell tudni készülni. Ezzel együtt az izgathatósági tag szerint a megfelelő biztonsági előírások betartása mellett, az üzletekben történő vásárlás sem fog jelentősen visszaesni.
A lánc egyébként március óta mindig, folyamatosan és naponta több alkalommal fertőtlenítik az üzleteket, a kasszákat és a bejáratok környékét. Ezen felül korlátozták az egy időben egyszerre belépő vásárlók számát is, aminek következtében egy felfokozott vásárlási időszakban, ügyfél oldalról is nagyfokú rugalmasságra lesz majd szükség a vezető szerint. Ez azonban mindenki közös érdeke - tette hozzá.
Az Extreme Digital az idei, kiemelten fontos időszakról úgy vélekedik, hogy sem az év nehézségei, sem a vírushelyzet nem fogja a karácsonyt megadásra kényszeríteni. Ezért a cég gondosan válogatott, nagy mennyiségű készlettel, sok új termékkel, pontosan megtervezett logisztikai megoldásokkal és csomagkezeléssel; pontosabb vevői kommunikációval; szezonálisan alkalmazott extra munkaerővel készül a novemberi és decemberi vásárlási rohamra.
- ismertette álláspontját lapunkkal a cég, ami a biztonságos vásárlással kapcsolatban kiemelte, minden telephelyükön és raktáraikban naponta többször takarítani. Miden közös helyiségben, a dolgozókkal történő érintkezési pontokon kézfertőtlenítőket helyeztek ki.
A raktárakban és szállítási pontjaikon védőfelszerelésben és szigorú egészségügyi ellenőrzések alatt dolgoznak az embereke. Az árukat, csomagokat, berendezéseket naponta speciális fertőtlenítéssel védik. Illetve korlátozzák a nagy létszámú egy helyiségben tartózkodást, és a személyes kapcsolattartást partnereikkel. Ebben segít a rugalmas munkarend, illetve a home office szabályozásuk is.