Pénzcentrum • 2020. október 27. 10:42
Az informatikai, híradástechnikai cikkek piaca 30 százalékkal esett a hagyományos boltokban a nyári és az őszi hónapokban. A járvány itt is formázott egyet a vásárlási szokásokon, pedig ez az egyik legkedveltebb vásárlótér. A mobil termékkör még feltornászhatja a számokat, de ez is a járvány alakulásán múlhat.
A statisztika heti monitoros legfrissebb adatközléséből is az derül ki, hogy a különféle műszaki ketyerékből sokkal kevesebbet vásárolunk, mint korábban a hagyományos boltokban - írja a blokkk. De a webáruházakban is óvatosabban huzigálják a bankkártyákat a vásárlók a drágább holmik válogatásakor.
Október első harmadában 30%, előtte szeptemberben harmadnyi volt a visszaesés az online kasszaadatok alapján. A szeptemberi hónapban még az iskolakezdés sem javított sokat: a hónap első hetében "csak" 20% volt a visszaesés, amit viszont olyan zuhanás követett, aminek eredője lett az egész hónapban összeszámolt 30% feletti esés (tehát a hónap további részében jócskán 30% feletti volt a visszaesés). És az augusztus sem mutat szebb képet, ráadásul tovább lapozgatva visszafelé a naptárban júliusban is 20% volt a csökkenés.
Június volt az utolsó hónap, amikor többet vásároltunk a hagyományos boltokban informatikai, híradástechnikai cikkekből, de ez sem volt sokkal több az előző évinél, csak 5-6% körüli növekményt jelzett a heti monitor.
Hiába volt home office és digitális tanrend, amikor éppen kütyükből kellett azért vásárolni a boltokból otthonra (a munkaadó cégek ezt maguk meg is tették), a március közepén bevezetett 15 órás zárás és a hónap vége tájékán beléptetett kijárási korlátozás azért visszafogta a vásárlásokat ezen a piacrészen is. Igaz, hogy az informatikai, híradástechnikai boltok 15 óráig a kijárási korlátozás alatt is nyitva lehettek, mivel munkavégzéshez szükséges portékákat árultak, de a babkonzerv és a szappan spájzolása közepette óvatossá váltak a vásárlók mindenütt.
Az óvatosság azt is jelentette, hogy ami drágább - ez egy járványtól független vásárlási szokás, de a koronavírus rátett erre egy jókora lapáttal -, abból visszafogják magukat a kosztpénzt és az egyebekre jutó apanázst beosztó háziasszonyok a bevásárlólista összeállításakor.
A statisztika adatai is arra utalnak, hogy a súlyosabb második hullám kevesebb boltlátogatásra és több latolgatásra kényszeríti a vásárlókat, ami a pénztárcák nyitogatásában is látszik szinte minden boltban. A nagyobb értékű műszaki cikkek vásárlásának visszafogása a családi költekezésben kitűnik a boltos statisztikában is. Igaz, itt összevonva összegezik a műszaki cikkeket a bútorokkal, és a legutóbbi hónapok adatai ebben a viszonylatban is jókora visszaesést mutatnak.
Pedig az esztendő jól indult, 6-10%-os növekedésekkel, de az áprilisi mélypont a kijárási korlátozás alatti nyitvatartás mellett is közel negyedével kisebb piacot hozott. Júliusban ugyan volt egy 9%-os ugrás, de a nyári hónapok, augusztus és szeptember nagyságrendjét tekintve 10-15%-os eséssel zártak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Pedig mobilra költenénk a legtöbbet
A korábbi években, így 2019-ben 445 milliárd forintot költöttünk el különféle informatikai, híradástechnikai cikkekre, a legnagyobb szelete pedig ennek a piacnak a mobiltelefon volt, 164 milliárd forinttal. Egy évvel korábban 404 milliárd forintot szórtunk el ketyerékre, ami 10%-os növekedést takart. Ennek a felét egyébként a mobiltelefonok hozták.
Kütyüt persze nem csak a műszaki áruházakban lehet vásárolni, nem is csak a weben, hiszen a szupermarketek, a picurka szakboltok, vagy éppen még egyes diszkontok is kínálnak belőle időnként. 2020 első felében a már említett home office és a digitális tanrend is megtette ugyan a magáét, és a korábbi évekhez hasonlóan a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban. Többet költünk ráadásul mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.
A járványhelyzet is feldobta a mobilvásárlásokat is, bő negyedével többet költöttünk rá, mint korábban már első negyedévben. Ez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban - különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette - sok magyarázgatást nem igényel. És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:
A weben sem hasít a piac
Ezt jelzi a rengeteg akció is az őszi hónapokban, de a statisztika is: a webáruházak forgalma akkor ugrott nagyot, amikor a többi bolt áprilisban és május első felében zárva volt. De júliusban és augusztusban már fékezett a piac, a bővülés mértéke "csak" 20-25% között volt. Ez még kisebb is ráadásul az előző évinél.
Az első nyolc hónap webáruházi növekedése persze tekintélyes, 40% körüli, de nagyságrendjét nézve ez összességében nem nagyobb megugrás az előző évinél. És pénzünk 90%-át így is a hagyományos boltokban költjük. Az előrejelzések is óvatosságot tükröznek a vásárlási szokásokban, költekezésben, a járvány pedig felfelé fut még. És ma nem tudni, pontosan meddig. Ez a bizonytalanság rányomja bélyegét a költésekre is, de mivel ezek ott voltak a korábbi évek legnépszerűbb ajándékai között is, a Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlásban is lehetnek majd nyomai a vásárlók eddigi óvatosságának is.