Pénzcentrum • 2020. október 19. 16:49
Az autóvásárlás egyik sarkalatos pontja az árkategória. Sokan csak utólag döbbennek rá, rosszul döntöttek, és nem kellett volna kimaxolni a keretet. A rossz döntések további súlyos pénzekbe fájhatnak. Alább mutatjuk, hogy lődd be, milyen autót engedhetsz meg magadanak.
Sosem volt még akkora forgalma a hazai használtautó-piacnak, mint az idei harmadik negyedévben: csaknem 212 900 használt, belföldön regisztrált személyautó cserélt gazdát ebben az időszakban. Ez 1,6 százalékkal haladja meg a korábbi csúcsot, amit 2019 utolsó negyedévében regisztráltak.
Az adatok azt mutatják, hogy a piac az elmúlt hónapokban jórészt kompenzálta a tavaszi járványügyi korlátozások miatt bekövetkező forgalomkiesést. Már június óta rendre magasabb volt a forgalom, mint egy évvel korábban, és ennek köszönhetően az első kilenc hónapban regisztrált adásvételek száma már csak 2 százalékkal marad el a tavalyi rekordév hasonló időszakának szintjétől.
Bár látható, hogy lassan magához tér az autópiac, rengetegen érdeklődnek a kereskedésekben, sokan elhamarkodják a döntést: új, vagy használt autó vásárlásakor szinte mindenki számításba veszi, hogy milyen modellt engedhet meg magának - ám sokan tovább nyújtózkodnak, mint ameddig a takarójuk ér. Ennek az árát később fogják megfizetni. Bár sok kereskedésben azért próbálják a legoptimálisabb megoldást megtalálni, de azért jellemzően még mindig a középút helyett a drágább modellek felé terelik a vásárlókat. Így pedig könnyen komoly teherré válhat a régóta várt új kocsink. Mutatjuk, mi mindennel kell számolnod!
A nulladik lépés az, hogy tisztában legyél az anyagi lehetőségeiddel. Számba kell venni a bevételeket, és a kiadásokat is. Szóval, ha eddig nem állítottál össze családi költségvetést, akkor ideje elkezdeni! Érdemes az 50-30-20-szabályt követni, ami a következőképp áll össze:
- a fizetésed 50 százalékából fedezd a kötelező kiadásokat, például a lakhatási költségeket,
- 30 százaléknyi részt költsd el bármire, amire csak szeretnéd - például egy autóra,
- a fennmaradó 20-at pedig tedd félre.
Fontos, hogy komolyabb anyagi tartalék nélkül inkább bele se vágj az autó-projektbe! Ha nincs annyi pénzed félretéve, hogy 3-6 hónapig kihúzd, ha bármi történik, akkor inkább gyűjtögess még kicsit, mielőtt autót veszel. Főleg, hogy az autó is bármikor elromolhat, ami megint rengeteg pénzbe kerülhet.
Miután átnézted a költségvetést, érdemes azzal is számolni, hogy a kocsit nemcsak meg kell venni, rengeteg más költséggel jár. Érdemes tehát többek között ezekkel a következő járulákos költségekkel számolni:
- kötlező biztosítást kell kötni, fizetni
- tankolni kell, parkolást kell fizetni
- karban kell tartani, a gumiabroncsokat is cserélni kell például
Vásárlás előtt érdemes megnézni egy kgfb-kalkulátorban, hogy nagyjából mennyi lenne a biztosítási díj a kiszemelt autókra. Így pedig tovább szűkítheted a kört.
Ne lődd túl!
Az átlag magyar autóvásárló igényeit nagyjából úgy lehetne összegezni, hogy legyen olcsó, de jó a kocsi, amire nulla forintot kell költeni, de azért lehet mutogatni a haveroknak, szomszédnak, rokonoknak. Sokan ennek érdekében igyekeznek annyira kicentizni a pénzügyi kérdést, amennyire csak lehet, ami felér egy anyagi öngyilkossággal.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ennek kapcsán Várkonyi Gábor autópiaci szakértő korábban a Pénzcentrumnak arról beszélt, hogy a magyar autóvásárlóra továbbra is jellemző, hogy eggyel nagyobb autót vesz, mint amit meg tud engedni magának:
Mint fentebb említettük, jellemzően olyan autókat keresnek a vevők, amelyekre keveset kell költeni a megvásárláson kívü. Ilyen használt kocsi viszont nemigen létezik: legalább az olajat és a vezérlést illik lecseréltetni (ha nem láncos motorral szerelt autót veszünk), ami már magában is súlyos tétel.
És akkor még nem mentél el a hivatalba elintézni az adminisztrációt: új forgalmi, új törzskönyv, átírás. Mielőtt elmész ügyintézni, mindenképpen meg kell csináltatnod az eredetiségvizsgálatot, ugyanis ennek az igazolása nélkül nem írják át az autót. Az már alku kérdése, hogy ezt ki fizeti, de általában a vevőt terheli a költség. A vizsgálat ára 17 és 20 ezer forint között mozog, ez függ a gépkocsi motorjának hengerűrtartalmától. A gépjárműátírás díja több tételből tevődik össze: az új törzskönyv, illetve az új forgalmi darabonként hatezer forint, tehát összesen 12. Emellett a vagyonszerzési illetéket is ekkor kell befizetni, ennek díja a gépjármű kora és a teljesítménye alapján számolandó.
Szóval, a lényeg: mindig számolj rá a vételárra legalább 200 ezer forintot, mire mindent elintézel.
Erre figyelj, ha hitelhez nyúlsz
Nem ördögtől való a meglévő pénzedet kiegészíteni egy kölcsönnel, hogy beleférjen a keretbe egy jobb, fiatalabb járgány. Ám itt is nagyon körültekintően kell eljárni. Nem muszáj egyből a lízingre gondolni, egy személyi kölcsön sokszor praktikusabb lehet, hiszen ahhoz nem kell önerő sem.
Érdemes szétnézni a lehetőségek között például a Pénzcentrum személyi köcsön kalkulátorában, hogy milyen elérhető ajánlatokból válogathatsz!Érdemes például a a futamidővel is játszani, ám érdemes a visszafizetendő végösszegre is gondolni a törlesztő nagysága mellett.