Íme a VW, Skoda, Audi, Seat modellek, amik után 1 milliós kártérítést kaphatsz

Pénzcentrum2020. szeptember 12. 07:00

Egymilliós kártérítést fizetett olvasónknak a Volkswagen a dízelbotrány kapcsán: sokan nem tudják, de akkor is járhat kártérítés, ha már eladtuk az érintett autót, vagy épp használtan vettük azt. Akinek volt dolga az érintett modellekkel, az bátran perelhet, vélhetően nyerni fog. Sőt, az Európai Bíróság döntése nyomán már nem is muszáj feltétlen Németországig elmenni perelni.

Olvasónk története újabb bizonyítékot szolgál arra, hogy az egyszerű ember még olyan gigavállalatokkal szemben sem esélytelen, mint a Volkswagen-csoport. Ugyanis Mátyás is érintett volt a dízelbotrányban, ám sokáig nem tudott róla, hogy kártérítés jár neki:

2015-ben még Németországban éltünk, vásároltunk egy 2011-es dízel Volkswagen Sharant, ami mint kiderült, érintett volt a dízelbotrányban, de igazándiból nem is foglalkoztam vele. Aztán 2017-ben a Facebook feldobott egy hirdetést: jogászok reklámozták magukat, akik pont erre a bortányra és a kártérítési perekre voltak ráállva

- mesélte olvasónk, aki kapott is az alkalmon, ráadásul, mivel kint mindenkinek van egy úgynevezett jogi biztosítása is a tb kereteiben, csak 90 euróba (mai árfolyamon 32 ezer forintba) került neki az eljárás megindítása.

Nagyjából másfél-két év, mire lefut az egész. Első fokon a Volkswagennek adtak igazat, de a másodfokú eljárásban megállapították, hogy az én 17 ezer euróért vett autóm értéke a felére csökkent, mert nem a valós emissziós számokat adták meg hozzá. Az ítélet idén júniusban lett volna, de a koronavírus miatt kicsit lelassultak a folyamatok. Végül a jogászok azt javasolták, egyezzünk meg peren kívül a céggel: a VW az általunk kért 4000 euró (kb. 1,4 millió forint) helyett 2900-at (kb. 1 millió forint) ajánlott, amit végül elfogadtam.

Mátyás szerint Magyarországról sem lehetetlen beperelni az autóóriást: sokan nem tudják, de ha valaki '10-es évjáratú, érintett Volkswagen-csoportos autót vett, még akkor is van esélye a kártérítésre, ha közben eladta azt, sőt volt már olyan, hogy annak is fizettek, aki használtan vásárolta meg a dízelbotrányban érintett autót. Ugyan egy kicsit drágább az eljárás, mert az ügyvédi irodák a nem németek esetében 20-30 százalékos sikerdíjért dolgoznak.

Végülis ez a nagyjából egymillió forint talált pénz. Az autó egyébként a mai napig működik, megcsináltattam rajta a visszahívás utáni szoftveres update-et: annyi van, hogy az AdBlue fogyasztás valamelyest megnőtt, a dízelből pedig kb. fél literrel eszik többet, mint a visszaalakítás előtt

- mesélte Mátyás, aki szerint Németországban kötelező elvinni az érintett kocsikat a visszaalakításra, különben kivonják őket a forgalomból. Magyarországon nincs ilyen kötelezettség, de a hazai márkaszervizek is el tudják végezni a műveletet.

Egyébként Németországban pont a hónapokban alakult egy nagyobb pertársulat, több ezren perelték egyszerre a Volkswagent. Az ő esetükben csak annyit fog kimondani a bíróság, hogy jogos-e a kártérítési igényük, vagy nem. Ha jogosnak ítélik, akkor utána mindenkinek egyesével újra perre kell mennie a céggel, de azt jó eséllyel meg is fogják nyerni. Úgyhogy, ha valaki itthon gondolkodik abban, hogy kártérítést kér, érdemes erre az eljárásra figyelnie

- tette hozzá.

Magyarországon hozzávetőleg 40 ezer autó volt érintett az ügyben, A Volkswagen - dízelbotrányban érintett - EA 189 típusú motorjaival szerelt modellek a következők:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • VW Golf VI 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2012
  • VW Jetta V és VI 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-tól
  • VW Beetle 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2011-2014
  • VW Tiguan I 2.0 TDI, 2007-2015
  • VW Passat B6, B7, CC 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Touran 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Caddy 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2014
  • VW Sharan I, II 2.0 TDI, 2008-2015
  • Audi A1 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2010-2014
  • Audi A3 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2013
  • Audi A4 B8 2.0 TDI, 2007-2013
  • Audi A6 C6, C7 2.0 TDI, 2008-2014
  • Skoda Rapid 1.6 TDI, 2012-2015
  • Skoda Octavia II 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2013
  • Skoda Superb II 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2008-2013
  • Skoda Yeti 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2014
  • Skoda Roomster 1.6 TDI, 2010-2015
  • SEAT Leon 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2010-2012
  • SEAT Altea 1.6 TDI és 2.0 TDI, 2009-2015
  • SEAT Alhambra I, II 2.0 TDI, 2008-2015
  • SEAT Exeo 2.0 TDI, 2008-2013
  • SEAT Toledo 1.6 TDI, 2012-2015

Már itthonról is lehet perelni

A hazai dízeltulajok dolgát jócskán megkönnyítette az Európai Bíróság júliusi döntése, amelynek értelmében nem kell kimondottan Németországban beperelni a VW-t, ha valakinek kártérítési igénye van, a károsultak a saját országuk bíróságai előtt is pert indíthatnak. Minderre azért volt szükség, mert a vállalat mindaddig azt mondta, ha valaki kártérítést akar, akkor perelje be őket Németországban.

A bíróság szerint az uniós tagállamok egyikében működő gépjárműgyártónak, amely más tagállamokban forgalomba hozandó járműveken végez tiltott manipulációkat, észszerűen számítania lehet arra, hogy ezen államok bíróságai előtt indulnak ellene keresetek.

A VW botránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a csoportot, hogy olyan szoftvert telepített több százezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érint, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen, a Porsche és az Audi mellett a csoporthoz tartozik a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Scania, a Seat, a Skoda és a Volkswagen haszonjárművek márka.

Címkék:
vásárlás, Európai Bíróság, per, egyesült államok, volkswagen, kártérítés, dízelbotrány, volkswagen passat, superb, emisszió, bugatti, volkswagen tiguan,