Pénzcentrum • 2020. augusztus 13. 18:28
A koronavírus-járvány következtében átalakulnak a vásárlási szokások: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint az első félévben értékesített autópálya-matricáknak már több mint a felét nem a benzinkutakon vásárolták meg a járművezetők, így a töltőállomások részesedése az eladott matricák darabszámának tekintetében 50 százalék alá csökkent. Az elektronikus értékesítési csatornák népszerűsége viszont nőtt az autópályamatrica-vásárlók körében ugyanebben az időszakban.
- jelentette ki Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója. Az egyéb fizikai eladóhelyek - hipermarketek, utazási irodák, speditőrök stb. - értékesítése is mérséklődött, így az összes fizikai eladóhely részesedése 74 százalékra, 4 millió darabra csökkent az előző évi 80 százalékról.
A járványhelyzet az elektronikus (applikációs, SMS-es, webes) csatornákon értékesítő viszonteladókat kevésbé viselte meg: részesedésük - a NÚSZ által működtetett ematrica.nemzetiutdij.hu oldalt is beleértve - az elmúlt években fokozatosan nőtt, az első félévben pedig már közel 26%-ot ért el. (Korábban ez 20 százalék körül alakult. A NÚSZ jelenleg egyébként közel kétezer viszonteladó céggel, illetve értékesítőhellyel áll kapcsolatban.)
A NÚSZ bevétele a saját online értékesítési csatornáján, az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon mintegy 10%-kal nőtt az idei első félévben. A társaság a gyakori tévesztések, elírások elkerülése érdekében erre - a mobilra is optimalizált - oldalára hívja fel a matricavásárlók figyelmét. Ezen a felületen a regisztráció során minden adatot csak egyszer kell megadni, így a későbbi vásárlások alkalmával a tévesztések esélye nullára csökken. Ráadásul ez az egyetlen olyan elektronikus csatorna, ahol kényelmi díj nélkül lehet e-matricát váltani. A vásárlások itt folyamatosan nyomon követhetőek, visszakereshetők, és még a vásárlást igazoló bizonylatot sem kell megőrizni 2 évig.