Emlékszel még, milyen volt a bevásárlás 25 éve? Mutatjuk, mennyi minden változott azóta

Pénzcentrum2020. március 12. 12:32

25 éves az INTERSPAR, ennek apropóján megnéztük, milyen változások történtek a kiskereskedelemben és hogyan alakultak át a vásárlási szokások 1995 óta.

A kiskereskedelmi vállalatoknak időről időre újra kell értelmezniük a bolt és a vásárló fogalmát, folyamatosan változnak ugyanis a vásárlási szokások. A hipermarketek megjelenését Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) is a győri INTERSPAR 1995-ös megnyitásától számítja. Ennek apropóján megnéztük, mégis milyen változások történtek a kiskereskedelemben és a vásárlási szokásokat tekintve az elmúlt 25 évben.

1. Megjelentek a hipermarketek

A hipermarketek 1995-ben jelentek meg Magyarországon, térhódításuk a 2000-es évek közepén volt a legintenzívebb a KSH Bevásárlóközpontok és hipermarketek, 2007 című kiadványa szerint. 2018-ban hipermarketből 166 működött, ebből 143 vidéken, 23 pedig Budapesten.

"A 2000-es évek elején az áruháztípus viszonylagos kis mérete és fekvése mára előnnyé változott: a vásárlók korábban a 4000-6000 m² közötti belterű áruházakat preferálták, jelenleg már a négyezer négyzetméter alatti, komfortosabb, könnyebben bejárható nagyságot részesítik előnyben. A SPAR hipermarketjei 3000 m² és 3800 m² közötti eladótérrel épülnek, illetve újulnak meg. A terület kialakításakor a tervezők kiemelten kezelik az aktuális és helyi vásárlói igényeket" - mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.

2. Hódítanak a saját márkás termékek

Magyarországon 2017-ben mintegy 1 százalékpontot nőtt a saját márkás élelmiszerek piaci részesedése: a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát tették ki - derül ki a Nielsen kutatásából, amely megjegyzi, a globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak a saját márkás árucikkekre, mert úgy vélik, azok minőség tekintetében nem maradnak el a gyártói márkáktól. A SPAR-nál például 1997-ben vezették be a sajátmárkás termékeket, jelenleg közel 3000 ilyen termék érhető el az üzleteikben.

3. Feltartóztathatatlan az ökológiai gazdálkodás térhódítása

Elképesztő ütemben bővül a biopiac a világon, ma már a magyar hipermarketekben a biorészleg a bolt kötelező elemévé vált. A világ biopiacán a becslések szerint 92 milliárd eurónyi érték forog, és növekvő tendenciát mutat, a vásárlók számára egyre fontosabb a minőség és hajlandóak több pénzt áldozni is többek közt a bio termékekre is.

4. Nagy népszerűségnek örvendenek a mentes élelmiszerek

Ugrásszerűen nő a mentes élelmiszerek forgalma, tízből egy ember tudatosan választ ilyen termékeket. Hazai kutatások szerint a vásárlók 12 százaléka rendszeresen keres laktóz- vagy gluténmentes termékeket. Nem meglepő tehát, hogy a mentes termékek forgalma évente 25-30 százalékkal növekszik.

5. A hazait szeretik a magyarok

A magyar vásárlók egyre szívesebben választják a magyar termékeket a boltokban - ezt támasztja alá több, a közelmúltban készült kutatás is. Nem véletlen tehát, hogy az INTERSPAR-ban az élelmiszertermékek több mint 90%-a hazai beszállítóktól származik .

Ha a hazai termékeket választjuk, azzal nem csak a környezetünkre, de az egészségünkre és a gazdaságra is pozitív hatással leszünk. A messziről érkező zöldségeket-gyümölcsöket sokszor éretlenül szedik le, vegyszerekkel kezelik, hogy kibírják az utazást, így egészségünk szempontjából is kedvezőbb, ha a hazai terméket választjuk

- mondta korábban a Pénzcentrumnak Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.

6. Vásárlás otthonról, kényelmesen

Ma már nem kell elzarándokolni a legközelebbi üzletbe, ha vásárolni szeretnénk. Gyakorlatilag pillanatok alatt, otthonról elintézhetjük a nagybevásárlást. Magyarországon jelenleg hat kereskedelmi láncnál lehet online vásárolni.

A Nielsen kutatása alapján 2018 végén a vásárlók 18%-a állította, hogy vásárolt már élelmiszert online (ez 2 százalékpontos növekedés az előző évhez képest). Ez a szám folyamatosan nő, egyre többen döntenek az internetes bevásárlás mellett.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

7. Drive-In

Ha valaki otthon felkattintotta a bevásárló-listát, dönthet úgy, hogy személyesen veszi át a megrendelt termékeket. Az SPAR esetén a Drive-In átvevőhelyek a kiszállításban résztvevő üzletekben találhatóak, ahol a vásárlók az áruházakon kívül, személyesen vehetik át a megrendelt termékeket.

8. Házhoz hozzák a nagybevásárlást

Választhatunk úgy is, hogy egyáltalán nem mozdulunk ki a lakásból, és így házhoz rendeljük az online vásárolt termékeket. A házhozszállítás költsége változó a különböző kereskedelmi láncoknál, de mindenhol vannak akciós időszakok és az is jellemző, hogy bizonyos értékhatár felett ingyenes a kiszállítás.

9. Önkiszolgáló kasszáknál fizethetnek a magyarok

Egyre több üzletláncnál lehet önkiszolgáló pénztárnál fizetni, ám egyelőre nem tűntek el a pénztárosok az üzletekből, és mindenhol van egy-két alkalmazott, aki az automatáknál segít, ha valaki elakadna a folyamat során.

2017 szeptemberében az érdi hipermarket áruházában indította el az önkiszolgáló gyorspénztári vásárlás lehetőségét. Jelenleg 94 SPAR és INTERSPAR áruházban elérhető a praktikus szolgáltatás

- mondta Maczelka Márk, hozzátéve, tapasztalataik szerint a vevők kedvelik ezt a fizetési lehetőséget, ugyanis gyorsabban végeznek, így időt takarítanak meg.

10. Egyre terjed a környezettudatosság

Egyre tudatosabbak a vásárlók, a nagyobb áruházláncok is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Épp ezért szépen-lassan mindenhonnan eltűnnek a műanyag szatyrok, valamint jellemző a felhasznált műanyag csomagolások és az eladott, műanyagból készült termékek mennyiségének csökkentése.

A SPAR például újrahasználható zöldség- és gyümölcs- és pékáru tároló tasakokkal buzdítja vásárlóit a környezettudatos magatartásra. Ezeket a zsákokat akár ugyanis évekig lehet használni, moshatóak, jól zárhatóak. A környezettudatos tasakok már a SPAR teljes hálózatában, országosan elérhetőek.

Támogatott tartalom
A cikk megjelenését a SPAR Magyarország támogatta.

 

Címkék:
digitalizáció, vásárlás, élelmiszer, házhozszállítás, spar, nielsen, agrárszektor, agrárszektor.hu, használt kocsik, kicsi kocsi, környezettudatos vásárlás, ökológiai gazdálkodás,