Pénzcentrum • 2019. december 11. 05:55
Mozgalmas év áll mögöttünk, rengeteg pénzt hagytunk idén is a boltokban, üzletekben - főképpen élelmiszerre mentek el a súlyos ezermilliárdok. Tagadhatatlan, vásárolni mindenki jár, csak az nem mindegy, hová: a Pénzcentrum az év elején közönségszavazást indított, hogy kiderüljön, melyik az olvasóink kedvenc FMCG boltja a 2019-es év üzletlánca! Cikkünkben összesítettük a több mint 86 ezer szavazatot, mutatjuk az eredményt!
A Pénzcentrum is beszámol róla, hogy soha nem látott méreteket ölt a fogyasztás Magyarországon: az pedig evidens, hogy a legtöbbet élelmiszerre költjük. Hogy pontosan mennyi megy el élelmiszerekre? A KSH 2018-as adatai szerint abban az évben összesen majdnem 2,9 ezer milliárd forintot hagytak a vásárlók a hazai boltokban - és a statisztikai hivatal nem is veszi élelmiszernek és az alkoholmentes és az alkoholos italokat, ahogyan a kávét sem! Ha még ezt a hármat is hozzávesszük, akkor már bőven 3500 milliárd felett járunk.
De maradjunk csak az élelmiszereknél: arról is rengeteget írunk, hogy szinte mindennek emelkedett az ára. És ez meglátszik az adatsorokban is elég keményen: ugyanis a KSH nem csak az elköltött összeget listázza, hanem azt is, hogy a kiskereskedelmi forgalom hány százalékát adják az egyes termékcsoportok. Na, most ha 10 évre visszamenőleg megnézzük az adatokat, akkor kiderül, hogy mialatt az élelmiszerek aránya alig változott a magyar vásárlói kosárban, addig az azokra egy év alatt elköltött összeg több mint 1000 milliárd forinttal nőtt meg.
Ahogyan a csárton is látszik, egy évtized alatt mindösszesen 3 százalékkal bővült az élelmiszerek aránya a kiskereskedelmi forgalomban (23,24-ről 26,23 százalékra), ellenben 2008-ban még csak 1688 milliárd forintot hagytunk a boltokban az élelmiszerekért. Mindez azt jelenti, hogy 10 év leforgása alatt mintegy 70,8 százalékkal költöttek többet a magyarok élelmiszerre, miközben a termékkör részaránya sokkalta kisebb mértékben bővült.
Így megy ez az EU-ban
Ez igencsak soknak tűnik, főképpen akkor, ha megnézzük az európai nagyátlagot is: az EU-s háztartások kiadásainak arányát az Eurostat vizsgálta meg. Kiderült, hogy egy átlagos európai háztartás kiadásainak mintegy 25 százalékát tették ki a lakhatási kiadások (ebbe beletartozik a rezsi is), közlekedésre 13,2 százalék ment el, és az élelmiszerekre költött pénz mennyisége csak a harmadik legtöbb volt, az összes kiadás 12,1 százaléka ment el ezekre. A lista végére kerültek ekreációra és a kultúrára szánt ráfordítások (9,1%) és az éttermekre, szállodákra fordított kiadások (8,7%).
A statisztikákból látszik, hogy háztartások fennmaradó kiadásait sorrendben a lakberendezés, háztartási cikkek, ruházat és lábbeli, alkoholos italok, dohány és kábítószer, tetté ki még nagy arányban. Ezt követte a kommunikáció, az oktatás és az egyéb kiadások listája.
Magyarország kicsit más világ
Az uniós statisztikák elemzése után arra is kívácsniak voltunk, hogy a magyar háztartások kiadásai mennyire követik az európai átlagot. Hát, igazándiból semennyire.
Ha megnézzük a hazai családok kiadási tortáját, látható, hogy bár nálunk is a háztartás működtetése viszi el a legtöbb pénzt (igaz, ez joval kevesebb, mint az EU-átlag, csak 18 százalék), de kitűnik, hogy majdnem pontosan ugyanennyi megy el az élelmiszerek megvásárlására is, a közlekedés pedig csak a harmadik helyre szorult 13,7 százalékkal.
Megnézzük, hol, mit veszünk
Mindez pedig azt jelenti, hogy hiába jön ki olcsóbbra például a rezsi hazánkban, mint az EU-átlag, az élelmiszerek a keresetekhez képest igencsak drágák. Ahogyan itt a Pénzcentrumnál is tapasztaljuk, a magyarok igencsak megválogatják, hol vásárolnak: akciós cikkeink népszerűsége is mutatja, hogy rengetegen mennek kész tervvel vásárolni. Precízen összeírják, mire, hol, mennyit kell költeni - természetesen az aktuális leárazások alapján.
Ugyanakkor a hazai vásárlók egy másik csoportja csak az érzelmei után megy: ritkán hagyja cserben kedvenc üzletét, amibe különféle szempontok miatt szokott járni. Egyesek azért, mert mondjuk az a bolt van a legközelebb, mások az ár-érték arány miatt ragadnak le egy-egy boltnál, egyeseket pedig a termékek minősége fog meg.
Tehát kedvenc boltot választani nem is olyan egyszerű, főképpen a hatalmas választék miatt, hiszen tucatnyi lanc közül lehet választani. A Pénzcentrum 2019-ben megpróbálta kideríteni, hogy melyik üzletláncot preferálják az olvasói: vélhetően sokaknak feltűnt, hogy a vásárlás rovat cikkeiben rendre megjelentek a vonatkozó szavazások, amelyekben azt kérdeztük, hogy melyik lánc üzleteibe jársz a legszívesebben bevásárolni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ez lett a 2019-es Év Üzletlánca
Összességében több mint 86 ezer voks érkezett, amelyeket a Pénzcentrum Vásárlás Divíziója összesített. Mielőtt belevágnánk a közepébe, meg kell jegyezzük, hogy bár valóban a több szavazás miatt egy olvasó többször is bekattinthatta kedvenc boltját, de a voksok eloszlását tekintve a győztes kilétét ez nemigen befolyásolta! Ugyanis a végső győztes közel annyi szavazatot kapott, mint a második-harmadik-negyedik helyezett együttvéve, így pedig eléggé egyértelmű olvasóink véleménye.
Nem is csigázzuk tovább a kedélyeket: az első 5-ből éppenhogy kicsúszott a Penny, de így is összeszedett több mint 6800 szavazatot, ami 7,9 százalékos eredmény. Csupán 1200-zal érkezett több voks a Tescóra, ami 9,3 százalékra volt elég, az Auchan pedig a szavazatok nagyjából 10 százalékát gyűjtötte be - szép, de ez csak a negyedik helyig repítette őket.
Elég komoly vesszőfutás volt a dobogó második fokáért, és végül kevesebb mint 200 szavazaton múlt az ezüstérem sorsa, amit végül a Spar/Interspar kaparintott meg 15,5 százalékos eredménnyel. Így pedig az Aldinak maradt a bronzérem, de tényleg nem sokon múlt - mondhatni a célfotó alapján sikerült csak eldönteni a kérdést. És akkor nem maradt más hátra, mint hogy kihirdessük, melyik lett a 2019-es év üzletlánca a Pénzcentrum olvasói szerint. Dobpergés:
Hát, így alakult a 2019-es Év Üzletlánca szavazásunk - részletesebb eredmények a csárton.
A bevételek mást tükröznek
Bónuszként azt is megnéztük az Opten céginformációs rendszerében, hogy mekkora volt a vizsgált láncok bevétele 2018-ban - ebből is ki lehet deríteni, hogy hányan vásároltak az egyes vállalatoknál. Ezt a rangsort egyértelműen a Tesco viszi: 622,1 milliárd forintot értek el tavaly, második ebben a tekintetben a Spar 523,4 milliárd forinttal, a dobogó harmadik fokára pedig a szavazásban győztes Lidl állhatott fel 445,1 milliárd forintos árbevételével.
A láncok bevételi rangsorában az Auchan a negyedik lett a maga 257,3 milliárdjával, és csak a hatodik helyre futott be a voksoláson amúgy jól szereplő Aldi 208,3 milliárddal.
Érdekesség, hogy bár az Év Üzletlánca szavazást a Lidl nyerte, de bevételeket tekintve a voksoláson ötödik Tesco tönkreveri a mezőnyt. És az Aldi úgy ért oda a ranglistánk harmadik helyére, hogy egyébként kevesebb mint harmadannyi bevétele volt tavaly, mint az éllovasnak. Az Év Üzletlánca szavazás tükrében meglepő még a Penny eredménye, hiszen bevételeket tekintve veri az Aldit, ám a Pénzcentrum közönségszavazásán a hatodik helyen végzett.