Pénzcentrum • 2019. október 27. 13:01
A közösségi média nemcsak a mentális egészségünkre, de a pénzügyeinkre is negatív hatással lehet a pszichológusok szerint. A közösségi platformokat használó fiatalok közel fele költ olyan dolgokra, amelyek számára feleslegesek, csak azért, mert az általuk kedvelt influencert akarják követni. Pedig a közösségi véleménybefolyásolás, az "instacelebkedés" sem szórakozás, hanem munka: a posztolók pénzt vagy termékeket kapnak a bejegyzéseikért, a hirdetést tényét pedig kötelesek megjeleníteni a posztoknál. Sokan ennek ellenére azonnal megrendelik a reklámozott terméket. Szakértők szerint ez a káros magatartás még jó ideig fogja meghatározni a Z és az Y generáció fogyasztási szokásait, holott pénzben is kifejezhető károkat okoz.
Tízből négy ember vásárolna drágább árut, még akkor is, ha ugyanabból olcsóbbak is rendelkezésre állnak, hogy azon kevesek közé tartozzanak, akik megengedhetik ezt maguknak. Ez nagyban köszönhető az influencereknek - azoknak, aki a közösségi médiában jelentős követőtáborral rendelkeznek. Jellemzően ilyenek az utazók, írók, sportolók, tudósok, vállalkozók, vallási vezetők, akik közül sokan ezt a hírnevet arra használják, hogy szponzorációs szerződéseket kössenek különféle termékekre. A követőik jelentős része ugyanis szeretne hasonlítani az influencerekre, és ezért ugyanabban a ruhákba és kiegészítőkbe fektetnek be, mint az általuk követett hírességek.
Természetesen ez sem egy új jelenség, a pszichológusok szerint azonban a mai influencerek sokkal nagyobb sebességre kapcsoltak a befolyásolásban. Ennek természetesen jelentős köze van a technológia elterjedésének is - például ha látunk egy termékmegjelenítést valamelyik általuk követett influencernél, akkor azt akár 5 másodperc alatt is meg tudjuk rendelni. A cipő, repülőjegy vagy telefon akár még aznap a tiéd lehet.
A pszichológusok azonban felhívják a figyelmet, hogy mindez csak pillanatnyi öröm, amit a dopamin-túltengés okoz, ez azonban roppant gyorsan elillan, amikor a sokadik ilyen "muszájvásárlás" után eljutunk a pénzügyi katasztrófához. És a pénztelenség sokkal hosszabb időtávon fejti ki a hatását, mint a tárgyak megszerzése okozta öröm.
A világ legkedveltebb Instacelebeinek bejegyzéseiben átlagosan 2 és félmillió értékű termékelhelyezés szerepel, és a brit CreditKarma nevű fintechcég kutatása szerint a 40 évnél fiatalabb emberek egyharmada az influencerek életstílusa után vágyakozik. A cég azt is kiszámolta, hogy ennek fenntartásához 644 milliós fizetésre lenne szükségük - ez ugye meglehetősen messze van egy átlagos életszínvonaltól, tegyük hozzá - számol be az Independent.
A Z és az Y generáció brit képviselői összesen minden hónapban 150 millió forintot költenek a közösségi média csillagainak utánozására a lap szerint, és körülbelül 70 százalékuk emiatt adósságba is veri magát. Ez azért is lehet, mert a fiatal generáció jellemzően nem annyira tudatos pénzügyileg, így szóba sem jöhet például a nyugdíj elő-takarékoskodás.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Jo Hemmings, a hírességekre specializálódott viselkedéspszichológus szerint a kép megtévesztő, mert az Instaposztokban és Facebook-bejegyzésekben szereplő kép gyakran nagyon távol áll a valóságtól. Ráadásul arra is felhívja a figyelmet, hogy ez sokesetben nem is szórakozás az "influencereknek", hanem főállású munka, hiszen az előre leszerződött posztokért meglehetősen sok pénzt kapnak, vagy magát a reklámozott tárgyat kapják meg. Ezt egyébként könnyen ellenőrizhetjük, ha a bejegyzések mögött, a leírásban vagy a hashtegekben feltüntetik a hirdetést. A legtöbbször egyszerűen megjelenítik valamilyen módon, hogy "fizetett tartalom".
A szakértők megjegyzik, hogy mindez cska ideiglenes lehet, és egy tanulási folyamat után eljuthatunk oda, hogy leszokjunk erről a káros vásárlási szokásról. Bár abban is egyetértenek a szakértők, hogy ez nem a közeljövőben várható. Pedig ez a káros fogyasztási magatartás pénzben is kifejezhető hátrányokat eredményez.