Még mindig divat az óratekerés: egy perc alatt lebuktathatod a simlis autóneppert
Pénzcentrum • 2019. január 18. 05:44
Ingoványos talajra téved, aki ma használt kocsit akar venni Magyarországon. Ha ugyanis nem vagy körültekintő, simán átvernek a nepperek. A Pénzcentrum kipróbálta az új lekérdező rendszert, nem kellett sok hirdetést megnézni, hogy egy visszatekert kocsit találjunk!
Nagyon körültekintőnek kell lenni, ha használt autót vásárolna az ember, könnyen átverhetnek a simlis autónepperek. Rengeteg horrortörténet kering az interneten a totálkárból visszahozott autóktól kezdve a rengeteg kilométert visszatekert verdákon át egészen a motorcserés batárokig. Az ilyen szituációk részben kivédhetők a január elsejével hadrendbe állt, úgynevezett jármű szolgáltatási platform, amelyben ingyen le lehet kérdezni a gépjárművek adatait a rendszám alapján.
Így könnyen kiderül, hogy ha valaki trükközni próbálna, például visszatekeri a kilométeróra állását. Ugyanis a vásárlók java nem is a műszaki állapotot, hanem a kocsiba beletett kilométereket nézi vásárláskor, ám ezt igen könnyen lehet manipulálni. Elég egy gépet rádugni a kocsira, és az ember olyan kilométeróra állást ír bele, amilyet nem szégyell. A nepperek pedig tudják, hogy lehet akármennyire is karbantartott, tiszta, vagy frissen szervizelt egy kocsi, ha túl sokat mutat az óra, nagyon nehéz eladni - és nem is lehet érte annyi pénzt kérni.
Megriadnak a vásárlók a magas kilométertől
A vásárlók lélektani határa a "szakmai berkek" szerint nagyjából 200-250 ezer kilométernél van, de ez függ a kocsi életkorától is. Az azonban biztos, hogy ha a szám 300, vagy 400 ezernél is több, akkor szinte lehetetlen eladni a kocsit - mondta a Pénzcentrumnak egy korábbi autókereskedő, aki már ugyan pár éve kiszállt a bizniszből, másfelé vette az útját, de ő is látott meredek dolgokat.
Volt olyan kereskedő kolléga, akinél a németből behozott autók szinte mindegyike tekert volt
- emlékezett vissza.
Pár perc alatt lehet találni manipulált kocsit
A horrorsztorikat hallva úgy döntöttünk, magunk is kipróbáljuk az új rendszert, kíváncsiak voltunk, milyen gyorsan futunk bele egy tekert autóba. Nem is kellett sokat várni: hamar szembe is jött a kombi dízel 3-as BMW, amely első blikkre okénak is tűnt. Egymillió forint alatti összegért kínálják eladásra, automataváltóval és komolyabb kényelmi felszereltséggel A kereskedő "normál állapotúként" hirdette, rozsdamentes kasztnival, emellett 0 százaléktól el is lehet vinni a kocsit. A hirdetés szerint 209 ezer kilométer van a 2004-es kombiban, ám amikor próbaképp lefuttattuk a rendszerben, akkor kiderült, legalább 30 ezerrel több kilométert futhatott a lassan 15 éves BMW. Ez rendszám alapján történt, amely szerepelt a hirdetéshez csatolt fotókon. Mi az alábbi képen adatvédelmi okokból kitakartuk a BMW rendszámát.
Ugyanis a lekérdezésből kiderül az is, hogy az egyes műszaki vizsgákon milyen állást rögzítettek a kilométer-számlálóban. 2013-ban még 125 630 volt benne, a következő 2015-ös vizsgáig nem is volt semmi baj, 191 024 kilométert regisztráltak a BMW-ben. Az autó "időutazása" valamikor 2015 és 2017 között következett be, mivel a 2017 májusi ellenőrzésen már nagyjából 30 ezerrel kevesebb, csupán 162 197 kilométer volt a gépben. Ugyanakkor nem feltétlenül az a kereskedő tekerte meg az órát, aki most árulja a kocsit: ugyanis annak 4 tulaja is volt Magyarországon, és tavaly november végén ki lett vonva a forgalomból - vélhetően ekkor vette meg a mostani eladó valakitől, és ideiglenesen kivonatta, hogy ne kelljen utána fizetni. Egyébként a kocsit 2009-ben hozhatták be az országba, ekkor helyezték forgalomba itthon.
Minden részletre figyeljünk
Egy másik hirdetést is találtunk - mit ad isten, szintén BMW -, amely bizonyítja az alapvetést, amely szerint a sok kilométeres kocsikat szinte lehetetlen eladni. A hirdető egyszerűen nem írta be a kilométeróra állását a hirdetésbe, és a képeken sem látszik, mennyi van benne. Ilyenkor már egy figyelmetlenebb vevő is gyanakodni kezd, hogy valami nem oké, és mivel szerencsére itt is látszott a rendszám, rákerestünk a kocsira a rendszerben.
"Szerencsére" csalásnak nem találtuk nyomát, legalábbis nem annyira szemmel látható módon, mint az előző példánál. Csupán annyi volt a BMW baja, hogy 402 911 kilométer volt benne a legutóbbi, november végi vizsgán - ennyivel pedig igen nehéz ezeket a kocsikat eladni. Az is szokatlan, hogy 2012 és 2014 között 100 ezer kilométert tett meg az autó, míg 2014 és 2016 között csak 20 ezret, a következő 2 évben pedig 17 ezret. De ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy manipulálták volna az órát.
Mit tehetsz, ha már megvetted a tekert kocsit?
Előfordulhat, hogy ha rákeresel a saját kocsid előéletére, akkor te is azzal szembesülsz, hogy sokkal több kilométer van benne, mint amit eddig hittél. Arról, hogy mit lehet ilyenkor tenni, egy jogászt kérdeztünk meg.
Egyrészt tehet feljelentést a vásárló, azonban ez a legtöbb esetben nem vezet eredményre, mert nagyon nehéz kinyomozni, hogy ki a tényleges elkövető, aki ténylegesen visszatekerte az órát, így inkább a polgári úton való igényérvényesítés az ajánlott. Fel kell venni a kapcsolatot az eladóval, célszerű írásban, és bejelenteni a szavatossági igényt, valamint megtámadni az adásvételi szerződést
- mondta a Pénzcentrum megkeresésére dr. Cseszlai Ádám ügyvéd, használtautókkal kapcsolatos problémákkal foglalkozó szakjogász. Szerinte ugyanis nem lehet vitás, hogy egy visszatekert jármű piaci értéke jóval alacsonyabb, mintha nem lenne visszatekerve a kilométeróra állása "hiszen a futásteljesítmény nagyon komoly árbefolyásoló tényező".
Ugyanakkor dr. Cseszlai Ádám szerint gyakran nem sikerül megállapodni, egyezséget kötni,
így az igényt a vevő kénytelen bírósági úton érvényesíteni, hiszen így eladni sem érdemes a gépjárművet, mert vagy jelentősen csökkentett áron tudná csak eladni, vagy ha nem közli a visszatekerést a vevőjével, akkor könnyen találhatja magát egy olyan helyzetben, hogy a nem valós futásteljesítmény miatt vele szemben fognak igényt érvényesíteni.
Nem bukik ki a csalás az átírásnál?
Felmerül a kérdés, hogy tehetnek-e valamit a hatóságok például akkor, ha az átíráskor látják, valami nem stimmel a számlálóval. A jogász tapasztalatai szerint
"az okmányirodákban egyáltalán nem foglalkoznak a kérdéssel, noha természetesen tudhatnak róla."
Ha ugyanis nem a valós kilométeróra állás van feltüntetve az adásvételi szerződésen, akkor egy valótlan tartalmú szerződést fogad be az okmányiroda, mégsem törődnek ezzel.
De tovább megyek, csak hogy szemléltessem, hogy az okmányirodákban milyen okiratokat fogadnak el: nagyon gyakori eset, hogy az egy oldalas minta szerződésen a gépjármű vételáraként csak annyit tüntetnek fel, hogy "megegyezés szerint", vagy még annyit sem, csak üresen hagyják. És ezt is minden esetben befogadják az okmányirodákban. Mondanom sem kell, hogy ez is nagyon aggályos eljárás, hiszen egy visszterhes szerződés minimális tartalmi eleme a vételár
- ismertette az ügyvéd, aki szerint például a földhivatal azonnal visszadobná azt az ingatlan adásvételi szerződést, amely nem tartalmazza a vételár pontos megjelölését.
Találkoztam olyan esettel is, hogy egy adásvételi szerződéstől elállt a vevő, így felbontásra került a szerződés. Tehát nem visszavásárolta az eladó, hanem felbontották a szerződést és helyreállították az eredeti állapotot. Az ügyintéző az okmányirodában elsőre nem kívánta befogadni az általam ellenjegyzett szerződést, mert nem volt a rendszerükben olyan jogcím a legördülő listában, hogy adásvételi szerződés felbontása. Az volt a javaslata, hogy írjunk egy újabb adásvételi szerződést, amivel a volt eladó visszavásárolja gépjárművet
- mesélte dr. Cseszlai Ádám, aki végül egy belügyminisztériumi állásfoglalást is kikért az ügyben, "hogy márpedig adásvételi felbontás jogcímén is át kell tudni vezetni a tulajdonos változást."
Az irány jó, de messze nem tökéletes a rendszer
Az ügyvéd jónak nevezte a mostani irányt, üdvözlendőnek az ingyenesen használható rendszer bevezetését, de szerinte a gyakorlatban csak úgy lehet visszaszorítani az óratekerést, ha valamiféle együttműködés jönne létre az EU-n belül.
Mert ha egy kereskedő külföldről hozza be a gépjárművet és forgalomba helyezi itthon, azonban előtte már valaki visszatekerte az óra állását, akkor itthon már a valótlan adat fog bekerülni a rendszerbe.
Ezt csak úgy lehetne kivédeni, ha egységesen lenne egy nemzetközi szintű, államok közötti együttműködésen alapuló rendszer.
Címkék: