Pénzcentrum • 2018. december 22. 14:32
Bár az emberek többsége számára nem ismeretlenek a pénzügyi kiberfenyegetések, mégis 32 százalékukkal fordult már elő, hogy pénzügyi hitelesítő adataik rossz kezekbe kerültek. Jó részük soha nem látta viszont a pénzét.
A féktelen vásárlások időszaka már a novemberi Black Friday-nek köszönhetően megkezdődött. Ezt gyorsan követi a karácsonyi és az újévi ajándékozás, majd a januári kiárusítások. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a fogyasztók banki hitelesítő adatait vagy online vásárlói fiókjait támadó kiberbűnözők számára pont ez az ünnepi időszak jelentheti a főnyereményt.
Ahogy az a Kaspersky Lab "Az ünnepi hangulattól a jelszópánikig: online pénzkezelés karácsonykor" című jelentéséből kiderül, az online vásárlás olyannyira a legnépszerűbb internetes tevékenységek egyike, hogy a rangsorban csak az e-mailezés előzi meg. És bár az emberek többsége (93 százalék) számára nem ismeretlenek a pénzügyi kiberfenyegetések, mégis 32 százalékukkal fordult már elő, hogy pénzügyi hitelesítő adataik rossz kezekbe kerültek.
Bár az online vásárlás kínálta kényelem nagyon csábító lehet, néhányan még mindig aggódnak az online fizetéseik védettsége miatt. Sajnos az aggodalmaik igencsak megalapozottak. A felmérés feltárta, hogy abból a 32 százalékból, akinek adatait feltörték, egynegyedük (26 százalék) soha nem látta viszont a pénzét. Az emberek pénzügyeit potenciálisan veszélyeztető tényezők közé tartozik például az, hogy a fizetési hitelesítő adatokat nehéz ellenőrzés alatt tartani azt követően, hogy különféle e-kereskedelmi platformokon használták őket, valamint az, hogy sokéle fizetési mód áll rendelkezésre.
Az online vásárlás olyan, mintha egy nagy bevásárlóközpontban lennénk, ahol több tucat különféle e-kereskedelmi platformról vásárolhatunk árucikkeket. Nem meglepő tehát, hogy a vásárlók számára gondot jelent az összes online fizetési adatuk ellenőrzés alatt tartása. Az emberek több mint a fele (54 százalék) amiatt aggódik a legjobban, hogy a kiberbűnözők hozzáférnek a pénzügyi hitelesítő adataikhoz. Ugyanakkor a válaszadók harmada (36 százalék) elfelejtette, vagy nem is próbálta megjegyezni, hogy mely weboldalakon és alkalmazásokban adta meg a pénzügyi adatait.
A fogyasztók arra törekszenek, hogy a fizetési hitelesítő adataik könnyen megtalálhatók és megjegyezhetők legyenek, sőt, a válaszadók közül minden ötödik (20 százalék) előszeretettel tárolja őket valamilyen eszközön. Így az online vásárláskor egyszerűbb és kényelmesebb a hitelesítő adatokat megadni, és az elfelejtésük miatt sem kell aggódni. Azonban, ha az eszköz elvész vagy ellopják, a felhasználó nem csak a személyes adatainak az elvesztését kockáztatja, hanem pénzének elvesztését is, mivel az illetéktelen személyek a bankszámlájukhoz is hozzáférhetnek, ha megtalálták az ehhez szükséges hitelesítő adatokat az okostelefonon tárolt jegyzetek között.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Megőrülünk az új technológiáért
A digitális fizetési módok széles köre teljes szabadságot ad a vásárlóknak a kedvenc áru- vagy szolgáltatás-vásárlási módjuk kiválasztásához. A legkedveltebb fizetési módot még mindig a bank- és a hitelkártyák, a bankszámláról történő közvetlen átutalások, valamint az e-pénztárcák, például a PayPal jelentik. De ezek mellett más fizetési módoknak is egyre inkább növekszik a népszerűsége. A gyakori vásárlásokkal az emberek hűségprogramok keretében pontokat gyűjthetnek, amelyeket további vásárlásokhoz használhatnak fel, ha ismét felkeresik az adott kereskedőt. Ráadásul az okostelefonoknak és az okosóráknak köszönhetően a fogyasztóknak már pénztárcát, készpénzt vagy akár plasztikkártyákat sem kell maguknál hordaniuk. Ez hozzájárult az érintés nélküli fizetési módok, például a PayPass vagy az Apple Pay növekvő népszerűségéhez, olyannyira, hogy ma már a vásárlók egyharmada (31 százalék) rendszeresen használja ezeket.
- véli Marina Titova, a Kaspersky Lab fogyasztói termékmarketingért felelős vezetője.
Az online vásárlás biztonságosabbá tétele érdekében a Kaspersky Lab egy olyan kiberbiztonsági megoldás használatát ajánlja, amely védelmet nyújt az online tranzakcióknál, és gondoskodik a vásárlói fiókok biztonságosságáról.