Világgazdaság • 2018. december 18. 09:00
Rengetegen rendelnek interneten fenyőfát karácsonyra még annak ellenére is, hogy a házhozszállítás jóval drágább, mintha maguk mennének el a faárushoz. Ugyanakkor egyelőre kevesen választják a földlabdás, "újtahasználható" fenyőket.
Évről évre nagyjából 20 százalékkal bővül a karácsonyfát először online megrendelők száma - mondta a Világgazdaságnak Szilágyi Gergely, a Karácsonyfa webshop szóvivője. A Zöldfalkert Kft.-hez tartozó társaság hat évvel ezelőtt indította el szolgáltatását, amelynek lényege, hogy nemcsak a fát lehet interneten kiválasztani, hanem házhoz is szállítják és szakszerűen felállítják.
A lehetőség egyelőre Budapesten és vonzáskörzetében elérhető: errefelé százas nagyságrendben értékesítenek így fenyőfákat. Leginkább cégek, közületek és irodaházak vásárolnak így, de az elmúlt időszakban a családi vásárlások is megugrottak. Szilágyi kifejtette: kizárólag első osztályú, kézzel válogatott, dán és norvég importból származó Nordmann-fenyőt kínálnak. Az euró-forint árfolyam változása következtében idén tízszázalékos drágulás ment végbe tavalyhoz képest.
Az online fenyőfapiac Magyarországon néhány szereplős, és leginkább prémiumszolgáltatásként jelenik meg. Ennek megfelelően a hagyományos vágott karácsonyfákhoz képest jóval drágább a díjszabás: az árak húszezer forintnál kezdődnek. A vidéki nagyvárosokban ugyan mutatkozik kereslet a házhoz szállításra, de rövid távon nincs realitása egy országos hálózat kiépítésének.
Az Oázis Kertészet Kft. csaknem húsz éve kínál kölcsönzésre fenyőfákat, mára minden tizedik karácsonyfát, összesen nagyjából kétezer darabot ebben a konstrukcióban értékesítenek - erről Boross Dávid ügyvezető igazgató beszélt a lapnak. Vásárláskor a teljes díjat fizeti ki az ügyfél, de ha január első hetében visszaviszi a fát, akkor a vételár fele levásárolható. Az ár ebben az esetbenközel kétszerese a vágott fenyőének: a földlabdás fa métere 8-10 ezer forintról indul.