Így húzzák le mindenhol a magyar nőket: észre sem veszik, mennyivel többet fizetnek

Pénzcentrum2018. november 13. 14:32

Magyarországon a férfiak és nők nemzetgazdasági szintű átlagos órabére közötti különbség 14 százalékos, ami bár kisebb a 16,2 százalékos uniós átlagnál, de úgy is felfogható, mintha a magyar nők még mindig csaknem két hónapig, 51 napig, ingyen dolgoznának a férfiakhoz képest - mutatott rá október végén az Európai Bizottság. És miközben a nők kevesebb pénzből kell, hogy gazdálkodjanak, az élet jóval drágább számukra: bizonyos termékekért, sőt, szolgáltatáskoért is többet vagy többször fizetnek, mint a férfiak.

Magyarországon a férfiak és nők nemzetgazdasági szintű átlagos órabére közötti különbség 14 százalékos, ami bár kisebb a 16,2 százalékos uniós átlagnál, de úgy is felfogható, mintha a magyar nők még mindig csaknem két hónapig, 51 napig, ingyen dolgoznának a férfiakhoz képest - mutatott rá október végén az Európai Bizottság. És miközben a nők többsége kevesebb pénzből gazdálkodik mint a férfiak, bizonyos termékekért és szolgáltatásokért többet vagy többször fizet.

A úgynevezett pink adóról már mi is írtunk, és megnéztük, hogy a drogériákban jelentős különbségek vannak a női és férfi vásárlóknak szánt termékek között. Egyébként meglepő módon azt találtuk, hogy bizonyos termékekért a férfiaknak kell többet fizetniük, ilyen például a Labello, a Labello for Men termék a legtöbb áruházban közel kétszer annyiba kerül, mint az Original ajakápoló vagy a kifejezetten nőknek szánt Shine alakápolók. Ugyanakkor a VOX kutatása szerinta nők 13 százalékkal kell többet fizetnek a higiéniai termékekért, 8 százalékkal a ruházatért, 7 százalékkal a lányoknak szánt játékokért.

A fodrász is drágább

Nemzetközi kutatások rávilágítanak, a nők a fodrásznál is többet fizetnek. Ez Magyarországon is így van: ha megnézzük az egyik népszerű fodrászlánc árlistáját, látható, hogy a férfi hajvágás mosással, szárítással rövid haj esetén 2790 forint, ugyanezért a rövid hajú nőknek 3999 forintot kell fizetniük. Egy másik ismert fodrászláncnál az árak a következőképpen festenek: férfi hajvágás (mosás, vágás, szárítás) 2890 forint (bármely hajhossz esetén - a szerk), míg egy rövid hajú nőnek ugyanezért a szolgáltatásért 3790 forintot kell fizetnie.

Az utazás költsége is magasabb

Egy New York-i tanulmány szerint a nőknek magasabb az utazási költsége is. Havonta átlagosan 26-50 dollárral, vagyis 7500-14000 forintnak megfelelő összeggel költenek többet, mint a férfiak. Az ok a következő: ők inkább kifizetik a plusz szolgáltatást, csakhogy elkerüljék a kellemetlen helyzeteket. vagyis azért, hogy senki ne zaklassa őket, különösen éjjel, buliból hazafelé, inkább közösségi autót használnak, vagy taxival mennek haza.

Már a gyerekeknél érezhető a különbség

A The Insider egy 2015-ös kutatásra hivatkozva azt írja, a lányos családok 13 százalékkal többet költenek felsőkre és 8 százalékkal többet gyerek farmerra. Még a bébiruhák is drágábbak, ha kislánynak vásárol az ember. Ugyanakkor valószínűleg 2015 óta történt ez ügyben előrelépés: egy népszerű divatmárka webshopjában szétnézve azt találtuk, hogy nincsenek jelentős különbségek a lányka és fiúk ruhák között. Egy másik webshopban szétnézve pedig azt találtuk, hogy a fiú feklsők pár száz forinttal drágábbak is, mint a lányoknak szánt holmik.

Kihasználják a cégek a lehetőséget

Kovács Bence okleveles közgazdászt, vállalati marketing szakértőt kérdeztükkorábban arról, hogy vajon marketing szempontból a nők könnyebb célpontot jelentenek-e? Szerinte azonban nem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen minden üzlet számára teljesen logikus törekvés, hogy a fogyasztóktól a lehető legmagasabb árat kérje, amit még hajlandóak kifizetni. Ezért léteznek régóta különböző taktikák, amelyekkel arra törekednek, hogy maximalizálják a bevételeiket.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Csoportokat különböztetnek meg, és az egyes csoportoktól más és más árakat kérnek el. Ez az árdiszkrimináció. Ennek több típusa is van a gyakorlatban, sőt, nagyon gyakran keverve alkalmazzák őket. Legegyszerűbb példája a moziban kapható diák és felnőtt jegy. A diákjegy azért kedvezőbb árfekvésű, mert a cégek tudják, hogy a nekik alacsonyabb a fizetési hajlandóságuk.

A pink adó esetében az történik, hogy egy terméket testre szabnak a női fogyasztók számára, és magasabb árcédulát ragasztanak a rózsaszín árukra, mivel azt feltételezik abban a pillanatban, hogy 

a nőknek magasabb a fizetési hajlandósága az adott terméket illetően.

Ezek régóta létező, teljesen hétköznapi stratégiák, csak az utóbbi években lett belőlük hír, elnevezték, és kapott egy címkét.

Címkék:
vásárlás, utazás, nők, szolgáltatás, fodrászat,