Így járhatsz pórul netes vásárlásnál: hiába a giga akció, a végén nem kapsz semmit

Pénzcentrum2018. július 15. 12:55

Óriási akció keretei között egy termék jó véletlenek ígérkezett, ám mégsem lett az egészből semmi? Kéthetes szállítási időből hirtelen másfél hónapos várakozás, majd váratlanul az egész tranzakció törlése készlethiányra hivatkozva. A most következő eset egy internetes rendelés történetét mutatja be, ahol egy webáruház ugyan meghirdetett egy mobiltelefont az éppen esedékes, nagy leárazásai során, ám mint az később kiderült, a szóban forgó termék mind a mai napig elérhetetlen az áruházban, azaz soha nem is volt készleten. Az ügy kapcsán megkerestük az érintett kereskedőt, valamint a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét (FEOSZ), mondják el véleményüket a kialakult helyzetről.

A Pénzcentrum egyik munkatársa (X) május 31-én rendelt egy felső középkategóriás mobiltelefont a Media Markt akkori, zéró áfa akció keretein belül, az eredeti árhoz képest majd 32 ezer forinttal olcsóbban. Azért, hogy a vásárlónak ne kelljen előre fizetnie, de mégis bankkártyával oldhassa meg a tranzakcióit - házhozszállítást kérve, futárnál ugyanis csak készpénzzel lehetett volna fizetni - a készüléket áruházi átvételre kérte, amire a webáruház 10-14 napos szállítási időt adott meg. Az áru kézbesítése azonban máig nem történt meg, sőt valószínűleg már nem is fog, mert a megrendelést azóta törölte a kereskedő. A kialakult üggyel kapcsolatban a tisztánlátás, és a fogyasztói érdekvédelem miatt megkerestük az érintett vállalatot, valamint a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségét (FEOSZ) is.

Így kezdődött

Május 31-én "X" leadott egy mobiltelefon rendelést, a Media Markt áfa mentes akciós hét keretein belül, így a kiválasztott készülékért 31 890 forinttal kellett volna kevesebbet fizetnie. A készülék tehát meglehetősen jó vételnek bizonyult, hiszen más kereskedőnél még szinte egyáltalán nem lehetett kapni, és a várható megjelenési árnál is jóval kedvezőbb volt az akciós árcédula. 

Az akcióra természetesen mások is lecsaptak, sőt az árukereső.hu fórumának tanulsága szerint maga a Media Markt is válaszolt egy, a telefonnal kapcsolatos kérdésre, amiben promózták is, hogy "most webáruházunkban is akciós a készülék."

A rendelést követően ment is minden a megszokottak szerint, az webáruház visszaigazoló e-mailt küldött "X"-nek, hogy a rendelését jóváhagyták, kapott egy rendelési számot, és egy tájékoztatást a várható átvételről (10-14 munkanapon belül).

Néhány nappal a rendelés után azonban "X" hívást kapott az átvételi helytől, hogy gondok vannak a készülékkel, az ugyanis nincs készleten, és a beszállító nem tudja időre teríteni a terméket, ezért a szállítási idő várhatóan 1, akár 1,5 hónap is lehet. Ennek ellenére egy június ötödiki képernyő mentés tanúsága szerint az érintett mobilkészülék továbbra is szerepelt az éppen futó akciós hét termékei között, holott ekkor ezek szerint már látni lehetett, hogy problémás lehet a telefon kézbesítése a honlapon feltüntetett határidőre.

Ezt követően nem sokkal el is tűnt a készülék az akcióban résztvevő termékek közül, és onnantól kezdve a mai napig ugyanaz az oldal fogadja az érdeklődőket, ha rákeresnek a készülékre:

A kérdéses terméket egyébként két féle színben lehetett rendelni, és bár a képernyőmentések a különböző színű telefonokról készültek, a probléma mind a két kiadott példányt érintette. Ezt követően "X" úgy döntött, hogy ha már egyszer megrendelte a készüléket jó áron, akkor kivárja a módosított szállítási időpontot is, ami akár 3-szor (!) annyi időbe is telhet, mint amire készült. 

Ezután jött azonban a fekete leves, hiszen még csak nem is telt le a másodjára előirányzott 1,5 hónapos szállítási idő, mikor a Media Markt egy üzenetben minden indoklás nélkül törölte "X" rendelését.

Ezt követően "X" még próbált érdeklődni arról, hogy bár a rendelését - számára érthetetlen okokból - törölték, ő csak megvenné mégis az általa kiszemelt készüléket, azonban a bolt csak annyit tudott válaszolni, hogy az érintett termékről továbbra sem rendelkeznek beérkezési információval. Tehát a webáruház még július hónapban sem tudja, hogy az általa május végén meghirdetett akcióban részt vevő készülékből lesz-e bármikor is árukészlet.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Mit mond minderre a fogyasztóvédelem?

Az online rendelésék világában a fentihez hasonló eset bárkivel bármikor megtörténhet, ugyanis a kereskedők jóhiszeműségük ellenére sem tudnak mindig, minden folyamatot felügyelni, és bizony becsúszhatnak malőrök. Éppen ezért az üggyel kapcsolatban megkerestük a kereskedőt, illetve a FEOSZ-t is.

A Media Markt-nak részletesen elmagyaráztuk a történeteket, és megkérdeztük tőlük, hogy a beszállítói probléma csupán a fent említett mobiltelefont vagy más termékeket is érintett az akciós kampány időszaka alatt, továbbá megkérdeztük azt is, hogy lehet az, hogy bár a készülékről a bolton belül egyesek már tudták, hogy azt nem lehet határidőre szállítani, a telefon viszont ennek ellenére is hol szerepelt, hol levételre került az akcióban résztvevők termékek repertoárjáról. 

Válaszaiban a vállalat elmondta a Pénzcentrumnak, hogy az akciók meghirdetése előtt figyelembe veszik a szezonalitást, a pillanatnyi piaci környezetet, a termék bőséges elérhetőségének megoldottságát, illetve a termék iráni fogyasztói érdeklődést. Ráadásul a folyamatokat folyamatos monitoring is kíséri a vállalatnál.

(...) a "hétköznapi", akár csak 1-1 áruház, vagy a webáruház által kezdeményezett akcióknál előfordulhat, hogy a vártnál sokkal nagyobb vásárlói érdeklődéssel találkozunk, így megeshet, hogy egy-egy igényt a tőlünk megszokott rövid határidőn belül nem tudunk kielégíteni, előfordulhatnak alapanyag, gyártási, logisztikai / ellátási problémák.  Cégünk törekszik arra, ezen nagyon ritkán előforduló esetek számát is nullára csökkentse 

- mondta el a Pénzcentrumnak a Media Markt. Mindezek alapján persze teljesen érthető, és megérthető lenne, hogy hiba mindenhol előfordulhat, a fentebb bemutatott július tízediki levél tanúsága szerint a vállalat azonban még most sem rendelkezik a készülékről beérkezési információval. 

Ennek ellenére május végén mégis beletették akciójukba a készüléket.

E visszásság miatt megkerestük a FEOSZ-t, hogy véleményezze az ügyet. Dr. Kispál Edit a Szövetség szóvivője az ügy vázolása után elmondta, hogy

a Gazdasági Versenyhivatalnak a reklámok és meghirdetett akciók kapcsán, már több állásfoglalásai is született, miszerint bár a kereskedőnek nem kell pontosan hajszálpontosan megbecsülnie a várható keresletet, de nagyjából tudnia kell, hogy egy országosan meghirdetett akcióban mennyi a kereslet.

Azaz, ha például egy nagyobb, egy hétre meghirdetett akcióban, már az első napon elfogy a termék (hovatovább nincs is fizikailag a kereskedőnél), akkor egy (bármelyik) vállalat nem jól becsülte meg a keresletet, mivel azonban ennek ellenére is hirdette/rárakta, kinn hagyta szóróanyagain a szóban forgó terméket, megvalósította a tisztességtelen kereskedés gyakorlatát, hiszen a vásárlók bár látják az akciók között a terméket, rendelni nem tudnak belőle, ezért lehet, hogy elkezdenek más akciós termék után kutatni az oldalon.

A vásárlók ilyesfajta becsalogatása azonban nem tisztességes gyakorlat.

Az általunk elmondott ügy esetében egyébként Dr. Kispál Edit szerint nem nagyon van mit tenni, hiszen ha egy boltnak nincs az adott termékből, akkor azt nyilvánvalóan nem tudják szolgáltatni sem. Ha előrefizetés történt (az általunk ismertetett ügyben nem történt ilyen), akkor nyílván az a pénz visszajár a vásárlónak. Aki annyit még megtehet, hogy ha visszás gyakorlatot tapasztal a megrendelése kapcsán, akkor bejelentést tesz a Gazdasági Versenyhivatalnál, ami kivázsgálja majd a történteket.

Címkék:
vásárlás, pénzcentrum.hu, mobiltelefon, media markt, szállítás, feosz, készlethiány, kispál, média markt online, középkategóriás telefonok,