Pénzcentrum • 2018. május 25. 14:02
Ha azt gondolod, hogy bármelyik étterembe belépve nem befolyásol a rendelésnél semmi, csak hogy az adott pillanatban épp mit kívánsz, nagyon tévedsz. Legyen szó akár valamelyik gyorsétteremről, akár egy elegáns, akár Michelin-csillagos helyről, számos tényező befolyásolja a döntést. Ilyen például a zene is. Egy friss kutatás szerint például minél hangosabb zene szól, annál egészségtelenebb ételt rendelünk, sőt, bizonyos muzsikák arra késztetnek, hogy akár 10 százalékkal többet költsünk az étteremben.
Nagyon nem mindegy, hogy az étterembe lépve milyen zene szól. Lehet ugyanis, hogy úgy indultunk el a kollégákkal a közeli gyorsétterembe, hogy akkor most kihozzuk a szituációból a lehető legjobbat és egy hatalmas hamburger és sült krumpli helyett inkább valamilyen salátát választunk, de odaérve meggondoljuk magunkat. Ebben nyilván szerepe lehet annak, ha látjuk az elégedett arcokat az asztaloknál, amint a gusztusos hamburgert fogyasztják, és a látvány mellett természetesen az illatok is hatással vannak ránk. Van azonban még valami, ami arra késztethet, hogy fizessünk be a drágább, és egészségtelenebb menübe: a zene.
Dr. Dipayan Biswas, a Dél-Floridai Egyetem munkatársa a zene hatását vizsgálta, és arra jött rá, hogy a hangosabb, ütemesebb zene hatására az emberek hajlamosak egészségtelen ételeket rendelni, miközben a halkabb, lágyabb zenék egészségesebb finomságok fogyasztására sarkall - írja a Daily Mail.
Dr. Dipayan egy stockholmi kávézóban tesztelte le elméletét. A kávézóban 55 decibelen, illetve 70 decibelen szólt a zene. Tapasztalatai alapján, amikor hangos zene szólt, a vendégek inkább egészségtelen ételt rendeltek, amikor pedig halkabb és lágyabb volt a muzsika, több egészséges étel fogyott a konyháról. Az is érdekes ugyanakkor, hogy összességében többet rendeltek az emberek, amikor kellemes volt a zene hangereje.
Bizonyos zenéket hallva többet is költünk
Tavaly azt is bebizonyították kutatók, hogy bizonyos zenék esetén hajlamosak vagyunk többet költeni. Tuti recept persze nincs:
Svédországban 16 McDonald's étteremben végeztek kutatást tavaly. Arra voltak kíváncsiak, változik-e a forgalom, ha egy alaposan átgondolt, az üzlet sajátosságaihoz illeszkedő zenei válogatást tesznek be, vagy ha népszerű pop zenéket játszanak véletlenszerűen.
Kiderült, hogy a megfelelően választott zenék hatására a vendégek több pénzt költöttek, tovább maradtak ugyanis és az eredeti rendelést megfejelték még valami extra finomsággal - írja a Telegraph. Ez idő alatt például 11 százalékkal több desszert és 15 százalékkal több smoothie és shake fogyott, mint amikor véletlenszerűen játszották a zenéket.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Arról már aPénzcentrum is írt korábban, hogy a zene épp annyira fontos egy üzletben, mint például a berendezés. Sziklay-Pap Ferenc, a több száz áruházban zenét szolgáltató 3G Multimédia Kft. ügyvezetője elmondta, minden boltnak érdemes kialakítania saját (háttér)zenei koncepcióját. Ehhez ugyanakkor nem konkrét dalokat, stílusokat érdemes meghatározni, sokkal inkább az adott napszakhoz kapcsolható vásárlási profilokat.
Az áruházi zeneszolgáltatók a délutáni /koraesti csúcsban például gyorsabb zenékkel tudnak ösztönözni a hatékonyabb vásárlásra, míg reggel és délelőtt az idősebb vásárlók vannak többségben, akik viszont nyugodtabb dallamokat részesítenek előnyben.
Az IKEA is megosztotta velünk tapasztalatait. Azt mondták, két esetben csökken náluk a vásárlás: ha egyáltalán nem szól zene, vagy ha nagyon tolakodó zene szól. A lakberendezési láncnál ezért a zenei repertoárt a szolgáltató mindig a a helyhez illő tartalommal hozza létre, az adott vásárló- és látogatói kör jellemzői szerint.