Pénzcentrum • 2017. december 9. 07:02
A magyarok nem sajnálják a pénzt, ha szaloncukorról van szó. Tavaly közel 6 milliárd forint értékben vásároltak be belőle és az eladott mennyiség fele zselés volt. Miután két hét múlva karácsony, és hamarosan mindenki megrohamozza az üzleteket, úgy döntöttünk, megnézzük, ha valaki nem akar vagyonokat a kasszánál hagyni, melyik kimérős, saját márkás zselés szaloncukorral jár jól.
"Serceg a cukor a fogam alatt", "fúj, ez mi?", "túl savanyú, összehúzza a szád", "botrányos", "szappan, ez a jó szó, olyan, mint a szappan" - csak néhány megjegyzés a tesztlapokról. A szerkesztőségben 8 féle zselés szaloncukrot kóstoltunk. Hogy miért épp zseléset? Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára november végén beszélt arról, hogy becslésük szerint szaloncukorból 5,5-6 milliárd forint értékben mintegy 3500-4000 tonna került a kosarakba tavaly.
Az áruházak készülnek a rohamra, a Tescóban például 1,5 millió csomag szaloncukorral várják a vásárlókat. Az Auchan várakozásai szerint is a szaloncukor kerül a toplista élére decemberben, az ünnepi időszakban várhatóan a kimért szaloncukorból száz tonnát meghaladó mennyiséget adnak el.
Kíváncsiak voltunk, milyen lehet a legolcsóbb zselés édesség, így körbejártuk a nagyobb áruházakat és bevásároltunk a kimérős, saját márkás szaloncukrokból. Tizenöt kolléga vállalta, hogy értékeli a karácsonyi édesség ízét, megjelenését, állagát, valamint csomagolását. Érdemes megjegyezni, hogy a teszt szubjektív értékelésen alapul, 1-től 5-ös skálán pontoztak a kóstolók. Akár az ízt, akár az állagot nézzük, alig-alig kapott néhány termék 5-ös vagy 4-es pontszámot.
Egyetlen egy tesztelő volt, aki egyetlen terméknél adta meg mind az ízre, mind az állagra, mind a csomagolásra az 5-ös pontszámot. Egyébként egyetlen termék sem kapta meg a maximális 225 pontot (ha ugye az összes tesztelő 5 pontra értékelte volna az ízt, az állagot és a csomagolást is).
"Szappan, ez jut eszembe, szappan ízű"
Fintorok, fújolás, undor. Leginkább ez jellemezte a kóstolást.
- írta valaki, "undorító utóíze van" - jegyezte meg más.
Az ízt tekintve egyébként változatos volt a paletta: akadt epres, málnás, de bodzás és ananászos is. Hogy mennyire szubjektív volt a pontozás, jól mutatja, hogy volt, aki az ananászos zselés szaloncukorhoz odaírta, hogy "fúj, ez mi?", más pedig kiemelte, hogy neki ez a kedvence, nem olyan sablonos zselés szaloncukor íze van.
Az ízt tekintve a győztes a Penny Market kimérős szaloncukra 56 ponttal (a maximális 75-ből). A második a Tesco saját márkás terméke lett, 54 ponttal, és dobogós a Príma zselés ízű szaloncukra is. Utolsó helyen végzett az Auchan bodzás szaloncukra.
"Serceg a cukor a fogam alatt"
Az állagot tekintve sokan megjegyezték, hogy botrányos a csokoládé bevonó minősége, és hogy a zselében ropognak a cukordarabkák. Az állagot tekintve a Tesco győzött 60 ponttal (többen megjegyezték, hogy egész jó a csoki és a zselé is teljesen rendben van), a második a Spar saját márkás terméke, és a harmadik helyen végzett holtversenyben a Penny és a Príma édessége. 45 ponttal lett utolsó a Lidl, de nem sokkal maradt el tőle az Auchan bodzás szaloncukra sem, összesen 45,5 pontot kapott.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
"Felejtsük már el az angyalkákat!"
A csomagolások értékelésénél az 1-es pontszám jelentette azt, hogy semmi esetre sem tennénk a fára, a fa mellé vagy a fa alá, és a vendégeket sem feltétlenül kínálnánk meg vele, az 5-ös pedig ezzel ellentétben azt hivatott kifejezni, hogy a csomagolás jól mutat akár a fán, akár a dohányzóasztalon.
Többen megjegyezték, hogy a csomagolásnál hanyagolni kellene az angyalkákat. A nyolcból ugyanis három terméknek is angyalkák voltak a csomagolásán, az Auchan bodzás terméke viszont ezüst, az ananászos zöld, a Prímáé pedig piros volt. De a csomagolás alapján sokan feltételezték, hogy mind a három terméket ugyanabban az áruházban vásároltuk.
Nagyon hasonló volt egyébként az Aldi és a Lidl saját márkás szaloncukor csomagolása is, mind a kettő piros, ezüstszínű mintákkal. Megtévesztő volt a hasonlóság.
A szerkesztőség tagjai a Penny Market szaloncukrának csomagolását tartották a legjobbnak (piros alapon ízléses csengettyű), a második a Lidl lett, holtversenyben a harmadik pedig az Aldi és a Tesco. A legkevesebb pontszámot (34-et a 75-ből) az Auchan ananászos szaloncukra kapta a zöld, angyalkás csomagolásával.
A piszkos anyagiak
Nem volt jelentős árkülönbség a nyolc termék között. A Lidlben, az Auchanban, a Penny Marketben és az Aldiban is 999 forintba kerül a kimérős szaloncukor kilója. A Tescóban 1099, a Sparban 1101, a Prímában 1150 forintot kérnek a karácsonyi édesség kilójáért.
Nincs abszolút kedvenc
A pontszámokat összesítve a Tesco végzett az élen, az összesen kapható 225 pontból ugyanis 162-t kapott. Már ez is jól mutatja, mennyire kevesen adtak 5 és 4 pontokat. A második az ízt, állagot és csomagolást is figyelembe véve a Penny Market édessége lett, a harmadik helyen pedig a Spar végzett.
Hogy ez hogy lehetséges? Ami ízben győzelmet aratott, annak az állagát lepontozták, és hiába lett legjobb az állagot tekintve a Spar, az ízt és a csomagolást tekintve a középmezőnyben végzett. Különösebb tanulság nincs: ízlések és pofonok, volt, aki az egyik szaloncukor ízét 5-ösre, más 1-esre értékelte. Ezért aki szereti a zselés szaloncukrot, annak érdemes minél több félét kipróbálnia, hogy megtalálja, neki melyik ízlik igazán.