Pénzcentrum • 2017. október 15. 11:30
Magyarorszgáon egyre több ágazatban jelent nagy problémát a munkaerőhiány. Ez alól pedig az áruházláncok sem kivételek. Egyre élződik tehát a verseny az alkalmazottakért, és ezzel soha nem látott bérháború van kibontakozóban. A legnagyobb hipermarketek úgy túnik egyelőre állják a sarat. A kisebb, helyi érdekeltségű láncok azonban kifújni látszanak.
A nagy hipermarketek közül nemrég az Auchan jelentette be, hogy 2017. november 1-től előrehozott általános béremelést hajt végre. Ezzel a Tesco nyomdokaiba lépett, viszont kiderült az is, hogyha mindezt nem tette volna meg akkor lemaradt volna vetélytársától. A béremelés következtében a dolgozók bére 13,6 százalékkal emelkedik és az átlagosan elérhető havi bruttó jövedelem 247 ezer forint lesz.
Az Auchan eddig még sohasem tette közzé, éppen mikor, mennyi fizetést ad alkalmazottainak. A bejelentést követően azonban már könnyebb eligazodni a multi áruházak béradási szokásaiban - derül ki a blokkk.com közleményéből.
A munkaerőhiány nagy hatással van az áruházak bérpolitikájára, és most már csak az a kérdés, hogy a Penny Market vagy például Spar nyilvánosságra hozza-e bérkifizetéseit. Ádáz küzdelem folyik ugyanis a munkaerőért. Azt pedig könnyű belátni, hogy a dolgozóknak is könnyebb ott válogatni az álláshelyek közül, ahol első pillantásra látnak valamit a bérekből is. Ráadásul 2018-tól várhatóan tovább emelkednek majd a kifizetések, hiszen egyrészt nőnek a minimálbérek, másrészt a munkaerőhiány továbbra is megbillenti a munkaerő piac szerkezetét.
Mi a helyzet a többiekkel?
Kérdés persze, hogy mikor lép az Aldi és Lidl, akik Magyarországon látszólag beszorultak az Auchan és a Tesco közé, vagy esetenként éppen mögé. Nyolc órára vetített bérben ugyan az Aldi vezet toronymagasan, azonban az a részmunkaidős dolgozói már nem igazán tudnak több pénzt hazavinni, mint a más vállalatoknál dolgozó társaik.
Vannak persze érdekes eltérések is a diszkontok és a hipermarketek bérpolitikájának. A Tesco pékdagasztója például 272 ezer, raktári munkatársa 281 ezer forintot is kereshet. A Tesco kocsigyűjtője ugyanakkor kereshet annyit, mint az üzlet baromfieladója (utóbbi elvileg szakképzettséget igénylő munkakör). A Lidl még mindig ajánl három órás részmunkaidős állást, persze hétvégére. Az Aldi az álláshirdetéseiben kizárólag részmunkaidős áruházi dolgozókat keres, ami azt is sejtetheti, hogy nála már csak ilyen álláslehetőség van.
Az Auchannál keresnek kóstoltatásért felelős munkatársat is, némi sütési, főzési tudománnyal. Fontos megjegyezni azt is, hogy az áruház pénztári munkakörben megváltozott munkaképességűeket is foglalkoztat. Ám ezzel nincs egyedül, például a Spar is kiemelten kezeli a fogyatékossággal élők foglalkoztatásának ügyét.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az árháború
Amerikában már a legnagyobbakat fojtogatja az Aldi és a Lidl, brutális árháborújával. És ott jelen van még az Amazon is, mint az egyik legnagyobb online értékesítő. Kicsiben azonban sok tekintetben hasonló a magyar viaskodás. Az Auchan és a Tesco ugyanis néhány évvel ezelőtt lerámolta a polcok tetejét, sétálóutcákat csinált az eladótérben, így a diszkontokhoz közelítve leépítette a bolti készleteinek jelentős részét. A kisebb készlet egyébként a diszkont egyik nagy fegyvere. Az Auchan alaposan megdobta a sajátmárkás termékkörét, sőt van olyan cikkgarnitúra, ahol szinte mást nem is találni a polcain.
A nagy, magyar láncok közül a CBA boltosok részben bérben, részben az online értékesítésben tartják a frontot, és nekik is szép számmal vannak saját márkáik. Az online élelmiszer üzletágban Magyarországon úttörő volt a G'Roby, aki az online eladásait nyomta meg alaposan. Ők egyébként az online nyitás előtt egyszerűen telefonos rendelésre házhoz szállítottak. A Manna és a Robi ABC az éjjel-nappali nyitvatartásban látja az egyik menekülési útvonalat.
A többiek azonban gyanús, hogy lemaradnak. A Coop, aki nagyobbrészt a kistelepüléseken van jelen, az álláshirdetésekben, melyekből Coopos mostanság szembetűnően több van, 160-170 ezres béreket kínál. Ezzel nem fog tudni sokáig lépést tartani a nagyokkal. Ráadásul 2018-ra neki is meg kell szenvednie az újabb izzasztó béremelésekkel. Ugyanilyen cipőben jár a Reál is, így ők sem tudnak kényelmesen hátradőlni.